Belasting over de toegevoegde waarde / Taxe sur la valeur ajoutée (B-KUL-C05B1A)
Doelstellingen
Leerdoelen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student de structuur, de werking en de beginselen van de btw uitleggen. Bovendien kan de student btw-problemen in de praktijk analyseren en oplossen.
De student verkrijgt inzicht in de specificiteit van de btw als nationale belasting met Europeesrechtelijke inslag. Hierbij wordt aandacht besteed aan:
• Het belang van deze algemene verbruiksbelasting als bron van inkomsten voor België en de Europese Unie.
• De neutraliteit van de btw: de belastingplichtigen voldoen de btw in fracties en genieten van aftrek van voorbelasting waardoor de belastingdruk onafhankelijk is van de lengte van het productie- en distributieproces.
• Het btw-recht als Europees recht, geïmplementeerd door de lidstaten, met eigen bronnenstructuur en additionele rechtsbescherming, waardoor btw-transacties in de hele Europese Unie op een gelijkaardige wijze worden behandeld.
De cursus wil de structuur, de werking en de beginselen van de btw doorgronden, veeleer dan een descriptief overzicht te bieden van alle wettelijke, administratieve en procedurele voorschriften. Belgische en Europese praktijkgevallen illustreren de theorie voortdurend, hetgeen studenten moet toelaten om later snel tot de kern van concrete btw-problemen door te dringen. Nationaal en supranationaal recht komen op geïntegreerde wijze aan bod, met ruime aandacht voor Europese richtlijnen en arresten van het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen (MA rechten):
De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het nationale, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.
De student
• kan de huidige stand met betrekking tot een juridische kwestie, zowel bondig als diepgaand, accuraat beschrijven
• kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
• kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan een maatschappelijk probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan de in de respectieve (nationale, Europese, internationale) rechtsordes verworven kennis en inzichten integreren tegen de achtergrond van de meergelaagdheid van het recht
De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.
De student
• kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
• kan kritisch positie innemen ten aanzien van maatschappelijke en/of juridische vernieuwing in transversale rechtsdomeinen en zich positioneren ten aanzien van out-of-the-box redeneringen of oplossingen in het recht
• kan de wisselwerking tussen verschillende samenhangende basisrechtsdomeinen duiden en operationaliseren
De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij.
De student
• kan de dynamiek van het recht aan de hand de historische ontwikkeling van dat recht, identificeren en operationaliseren in een juridische context
De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.
De student
• kan zijn/haar analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan zijn/haar synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische mogelijkheden
• kan creatieve of nieuwe juridische verklaringen of oplossingen aanreiken
• kan een eigen juridisch verantwoorde stelling formuleren over een juridisch of maatschappelijk probleem
• kan juridische kennis, inzicht en vaardigheden omzetten in voor de juridische beroepsbeoefening relevante output
De student is in staat zich in nieuwe rechtsdomeinen in te werken en in de eigen rechtsdomeinen bij te scholen.
De student
• kan zijn eigen kennis naar waarde schatten
• kan zijn eigen kennis d.m.v. zelfstudie en bijscholing actualiseren, verbreden of verdiepen
Begintermen
Om dit opleidingsonderdeel in optimale omstandigheden aan te vatten, is het aangewezen dat de student de kennis, vaardigheden en attitudes, aangeleerd in het basisvak ‘Fiscaal Recht’, actief kan inzetten. Bij afwezigheid van deze vooropleiding, is het aan te raden dat een equivalent vak (waarin de algemene principes van het Belgisch belastingrecht en/of de btw worden uiteengezet) met succes is afgelegd.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
C02M8A : Belasting over de toegevoegde waarde / Taxe sur la valeur ajoutée (werkstudenten)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Major fiscaal recht) 120 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Minor fiscaal recht) 120 sp.
