Criminologische psychologie (B-KUL-C9XA9A)
Doelstellingen
Leerdoelen
• Kennen: De student laten kennismaken met de bijdrage die de psychologie levert aan de verklaring en de aanpak van grensoverschrijdend, schadeberokkenend en door de wet strafbaar gesteld gedrag. Dit laatste geldt zowel voor criminaliteit in het algemeen als voor specifieke delictvormen.
• Kunnen: de bijdrage van deze disciplinaire wetenschap voor de criminologie kunnen inschatten.
• Houding: ontwikkelen van een wetenschappelijk kritische houding ten aanzien van gangbare verklaringsmodellen.
Begintermen
• Kennen: een inleiding in de psychologie gevolgd hebben, en een minstens passieve kennis van het Engels.
• Kunnen: vermogen tot analyse, synthese en interpretatie, observatievermogen.
• Houding: positieve attitude tegenover psychologie als wetenschappelijke discipline, interesse in de psychologische verklaringsmodellen, en kritische ingesteldheid.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Criminologische psychologie (B-KUL-C03C6a)
Inhoud
Het OLA Criminologische psychologie focust op het (gedrag) van daders en verdachten van criminaliteit en psychologische verklaringsmodellen voor het plegen van crimineel gedrag, alsook op hoe met hen dient te worden omgegaan in de strafrechtsketen vanuit psychologisch perspectief
Het OLA bestaat uit twee grote delen, waarbij onder ander de onderstaande thema's aan bod komen.
DEEL I. Een inleiding in de criminologische psychologie
- Een schets van de criminologische psychologie
- Biopsychosociale verklaringen voor het plegen van criminaliteit
- Het blijven plegen van criminaliteit vs. het stopzetten van de criminele carrière
- Specifieke toepassingen
DEEL II. De doorwerking van criminologisch-psychologische inzichten bij de opsporing en vervolging van misdrijven
- Het inschatten en voorspellen van het risico op crimineel gedrag
- Daderprofilering
- Het bekomen van informatie van verdachten
- Leugendetectie
- Malingering als een bijzondere vorm van misleiding
- Gerechtelijke dwalingen
Studiemateriaal
Er wordt onder andere gebruikt gemaakt van de volgende lesmiddelen:
- De in het kader van de hoorcolleges gehanteerde PowerPoints
- Reader
- Ander illustratief/ondersteunend materiaal dat via Toledo ter beschikking wordt gesteld
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges waarin thema's door de docent worden toegelicht, waarbij de hoorcolleges het studeren van de teksten door de studenten vergemakkelijkt. Daarnaast wordt interactie tussen docent en studenten gestimuleerd om de leerstof inzichtelijker te maken. Van studenten wordt verwacht dat ze op basis van de hoorcolleges de teksten lezen en doorgronden, waarbij in het kader van de hoorcolleges steeds onduidelijkheden/vragen aangestipt kunnen worden.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Criminologische psychologie (B-KUL-C2XA9a)
Toelichting
Het examen bestaat uit meerkeuzevragen met bestraffing voor fouten en één open vraag.