Internationaal recht, seminarie (B-KUL-C05F9A)

4 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
POC Rechten

Het seminarie heeft tot doel de onderzoeksvaardigheden van de studenten in de context van het internationaal recht aan te scherpen. De studenten schrijven op zelfstandige wijze drie papers van elks 2.000 woorden waarbij diverse onderzoeksvaardigheden rondom hetzelfde thema worden ingeoefend:

  • De eerste paper is een rechtshistorische, rechtsvergelijkende, empirisch-juridisch of meta-juridische paper.
  • De tweede paper is een juridisch-technische paper.
  • De derde paper is een normatieve paper of een “letter to the client”. 

Iedere paper dient volgens een correct juridisch-wetenschappelijke onderzoeksmethode te worden geschreven. Hierbij dienen de studenten gebruik te maken van moderne zoektechnologie, databases en bibliotheken. Tevens wordt er van de studenten verwacht dat ze de onderzoeksresultaten van niet-juridische onderzoeksmethoden naar waarde kunnen schatten en integreren in het eigen onderzoek. De studenten dienen hun bevindingen correct te redigeren in academisch Nederlands voorzien van een methodologisch verantwoord bronnenoverzicht. 

De studenten presenteren hun bevindingen in een heldere en overzichtelijke mondelinge presentatie die aansluit bij het thema doorheen de drie papers.

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Internationaal recht, seminarie (B-KUL-C05F9a)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum52 urenEerste semester
POC Rechten

De volgende planning situeert in grote lijnen het verloop van het seminarie tijdens het eerste semester. Precieze tijdstippen kunnen variëren naargelang het specifieke academiejaar.

1. Inleidende sessie in het begin van oktober: verdeling van de onderwerpen en de methodologische leidraad
2. Indiening van eerste paper begin november
3. Indiening van tweede paper eind november
4. Indiening van derde paper midden december
5. Mogelijkheid tot overleg met de begeleider over paper 1 en 2 gedurende het semester
6. Presentatie en bespreking van de bevindingen in kleine groep in de loop van de twee laatste weken voor de kerstvakantie

Bij aanvang van het seminarie wordt een uitvoerig document met achtergrondinformatie verspreid, inclusief een overzicht van het verloop van het seminarie, onderzoeksmethode en uitgebreide suggesties met betrekking tot het opzoeken en gebruik van internationaalrechtelijk bronnenmateriaal (i.e. methodologische leidraad).

De onderwijstaal voor het seminarie is de Nederlandse taal.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Internationaal recht, seminarie (B-KUL-C25F9a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten


De student wordt geëvalueerd op basis van drie geschreven seminariepapers aangaande een internationaalrechtelijk vraagstuk (2000 woorden elks) gevolgd door een mondelinge presentatie van het verrichte onderzoek. Het thema zal in beginsel uit een lijst worden geselecteerd die aan studenten wordt bezorgd. Uitzonderlijk is het mogelijk zelf een thema te suggereren, dat desgevallend door professor Wouters dient worden goedgekeurd.

De evaluatie van de seminariepaper (20 punten) spitst zich toe op de structuur (2p), de inhoud (3p), de bronnen (4p), de methodologie en onderzoeksvaardigheden (4p), de stijl (3p) en op de aansluitende presentatie en de medewerking door de student tijdens het semester (4p).

Als eerste alternatief kunnen studenten deelnemen aan de interuniversitaire Model United Nations (MUN) pleitwedstrijd georganiseerd door de Vereniging voor de Verenigde Naties (VVN) Vlaanderen. Studenten worden geëvalueerd op basis van de medewerking en deelname aan de voorbereidende sessies, het schrijven van een positiepaper met betrekking tot de casus en de deelname aan de pleitwedstrijd zelf. De evaluatie (20 punten) is evenlijk verdeeld over (i) de medewerking en inzet van de student tijdens de voorbereiding (10p) en (ii) de behaalde prestaties op de pleitwedstrijd (10p).

Als tweede alternatief kunnen studenten deelnemen aan de NATO Legal Clinic. Hierbij zullen studenten een paper schrijven van gelijkaardige omvang (+- 8000 à 10 000 woorden in totaal) over een thema van internationaal humanitair recht, internationaal institutioneel recht of internationaal mensenrecht, toegepast op een praktische situatie binnen NAVO (bv. een bepaalde NAVO-operatie). Studenten worden begeleid en geëvalueerd door de staf van de juridische dienst van het militaire hoofdkwartier van NAVO. De evaluatie gebeurt overeenkomstig dezelfde criteria als toepasselijk voor de drie seminariepapers.

 

Herkansing in tweede zit is mogelijk.