- Master in de fiscaliteit (Leuven) 60 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025 in de master en/of in het schakel- of voorbereidingsprogramma indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
- Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Belasting over de toegevoegde waarde / Taxe sur la valeur ajoutée (B-KUL-C05B1a)
Inhoud
Het btw-recht, zoals geregeld door het Belgische btw-wetboek en de Belgische uitvoeringsbesluiten, alsook de Europese btw-richtlijnen en uitvoeringsverordening (historiek, werking en kenmerken van het btw-stelsel, geografisch toepassingsgebied, belastingplichtigen, belastbare handelingen, maatstaf van heffing, tarief, vrijstellingen, aftrek, herziening, teruggaaf, voldoening).
Studiemateriaal
- PowerPoint-presentatie ter ondersteuning van de lessen
- Handboek Belasting Toegevoegde Waarde (Owl Press)
- Bundel Belgische en Europese btw-wetgeving
Toelichting onderwijstaal
Dit opleidingsonderdeel wordt voor de helft gedoceerd in het Frans en voor de helft in het Nederlands.
Toelichting werkvorm
Studenten volgen een reeks hoorcolleges tijdens dewelke zij actief vragen beantwoorden.
Daarnaast volgen de studenten een uitgebreide oefeningensessie. In dit kader krijgen de studenten een reeks opdrachten die zij voorbereiden en die zij vervolgens indienen voor aanvang van de oefeningensessie.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Belasting over de toegevoegde waarde / Taxe sur la valeur ajoutée (B-KUL-C25B1a)
Toelichting
Eerste examenkans
* Oefeningensessie (5/20): tijdens de collegereeks wordt een uitgebreide oefeningensessie georganiseerd. Er wordt een opdracht ingediend voor aanvang van de oefeningensessie. Indien de opdracht laattijdig wordt ingediend, krijgt de student een nulscore op die opdracht. Indien er een goede reden is om de opdracht niet of niet tijdig in te dienen, wordt het schriftelijk examen gequoteerd op 20 van de 20 punten.
* Schriftelijk examen (15/20), bestaande uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en open vragen. Een bundel Belgische en Europese btw-wetgeving conform het facultaire reglement en een rekenmachine mogen worden gebruikt tijdens het examen.
De studenten moeten alle evaluatieactiviteiten afleggen om een score te kunnen krijgen op het opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.
* Schriftelijk examen (20/20), bestaande uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en open vragen. Een bundel Belgische en Europese btw-wetgeving conform het facultaire reglement en een rekenmachine mogen worden gebruikt tijdens het examen.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Examencontract
* Schriftelijk examen (20/20), bestaande uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en open vragen. Een bundel Belgische en Europese btw-wetgeving conform het facultaire reglement en een rekenmachine mogen worden gebruikt tijdens het examen.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Toelichting bij herkansen
Eerste examenkans
* Oefeningensessies (5/20): tijdens de collegereeks wordt een uitgebreide oefeningensessie georganiseerd. Er wordt een opdracht ingediend voor aanvang van de oefeningensessie. Indien de opdracht laattijdig wordt ingediend, krijgt de student een nulscore op die opdracht. Indien er een goede reden is om de opdracht niet of niet tijdig in te dienen, wordt het schriftelijk examen gequoteerd op 20 van de 20 punten.
* Schriftelijk examen (15/20), bestaande uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en open vragen. Een bundel Belgische en Europese btw-wetgeving conform het facultaire reglement en een rekenmachine mogen worden gebruikt tijdens het examen.
De studenten moeten alle evaluatieactiviteiten afleggen om een score te kunnen krijgen op het opleidingsonderdeel.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Tweede examenkans
De evaluatiekenmerken en/of de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans verschilt van die van de eerste examenkans.
* Schriftelijk examen (20/20), bestaande uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en open vragen. Een bundel Belgische en Europese btw-wetgeving conform het facultaire reglement en een rekenmachine mogen worden gebruikt tijdens het examen.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.
Examencontract
* Schriftelijk examen (20/20), bestaande uit meerkeuzevragen (met giscorrectie) en open vragen. Een bundel Belgische en Europese btw-wetgeving conform het facultaire reglement en een rekenmachine mogen worden gebruikt tijdens het examen.
Het resultaat wordt berekend en uitgedrukt met een geheel getal op 20.