Fiscaal recht, seminarie (B-KUL-C06F3A)
Doelstellingen
In het seminarie Fiscaal Recht leert de student op individuele basis, maar onder begeleiding, aan de hand van het schrijven van een eigen juridische bijdrage over een juridisch vakspecifiek probleem, een onderzoeksvraag te formuleren en op te lossen met een systematische en rechtsmethodologische aanpak.
Aan de hand van het schrijven van drie wetenschappelijke schrijfopdrachten over éénzelfde thema, tracht de student onderstaande kerndoelen en leerresultaten te bereiken.
Het seminarie beoogt de student de mogelijkheid te geven om op zelfstandige basis en aan de hand van de begeleiding en feedback volgende capaciteiten en vaardigheden verder te ontwikkelen of te versterken:
- Het identificeren van een juridische probleemstelling en deze correct formuleren in een onderzoeksvraag;
- Het selecteren van een passende rechtswetenschappelijke onderzoeksmethode;
- Het opstellen en uitvoeren van een kritisch juridisch bronnenonderzoek met oog voor de juridische kwaliteit en relevantie van de diverse bronnen;
- Het correct aanwenden van en verwijzen naar de gehanteerde bronnen;
- Het op objectieve wijze beknopt maar gedetailleerd weergeven van de evoluties in de wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en actua van een bepaalde vraagstelling of thema in het fiscaal recht;
- Het structureren van complexe en diepgaande analyses onder de vorm van een juridisch-wetenschappelijke tekst in correct academisch Nederlands;
- Het vormen van een onderbouwde kritische opinie omtrent een bepaalde stelling of onderwerp binnen het onderzoeksdomein;
- Het kritisch omgaan met het eigen werk of het werk van een medestudent.
Doorheen het seminarie wordt gepeild naar:
- De vertrouwdheid van de student met de diverse bronnen en diens capaciteit om juridische en rechtswetenschappelijke informatie te verzamelen, kritisch te benaderen en aan te wenden in het argumenteren van een stelling;
- De capaciteit van de student om op zelfstandige basis een probleemstelling te analyseren en te koppelen aan de relevante juridische bronnen en rechtsregels.
- De capaciteit van de student om op heldere en gestructureerde wijze in correct academisch Nederlands complexe gedachtes en juridische probleemstellingen over te brengen naar vak en niet-vakgenoten toe.
Begintermen
Om dit opleidingsonderdeel efficiënt aan te vatten, wordt verwacht dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in de rechtsvakken van de voorafgaande fases en semesters van de bacheloropleiding, inz. het werkcollege Rechtsmethodiek, het werkcollege Juridische schrijven, Rechtsvergelijking, Inleiding tot de rechtswetenschap, Internationaal en Europees recht, Verbintenissenrecht, Goederen- en bijzondere overeenkomstenrecht, Gerechtelijk recht, Français juridique en Legal English (of equivalente opleidingsonderdelen uit een andere instelling) actief kan inzetten.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Afstudeerrichting rechten) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Fiscaal recht, seminarie (B-KUL-C06F3a)
Inhoud
In het seminarie Fiscaal Recht rapporteren de studenten zowel schriftelijk als mondeling over een zelfstandig, maar onder begeleiding, gekozen rechtswetenschappelijk onderwerp aan de hand van een concrete rechtsvraag binnen het fiscaal recht.
De toewijzing van de onderwerpen gebeurt aan het begin van het academiejaar. Voor verdere informatie: zie Toledo.
Toelichting werkvorm
Via de informatiesessie aan het begin van het academiejaar wordt een algemene toelichting gegeven inzake het masterseminarie en enkele praktische afspraken. Daarnaast zal er een concrete toelichting worden gegeven omtrent de concrete onderwerpen. Aanwezigheid is verplicht.
Het seminarie bestaat vervolgens uit een schriftelijk en mondeling luik.
In het schriftelijke luik gaat de student aan de hand van drie afzonderlijke papers, elk met een eigen finaliteit maar verbonden door één rechtsvraag als rode draad, in op een maatschappelijk relevantie probleemstelling in het fiscaal recht. Concreet stelt de student volgende papers op: (1) een rechtsmethodologische paper, (2) een juridische-technische paper en (3) een brief aan de journalist. De brief aan de journalist is steeds de laatste paper. De volgorde van paper 1 en 2 kan variëren naargelang het onderwerp. De volgorde zal per onderwerp tijdens de informatiesessie worden gecommuniceerd. Alle papers moeten voldoen aan de vormvereisten die aan de studenten schriftelijk worden meegedeeld via Toledo. De data en wijze van indiening zal op Toledo worden meegedeeld.
Het mondelinge luik bestaat uit een mondelinge presentatie in aanwezigheid van professor De Broe, de begeleidende assistent(en) en enkele medestudenten. Tijdens deze bijeenkomst geeft de student op bondige maar sluitende wijze een overzicht van het onderzoek. Na de uiteenzetting wordt voorzien in een moment waar vragen gesteld kunnen worden.
Meer informatie over onder meer het verloop en de vereisten van het seminarie (zoals feedbackmomenten, deadlines, praktische afspraken, enz.) is terug te vinden op Toledo in de gedetailleerde handleiding bij het seminarie.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Fiscaal recht, seminarie (B-KUL-C26F3a)
Toelichting
De papers worden elektronisch ingediend op de wijze en binnen de termijn zoals gecommuniceerd zal worden op Toledo. Het niet of niet tijdig indienen van een defintieve versie heeft automatisch een nulquotering tot gevolg. Een tekst die manifest niet voldoet aan de meegedeelde vormvereisten (aantal pagina’s, opmaak, voet- of eindnoten, bibliografie, enz.) staat gelijk aan het niet tijdig indienen.
Studenten kunnen enkel deelnemen aan de het mondelinge luik van het seminarie indien zij hun voorlopige versie van paper 1 en 2 tijdig en op correcte wijze hebben ingediend. Het niet deelnemen aan de presentatie heeft een nulquotering voor dit subonderdeel tot gevolg.
Toelichting bij herkansen
In de derde examenperiode kunnen de studenten herkansen voor dit opo. De herkansing gebeurt via een vervangtaak waarvan de titularis de vorm en inhoud zal bepalen, in te leveren ten laatste op de eerste dag van de derde examenperiode. Het niet of niet tijdig indienen van een definitieve versie heeft automatisch een nulquotering tot gevolg. Studenten die herkansen, dienen verplicht de titularis te contacteren per e-mail binnen zeven kalenderdagen na de bekendmaking van de resultaten van het tweede semester.