Rechtsvergelijking (B-KUL-C07G5A)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semester
Demarsin Bert (coördinator) |  Demarsin Bert
POC Rechten

Algemeen

Dit opleidingsonderdeel heeft als doelstelling de student te laten kennismaken met de rechtsvergelijking. Het wil het inzicht bieden dat niet-Belgisch recht wezenlijk en waardevol is voor elke Belgische jurist, alsook de interactie duiden tussen verschillende rechtsstelsels en tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. De problematiek van eenmaking van recht, in het bijzonder binnen de Europese context, vormt daarbij een belangrijk aandachtspunt. Tevens wil het een gevoeligheid tot ontwikkeling brengen voor de methodische vragen die bij de rechtsvergelijking rijzen.

 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen: 

LR1: De student beschikt over een basiskennis en basisinzicht van het Belgische, het Europese en het internationale recht. Hij is vertrouwd met de juridische terminologie, het theoretisch kader en de vakeigen bronnen van het publiek- en privaatrecht. De student

1.1 heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisconcepten van het eigen vakdomein

1.2 kan met precisie vakgebonden juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde terminologie en basisbegrippen gebruiken bij vakinhoudelijke discussies en vragen

 

LR2: De student heeft inzicht in de wisselwerking tussen de Belgische, Europese en internationale rechtsorde. De student…

2.1 kan de nationale regels uit het vakdomein situeren in hun Europese en internationale context

2.2 kan de positieve werking van een vakspecifieke regel relativeren doordat hij inzicht heeft in de regels die in andere rechtsstelsel gelden

 

LR5: De student kan zelfstandig rapporteren over een beknopt rechtswetenschappelijk onderzoek en past hierbij op correcte wijze de noodzakelijke juridisch-wetenschappelijke onderzoeksmethoden toe en kan het gekozen onderzoeksdesign beargumenteren. Hij verwijst steeds correct naar geraadpleegde juridische en rechtswetenschappelijke informatie. Hij is zich steeds bewust van het onderscheid tussen een juridisch-wetenschappelijke en een juridischpositiegebonden benadering. De student…

5.1 kan de onderzoeksmethoden binnen de rechtswetenschappen beschrijven

5.2 selecteert de passende rechtswetenschappelijke onderzoeksmethode en kan deze toepassen op een voorliggende onderzoeksvraag

5.3 beargumenteert en verdedigt het gekozen onderzoeksdesign

5.6 kan opgespoorde informatie op een wetenschappelijke wijze verwerken

 

LR7: De student kan eenvoudig zakelijk communiceren in het Nederlands, Frans en/of Engels en kan hierbij de correcte juridische en andere vakdomein-gerelateerde terminologie hanteren. De student…

7.1 begrijpt de basisterminologie van de kernwoorden uit het vakdomein in het Frans en/of Engels

7.2 verwoordt juridische en/of andere vakdomein-gerelateerde begrippen en ideeën op een correcte en gestructureerde manier

 

Algemene inleiding tot het nationaal privaat- en publiekrecht en de rechtsmethodologie.

  • Inleiding tot de rechtswetenschap
  • Publiekrecht I: Staats & administratief recht (vanaf 2021-2022 Grondwettelijk recht en Bestuursrecht)
  • Verbintenissenrecht
  • Rechtsmethodiek

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
C07G6A : Rechtsvergelijking, werkcollege

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
C08X1A : Rechtsvergelijking (werkstudenten)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Rechtsvergelijking (B-KUL-C07G5a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
POC Rechten

Inhoud

Dit opleidingsonderdeel heeft als doelstelling de student te laten kennismaken met de rechtsvergelijking. Het wil het inzicht bieden dat niet-Belgisch recht wezenlijk en waardevol is voor elke Belgische jurist, alsook de interactie duiden tussen verschillende rechtsstelsels en tussen nationaal, supranationaal en internationaal recht. De problematiek van eenmaking van recht, in het bijzonder binnen de Europese context, vormt daarbij een belangrijk aandachtspunt. Tevens wil het een gevoeligheid tot ontwikkeling brengen voor de methodische vragen die bij de rechtsvergelijking rijzen.

Om de voormelde algemene doelstelling te bereiken wil dit opleidingsonderdeel in de eerste plaats een gevoeligheid tot ontwikkeling brengen voor de methodische vragen die bij de rechtsvergelijking rijzen. Wat is rechtsvergelijking? Waarom aan rechtsvergelijking doen? Hoe verloopt de rechtsvergelijking? Hoe groepeer je landen? Aldus besteedt het opleidingsonderdeel uitvoerige aandacht aan de rechtsvergelijking als methode en wetenschap.

In een tweede stap wil het opleidingsonderdeel een inleiding bieden tot een aantal voor België belangrijke rechtsstelsels. Daartoe worden een aantal vreemde rechtsstelsels vanuit een systematische benadering (met uniform beschrijvingsschema) tot hun essentie teruggebracht. De aandacht gaat telkens eerst naar de situering van het rechtsstelsel en de bronnen van het recht. Aldus beoogt het opleidingsonderdeel de student een eerste inzicht te bieden in de maatschappelijke en historische achtergrond van de gekozen stelsels. Vervolgens wordt de hiërarchie van de rechtsbronnen en de eerbiediging ervan belicht. Bijzondere aandacht gaat naar de handhaving van de grondwet en de relatie tussen het interne recht en het internationale en supranationale recht. De belangrijkste rechtscolleges worden besproken alsook de invloed van en op andere rechtsstelsels.

Tot slot worden een aantal privaat- en publiekrechtelijke onderwerpen rechtsvergelijkend belicht. Daarbij gaat de aandacht naar de gezagsuitoefening in de staat en de juridische benadering van de persoon, de familie, het vermogen en transacties.

  • Handboek rechtsvergelijking (auteurs: D. PIETERS & B. DEMARSIN - uitgegeven bij Acco, 2019)
  • Slides
  • Aantekeningen tijdens de colleges.
  • Bijkomende documenten die via TOLEDO ter beschikking worden gesteld.

Het opleidingsonderdeel wordt in het Nederlands gedoceerd.

Het opleidingsonderdeel wordt via ex cathedra hoorcolleges (+ ev. gastlezing(en)) gedoceerd.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Rechtsvergelijking (B-KUL-C27G5a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Toelichting

Het examen betreft diverse (grote en eerder punctuele) theoretische open vragen waarin gepeild wordt naar kennis, alsook naar het inzicht van de student in de rechtsvergelijking en haar methodologie.

Er is een tweede examenkans in de derde zittijd. De examenvorm en vraagvorm blijven voor beide examenkansen gelijk.