Doelstellingen
Leerdoelen
Dit opleidingsonderdeel is bedoeld om aan de Belgische studenten interesse voor en een gedetailleerde kennis van het verzekeringsrecht bij te brengen, met het oog op de praktische beoefening ervan.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel:
• kan de student de elementen van de verzekeringstechniek beschrijven en het doel en het belang ervan uitleggen
• beheerst de student de Belgisch wetgeving op de landverzekeringsovereenkomst en de bijzondere gereglementeerde verzekeringsovereenkomsten
• kan de student de verschillende takken in het verzekeringsrecht kwalificeren en classificeren
• kan de student de verbanden tussen de verschillende onderdelen van de leerstof herkennen en beargumenteren
• kent de student de diverse actoren in het verzekeringslandschap en is hij zich bewust van hun onderscheiden belangen
• kan de student de rechten en plichten van de verschillende actoren identificeren en uitleggen
• beheerst de student de principes van de Europese reglementering voor verzekeringen
• kan de student de Europese wetgevende ontwikkelingen betreffende de controle op verzekeringsactiviteiten in verband brengen met de Belgische wetgevende initiatieven in het domein van het verzekeringscontract
• kan de student mee denken voor het aanreiken van oplossingen voor tekortkomingen in het huidig juridisch kader inzake verzekeringen
• kan de student op het niveau van een beginnend verzekeringspraktizijn (nationale en grensoverschrijdende) toepassingsgevallen analyseren en oplossingen aanreiken.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen (MA rechten):
De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het nationale, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.
De student
• kan de huidige stand met betrekking tot een juridische kwestie, zowel bondig als diepgaand, accuraat beschrijven
• kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
• kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan de in de respectieve (nationale, Europese, internationale) rechtsordes verworven kennis en inzichten integreren tegen de achtergrond van de meergelaagdheid van het recht
De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.
De student
• kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
• kan de wisselwerking tussen verschillende samenhangende basisrechtsdomeinen duiden en operationaliseren
De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij.
De student
• kan de wisselwerking tussen recht, mens, maatschappij en de daarmee verband houdende normen en waarden, identificeren en operationaliseren in een juridische context
De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.
De student
• kan juridische kennis, inzicht en vaardigheden omzetten in voor de juridische beroepsbeoefening relevante output
Begintermen
Kennis verbonden aan bachelor-diploma. Er is geen bijzondere voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Major economisch recht) 120 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Minor economisch recht) 120 sp.
- Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde (Leuven) (Optie: Finance en financieel recht) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Verzekeringsrecht (B-KUL-C07C4a)
Inhoud
1. Kennismaking met de verzekeringstechniek en de geschiedenis van verzekeringen
2. Verzekeringsovereenkomst
a. Grondige studie van de wetgeving op de landverzekeringsovereenkomst
b. Bijzonder gereglementeerde verzekeringsovereenkomsten
• motorrijtuigenverzekering met bijzondere aandacht voor de regeling van artikel 29bis WAM-wet en internationale verkeersongevallen
• aansprakeliijkheidsverzekering BA privé leven
• brandverzekering eenvoudige risico’s en natuurrampen
• rechtsbijstandsverzekering
• levensverzekering
• ziekteverzekering
3. Europeesrechtelijke aspecten
a. Vrijheid van vestiging en dienstverlening van verzekeringsactiviteiten
b. Toegang tot en uitoefening van verzekeringsactiviteiten
c. Solvency II
d. Internationaal privaatrechtelijke verwijzingsregels
4. Verzekeringscontrole in België
5. Verzekeringsbemiddeling en distributie van verzekeringen
Studiemateriaal
• Cursus ter beschikking gesteld door de docent via de VRG-cursusdienst
• Bundel wetgeving.
• Een verzekeringsovereenkomst naar Belgisch recht (algemene en bijzondere voorwaarden) die de student zelf zoekt
Aanbevolen: H. Cousy en C. Van Schoubroeck, Wetgeving verzekeringen 2014, Mechelen, Kluwer / Teksten en documenten die via toledo ter beschikking worden gesteld.
Toelichting werkvorm
Hoorcollege met mogelijkheid tot vragen.
Zelfstudie waarbij de student de geziene leerstof toetst aan de concrete verzekeringsovereenkomst naar Belgisch recht die hij zelf heeft gezocht.
Bij dit opleidingsonderdeel worden discussiecolleges georganiseerd. De discussiecolleges hanteren een activerende onderwijsvorm. De planning en voorbereidende opdrachten worden op Toledo meegedeeld.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Verzekeringsrecht (B-KUL-C27C4a)
Toelichting
De open vragen bestaan uit meerdere vormen:
• opstelvraag
• casus met aspecten uit diverse onderdelen van de leerstof
• stellingen waarbij uw antwoord 'juist of fout' juridisch wordt onderbouwd en gemotiveerd.
De studenten maken tijdens het examen gebruik van een bundel wetgeving, overeenkomstig de facultaire richtlijnen.