Schadevergoedingsrecht (B-KUL-C07C5A)

6 studiepuntenNederlands39 urenTweede semester
Samoy Ilse (coördinator) |  Samoy Ilse |  N.
POC Rechten

Leerdoelen

Dit opleidingsonderdeel beantwoordt de vraag of en onder welke voorwaarden een persoon die schade lijdt aanspraak kan maken op herstel van de geleden schade. Het hernemen en uitdiepen van de klassieke thema’s inzake de aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad wordt aangevuld met andere vergoedingsmechanismen aan de hand van transversale thema’s.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel
- heeft de student een grondige kennis van en inzicht in de begrippen, beginselen, concrete casuïstiek en rechtsbronnen van het Belgische en Europese buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht
- is de student vertrouwd met de wisselwerking tussen het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht, de aansprakelijkheidsverzekering en de alternatieve vergoedingssystemen (rechtstreekse verzekering, sociale zekerheid, schadefondsen)


Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:

A. Kennis en Inzicht

De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het nationale, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.

De student
- kan de huidige stand met betrekking tot een juridische kwestie, zowel bondig als diepgaand, accuraat beschrijven
- kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
- kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
- kan een maatschappelijk probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
- kan de in de respectieve (nationale, Europese, internationale) rechtsordes verworven kennis en inzichten integreren tegen de achtergrond van de meergelaagdheid van het recht

De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.

De student
- kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
- kan kritisch positie innemen ten aanzien van maatschappelijke en/of juridische vernieuwing in transversale rechtsdomeinen en zich positioneren ten aanzien van out-of-the-box redeneringen of oplossingen in het recht
- kan de wisselwerking tussen verschillende samenhangende basisrechtsdomeinen duiden en operationaliseren

De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij.

De student
- kan de wisselwerking tussen recht, mens maatschappij en de daarmee verband houdende normen en waarden, identificeren en operationaliseren in een juridische context
- kan de dynamiek van het recht aan de hand de historische ontwikkeling van dat recht, identificeren en operationaliseren in een juridische context


B. Algemeen-juridische vaardigheden

De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.

De student
- kan zijn/haar analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen.
- kan zijn/haar synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
- kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische mogelijkheden
- kan creatieve of nieuwe juridische verklaringen of oplossingen aanreiken
- kan een eigen juridisch verantwoorde stelling formuleren over een juridisch of maatschappelijk probleem
- kan juridische kennis, inzicht en vaardigheden omzetten in voor de juridische beroepsbeoefening relevante output

Basiskennis van het Verbintenissenrecht (7 ECTS)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Schadevergoedingsrecht (B-KUL-C07C5a)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenTweede semester
Samoy Ilse |  N.
POC Rechten

De inwerkingtreding van Boek 6 (het nieuwe buitencontractuele aansprakelijkheidsrecht) vergt een 'reset' van de inhoud die zal worden doorgevoerd in de loop van het academiejaar. 

Studentencursus schadevergoedingsrecht, versie van het lopende academiejaar, te verkrijgen via VRG-cursusdienst.

De relevante wetgeving is vervat in de VRG-codex, aangevuld met een reader wetgeving, versie van het lopende academiejaar en te koop via de VRG cursusdienst.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Schadevergoedingsrecht (B-KUL-C27C5a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Wetboek/codex


Casussen en inzichtsvragen.