Arbeidsrecht, seminarie (B-KUL-C05F6A)
Doelstellingen
Leerdoelen
De bedoeling van het seminarie is de studenten vertrouwd te maken met het arbeidsrecht zowel door het uitwerken van een juridisch probleem als op een meer praktijkgerichte manier. Het seminariewerk moet de studenten tevens in staat stellen om vertrouwd te worden met de specifieke arbeidsrechtelijke bronnen.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:
De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het Belgische, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.
De student
• kan de huidige stand met betrekking tot een juridische kwestie, zowel bondig als diepgaand, accuraat beschrijven
• kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
• kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan een maatschappelijk probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan de in de respectieve (nationale, Europese, internationale) rechtsordes verworven kennis en inzichten integreren tegen de achtergrond van de meergelaagdheid van het recht
De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.
De student
• kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
• kan kritisch positie innemen ten aanzien van maatschappelijke en/of juridische vernieuwing in transversale rechtsdomeinen en zich positioneren ten aanzien van out-of-the-box redeneringen of oplossingen in het recht
• kan de wisselwerking tussen verschillende samenhangende basisrechtsdomeinen duiden en operationaliseren
De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij.
De student
• kan de wisselwerking tussen recht, mens maatschappij en de daarmee verband houdende normen en waarden, identificeren en operationaliseren in een juridische context
De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.
De student
• kan zijn/haar analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen.
• kan zijn/haar synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische mogelijkheden
• kan creatieve of nieuwe juridische verklaringen of oplossingen aanreiken
• kan een eigen juridisch verantwoorde stelling formuleren over een juridisch of maatschappelijk probleem
• kan juridische kennis, inzicht en vaardigheden omzetten in voor de juridische beroepsbeoefening relevante output
De student kan een of meerdere domeinen van het recht zelfstandig op een wetenschappelijk correcte manier benaderen en kan rechtswetenschappelijke kennis, inzichten en vaardigheden inzetten in het doorvoeren van een zelfstandig juridisch onderzoek van enige omvang en complexiteit.
De student
• kan zelfstandig een rechtswetenschappelijk onderzoek voorbereiden
• kan correct een juridische probleemstelling en de hieruit voortvloeiende onderzoeksvragen formuleren
• kan de passende rechtswetenschappelijke onderzoeksmethodes selecteren en toepassen op een voorliggende onderzoeksvraag
• kan het gekozen onderzoeksdesign juridisch-wetenschappelijk verantwoorden
• kan op wetenschappelijk verantwoorde wijze nieuwe juridische kennis genereren
De student kan zowel voor leken als voor juristen heldere teksten opstellen en uiteenzettingen brengen.
De student
• beheerst schriftelijk en mondeling het academisch Nederlands
• kan op gestructureerde (opbouw en argumentatie) wijze een juridisch-wetenschappelijke tekst opstellen over een complexe juridische materie
• kan een uitgebreid geschreven werkstuk op bevattelijke wijze voorstellen voor (niet-) vakgenoten desgevallend gebruikmakend van moderne audiovisuele middelen
• kan schriftelijk communiceren met (niet-)vakgenoten aan de hand van diverse teksttypes
• kan een complex juridisch werkstuk mondeling toelichten en verdedigen
• kan in teamverband werken
De student is een ervaren gebruiker van de vakeigen bronnen.
De student
• kan gebruik maken van moderne zoektechnologieën
• kan op omvattende en doelgerichte wijze informatie verzamelen uit Belgische juridische (digitale) bibliotheken en databanken
• kan op omvattende en doelgerichte wijze informatie verzamelen uit internationale of buitenlandse juridische (digitale) bibliotheken en databanken
• kan de juridische en wetenschappelijke waarde bepalen van geraadpleegde bronnen en informatie
• kan een methodologisch verantwoord bronnenoverzicht geven van een juridisch probleemveld
Begintermen
Met goed gevolg de basiscursus arbeidsrecht gevolgd hebben.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Afstudeerrichting rechten) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Arbeidsrecht, seminarie (B-KUL-C05F6a)
Inhoud
• Studenten schrijven een reeks van drie kleinere papers, die de onderzoeksvaardigheden van de studenten aanscherpen. De drie schrijfopdrachten hebben samen een omvang van ongeveer 6.000 woorden per student. Gerelateerd aan een globaal thema zijn de drie papers met elkaar verbonden aan de hand van de volgende systematiek: een metajuridische en interdisciplinaire paper, een paper met een (kritisch) juridisch- technische analyse, een normatieve paper aansluitend bij de vorige papers met evaluaties en/of de lege ferenda aanbevelingen.
• Individuele evaluatie-/feedbackgesprekken met de studenten over de vordering van het seminariewerk.
• Afsluitende zitting waarin de onderzoeksresultaten worden voorgesteld en bediscussieerd.
Het overkoepelend thema wordt later bekendgemaakt.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Arbeidsrecht, seminarie (B-KUL-C25F6a)
Toelichting
De evaluatie bestaat uit de volgende onderdelen:
- Schrijfopdracht 1 (metajuridisch/interdisciplinair): 5/20
- Schrijfopdracht 2 (kritische technisch-juridische paper): 6/20
- Schrijfopdracht 3 (normatieve paper): 5/20
- Mondelinge presentatie van het onderzoek: 4/20
Bij de evaluatie wordt ook rekening gehouden met de inzet en de betrokkenheid in het leerproces en de kwaliteit van het omgaan met feedback.