Vreemdelingenrecht (B-KUL-C08C3C)
Doelstellingen
Leerdoelen
Doelstelling van dit college is de studenten een coherent overzicht te bieden van de regelgeving (interne en internationale) die in België en in de Europese Unie de rechtspositie van vreemdelingen vandaag bepaalt. Naast de juridische invalshoek biedt het vak ook ruimte voor de onderliggende maatschappelijke vraagstukken die aan het thema van migratie en integratie van vreemdelingen verbonden zijn en die de ontwikkeling van het gelaagde rechtskader (internationaal – Europees – nationaal en lokaal) mee sturen en vorm geven.
Begintermen
Er wordt geen specifieke voorkennis verondersteld.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Major publiekrecht) 120 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Minor publiekrecht) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
1.5 sp. Vreemdelingenrecht (B-KUL-C08C3a)
Inhoud
Het vreemdelingenrecht is een relatief jonge rechtstak die ontwikkelingen in regelgeving en rechtspraak bestudeert rond drie belangrijke maatschappelijke vragen:
Welke migratiemogelijkheden worden er voorzien voor vreemdelingen om voor korte of langere duur op het grondgebied te verblijven en hoe wordt dat procedureel georganiseerd?
Welke (verblijfs)bescherming moeten landen voorzien in het kader van de asielprocedure? Is migratie omwille van economische redenen (tewerkstelling in loondienst of het oprichten van een zelfstandige activiteit) nog mogelijk voor mensen van buiten de Europese Unie? Welke regels gelden er met betrekking tot gezinshereniging? Kunnen niet-begeleide minderjarige vreemdelingen – jongeren die toekomen zonder ouders of voogd – een verblijfsstatuut verwerven?
Welke (juridische) instrumenten zet men in in de strijd tegen ongewenste migratie (migratiehandhaving)?
Mag men de sociale bescherming van uitgeprocedeerde vreemdelingen afbouwen en/of inperken en hoever kan men daarin gaan zonder grondrechten te schenden? Kunnen, en zo ja, onder welke voorwaarden, vreemdelingen zonder legaal verblijf van hun vrijheid worden beroofd met het oog op een gedwongen terugkeer? Welke rol spelen strafrechtelijke bepalingen op het gebied van de migratiehandhaving?
Welke (juridische) instrumenten zet men in met het oog op het bevorderen van de participatie en integratie van nieuwkomers en vreemdelingen die reeds (soms lang) op het grondgebied verblijven?
Opteert men voor een soepele verwerving van de Belgische nationaliteit of koppelt men het Belg worden aan strikte (integratie)vereisten? Voorziet men in een systeem van inburgering, als een verplichting dan wel als een mogelijkheid? In welke mate mag men integratie(bereidheid) koppelen aan sociale rechten?
Vreemdelingenrecht is niet gelinkt aan een welbepaald bevoegdheidsniveau. In België liggen bepaalde bevoegdheden bij de federale overheid (verblijfsreglementering, nationaliteitswetgeving), voor andere aspecten zijn de deelstaten (deels) bevoegd (tewerkstelling van vreemdelingen, inburgering). De afgelopen twee decennia is ook het Europese niveau een belangrijke actor in het vreemdelingenrecht geworden. Zowel de Belgischrechtelijke aspecten als de Europeesrechtelijke aspecten van het vreemdelingenrecht zullen in dit vak aan bod komen.
Studiemateriaal
Voor beide onderdelen van de cursus zullen de studenten leesmateriaal via Toledo ontvangen. Voor het Belgische luik wordt een wetboek ter beschikking gesteld voor de studenten; gelijkwaardige documenten in het Engels zullen beschikbaar worden gesteld via Toledo en internet. Per hoorcollege ontvangen de studenten op voorhand de slides of een beknopt overzicht van de les.
Toelichting onderwijstaal
Voor het gedeelte van het college gedoceerd door Prof. Steven Bouckaert (Belgischrechtelijk luik): Nederlands
Toelichting werkvorm
Het college bestaat uit 12 hoorcolleges waarvan beide professoren elk de helft doceren. De professoren hebben de opbouw van de colleges en de behandelde thema’s op elkaar afgestemd.
Facultatief staat een bezoek aan de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen gepland, waarbij studenten de kans krijgen om een zitting bij te wonen
Het college is een discussiecollege, waarbij actieve inbreng van de studenten verwacht wordt. Aanwezigheid bij de colleges is dus ten zeerste aangeraden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vreemdelingenrecht (B-KUL-C28C3c)
Toelichting
Het examen bestaat uit twee delen (maar wel georganiseerd op hetzelfde ogenblik), één voor elk van de door beide professoren behandelde materie(s). Beide delen hebben een gelijk gewicht in het eindresultaat.
Voor zowel het Belgische als het Europese luik bestaat het examen enerzijds uit een schriftelijk onderdeel dat voor 2/3de van het eindcijfer meetelt. Het schriftelijk examen duurt 2 uur en enkel het gebruik van officiële juridische documenten (wetgeving en rechtspraak) is toegestaan.
Anderzijds omvat het examen, zowel voor het Belgische als het Europese luik, een mondeling onderdeel dat voor 1/3de van het eindresultaat meetelt. Het mondelinge onderdeel vindt plaats op dezelfde dag als het schriftelijke examen. Het duurt 10 minuten per professor. Het bestaat uit een mondelinge toelichting en discussie over een paper die de studenten op voorhand hebben kunnen uitschrijven (en ook enkele dagen voor het examen aan de professoren moeten overmaken). De paper bedraagt maximum 2 pagina’s.
Studenten die deelnemen aan een moot court in het domein van het vreemdelingenrecht kunnen, met toestemming van de docenten, vrijgesteld worden van het mondelinge gedeelte. Zij worden ter waarde van 1/3 van het eindcijfer geëvalueerd op hun deelname aan de moot court.
Toelichting bij herkansen
Het herexamen in augustus bestaat een schriftelijk examen van 2 uur, waarbij enkel het gebruik van officiële juridische documenten (wetgeving en rechtspraak) is toegestaan.