Strafrecht, seminarie (B-KUL-C06F1A)
Doelstellingen
Het seminarie heeft tot doel de onderzoeks- en schrijfvaardigheden van de studenten verder te ontwikkelen. De studenten moeten zelfstandig of met een coauteur drie stukken schrijven over een strafrechtelijk thema. In dit proces zullen ze vooral ook onderzoeksvaardigheden moeten verwerven en aantonen: probleemstelling, formulering vragen, keuze en verantwoording van de methode en de bronnen, vastleggen van het normatief kader, beantwoording van de onderzoeksvragen,…. De eerste paper is een methodologisch onderbouwd onderzoeksvoorstel. De tweede paper is een juridisch-technische paper waarin de student rapporteert over het uitgevoerde onderzoek. In de derde paper tonen de studenten aan dat zij over het juridische thema kunnen communiceren met niet-juristen: een samenvatting voor leken.
Zorgvuldig Nederlands of Engels is de norm en de studenten moeten aantonen dat ze correct met bronnen kunnen omgaan. De resultaten van hun onderzoek presenteren ze mondeling aan andere geïnteresseerde juristen.
Begintermen
Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Afstudeerrichting rechten) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Strafrecht, seminarie (B-KUL-C06F1a)
Inhoud
De studenten passen de onder “doelstellingen” vermelde methodologie toe op een aantal strafrechtelijke onderwerpen. Zowel bestaande wetten als teksten uit het voorstel voor een nieuw Strafwetboek en buitenlandse voorbeelden of ideeën kunnen aan bod komen.
Studiemateriaal
De wetsvoorstellen en de toelichting zijn online beschikbaar.
Op een inleidende sessie wordt de achtergrond van de nieuwe voorstellen kort toegelicht en krijgen de studenten per opdracht specifieke aandachtspunten mee.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Strafrecht, seminarie (B-KUL-C26F1a)
Toelichting
De studenten dienen de papers elektronisch en op papier in. Voor elke paper en de mondelinge presentatie tijdens een groepsbijeenkomst krijgen de studenten een deelquotering. Het niet deelnemen aan de mondelinge presentatie of het niet (tijdig) indienen van een van de drie schriftelijke werkstukken, resulteert in een nul-quotering voor dat onderdeel.
Studenten die moeten herkansen, contacteren de titularis en hun begeleider onmiddellijk na de bekendmaking van het resultaat om te bepalen welke nieuwe papers ze moeten schrijven om te slagen en hoe de nieuwe presentatie zal verlopen. Daarbij ligt de nadruk op de vaardigheden die de studenten nog niet heeft verworven.