Stadscriminaliteit en lokaal veiligheidsbeleid (B-KUL-C09C4A)
Doelstellingen
Leerdoelen (van het vak zelf)
Deze cursus heeft tot doel een kritisch overzicht te geven van enerzijds criminaliteit en onveiligheidsgevoelens in de stedelijke omgeving en anderzijds van de beleidsinterventies van grootsteden ten einde deze criminaliteit en onveiligheidsgevoelens te beheersen. Aan het einde van de cursus zouden studenten in staat moeten zijn om:
- De concepten van stadscriminaliteit en veiligheidsbeleid te definiëren, zich bewust zijnde van de verschillende betekenissen die men eraan kan geven;
- Het verband tussen de stad en criminaliteit te herkennen, en hier aannemelijke verklaringen voor te kunnen geven, ook vanuit een historisch perspectief;
- In eigen woorden het hedendaagse criminologische debat over stadscriminaliteit, de preventie en beheersing ervan te kunnen vatten, met bijzondere aandacht voor drie thema’s die bovenaan de agenda staan van dit debat: 1) laatmoderniteit en haar impact op steden en criminaliteit; 2) de geografische spreiding van criminaliteit zowel in als over verschillende steden heen en 3) veiligheid;
- De belangrijkste beleidsinterventies ter preventie en repressie van criminaliteit die recent zijn aangenomen in Belgische en buitenlandse steden te kunnen benoemen en deze kritisch te kunnen beoordelen;
- Lessen te trekken uit de ervaringen met beleidsinterventies ter preventie en repressie in buitenlandse steden voor de Belgische situatie;
- Enkele specifieke problemen van stadscriminaliteit te kunnen beschrijven, beoordelen, en vergelijken (zoals prostitutie en illegaal drugsgebruik en -markten), en de gerelateerde beleidsinterventies, met aandacht voor zowel huidige toestand als de historische ontwikkeling van deze criminaliteitsproblemen en beleidsinterventies;
- Beleidsinterventies voor te stellen om de geselecteerde criminaliteitsproblemen te verminderen en solide argumenten te kunnen aanvoeren, waar mogelijk gebaseerd op bewijs, om deze voorstellen te ondersteunen.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten (van de opleiding):
- De student heeft een verdiepende kennis van en inzicht in de criminologische theorieën en fenomenen en is in staat om deze kennis en dit inzicht te plaatsen in een breder juridisch en sociaalwetenschappelijk perspectief op lokaal, nationaal, Europees en internationaal vlak.
- De student heeft een verdiepende kennis van, en inzicht, in één van de volgende deeldomeinen van het criminologisch onderzoek, m.n. criminaliteit en (on)veiligheid, persoons- en gemeenschapsgerichte criminologie of rechtshandhaving.
- De student kan criminologische en andere sociaalwetenschappelijke teksten analyseren, contextualiseren en synthetiseren en op hun relevantie en wetenschappelijke waarde beoordelen.
- De student kan ontwikkelingen in de criminele politiek evalueren in het licht van het vereiste evenwicht tussen het op controle, organisatie en beheersing gerichte perspectief enerzijds en het perspectief van de fundamentele rechten en vrijheden van mensen anderzijds.
Begintermen
• Kennen: inzicht in de algemene criminologische verklarende theorieën, en zowel preventie als beleid ter zake
• Kunnen: kritische opstelling, analyse van algemene criminologische verklarende theorieën en theorieën van criminaliteitscontrole
• Houding: wetenschappelijk kritische houding
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Stadscriminaliteit en lokaal veiligheidsbeleid (B-KUL-C09C4a)
Inhoud
De cursus start met een reflectie op het begrip stadscriminaliteit, het verband tussen stad en criminaliteit en het criminologisch debat rond stadscriminaliteit en (lokaal) veiligheidsbeleid.
Vervolgens is de cursus ingedeeld in drie delen:
1) Een theoretisch deel gaat dieper in op drie thema’s die bovenaan de agenda staan van het hedendaagse criminologisch debat over stadscriminaliteit en zowel de preventie als de controle ervan:
- Levenservaringen in laatmoderne steden en hun impact op criminaliteit en onveiligheidsgevoelens— een thema dat voornamelijk, maar niet alleen, bestudeerd wordt door de culturele criminologen;
- De spreiding van criminaliteit zowel in als over verschillende steden heen, meer bepaald de situering van criminele hotspots, maar ook de onderliggende geografische informatiesystemen en ruimtelijke data-analyses om ze in kaart te brengen alsof de beleidsinterventies die daarop gebaseerd zijn—het perspectief van de administratieve en omgevingscriminologie en situationele criminaliteitspreventie;
- veiligheid, wat dezer dagen het belangrijkste doel uitmaakt van zowel nationale als lokale criminaliteitsbeleid, maar tegelijkertijd een ambigu en omstreden concept is.
2) Een beleidsgericht deel waarin verschillende beleidsinterventies ter preventie en repressie van criminaliteit in Belgische en buitenlandse steden besproken worden.
3) Een empirisch en evaluatief deel over typische vormen van stadscriminaliteit (bv. prostitutie en illegaal drugsgebruik en –markten) en de gerelateerde beleidsinterventies, zowel in België als vanuit internationaal perspectief.
Studiemateriaal
Het cursusmateriaal bestaat uit de colleges van de docent, de ondersteunende PowerPoint slides, de aantekeningen van de studenten bij deze colleges, en de verplichte literatuur.
De reader is aan te kopen bij de Cursusdienst van Crimen. Deze gaat vergezeld van een overzicht van wat voor het examen moet worden bestudeerd en wat als achtergrondinformatie moet worden beschouwd.
Al het andere studiemateriaal (i.c. de PowerPoint presentaties van de lessen, eventuele extra teksten en links naar websites, additionele, optionele literatuur, etc.) zal verspreid worden via Toledo.
Toelichting werkvorm
Wekelijkse colleges, meestal bestaande uit colleges van de docent en klassikale discussies. Voorafgaand aan enkele colleges moeten de studenten ook korte thuisopdrachten maken en deze via Toledo indienen, zodat deze opdrachten in de klas kunnen worden besproken.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Stadscriminaliteit en lokaal veiligheidsbeleid (B-KUL-C29C4a)
Toelichting
De studenten krijgen drie uur de tijd om de examenvragen te beantwoorden. Het schriftelijk examen zal bestaan uit open en/of essayvragen, die betrekking zullen hebben op verschillende delen van de cursus. Mogelijke examenvragen zullen tijdens de lessen worden getoond.