Internationaal recht, werkcollege (B-KUL-C04F9A)

3 studiepuntenNederlands20 urenEerste semester
POC Rechten

De centrale doelstelling van dit werkcollege is de studenten op een interactieve, praktische en kritische manier leren omgaan met verschillende onderdelen en leerstukken van het internationaal recht. Meer specifiek beoogt het werkcollege het ontwikkelen en aanscherpen van vaardigheden die studenten in staat stellen problemen van internationaal recht te analyseren, er oplossingen voor te formuleren en hierover te discussiëren.

Om de centrale rol van vaardigheden in het werkcollege te onderstrepen wordt er bij elke sessie aangegeven welke vaardigheid dat werkcollege concreet wil aanleren of aanscherpen. Er wordt in het bijzonder gewerkt omtrent: (i) het omgaan met juridische en andere bronnen; (ii) het analyseren van een juridisch probleem; (iii) argumentatievermogen; (iv) het kritisch en creatief omgaan met het recht; (v) communicatievaardigheden (zowel schriftelijk als mondeling); en (vi) soft skills (zoals onderhandelen).

Aan het einde van het werkcollege kunnen de studenten bewust en correct omgaan met de bronnen van het internationaal recht, deze toepassen op specifieke, internationaalrechtelijke casussen en kritisch reflecteren over bepaalde internationaalrechtelijke ontwikkelingen.

De studenten zijn geslaagd voor een basisvak ‘Publiekrecht II. Internationaal en Europees recht’.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Internationaal recht, werkcollege (B-KUL-C04F9a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum20 urenEerste semester
POC Rechten

De belangrijkste leerstukken van het internationaal recht, zoals bronnen en subjecten, komen aan bod doorheen de verschillende sessies van het werkcollege. Waar de concrete inhoud van de meeste sessies jaarlijks varieert, omvat het werkcollege steeds een gevarieerd scala aan specifieke en actuele thema’s, problematieken en casussen van het internationaal recht.

Een bundel met taken en documentatie, die een overzicht bevat van het thema en de werkvorm die aan bod komen per sessie en hoe de studenten zich dienen voor te bereiden voor de respectieve sessies, wordt op voorhand via Toledo beschikbaar gemaakt. Daarnaast wordt per sessie specifiek studiemateriaal beschikbaar gemaakt via Toledo waarnaar in de taken- en documentatiebundel wordt verwezen. Er wordt de studenten ook gevraagd enkele bronnen die publiekelijk beschikbaar zijn zelf op te zoeken, om hen zo bekend te maken met de vindplaatsen van internationaalrechtelijke bronnen.

De verschillende sessies van het werkcollege bestaan uit praktische en interactieve werkvormen, zoals mock-sessies van meetings van internationale instellingen, simulaties van onderhandelingen, open debatten over bepaalde leerstukken en een of meerdere sessies in het Engels en in het Frans. Daarnaast wordt een bezoek georganiseerd aan één of meerdere internationale instellingen in België of Nederland. Tot slot moeten de studenten in groepjes van twee (uitzonderlijk drie) een rechtsvraag oplossen, waarin ze als juridisch adviseur een internationaalrechtelijke casus oplossen. De studenten hebben de mogelijkheid achteraf individuele feedback te krijgen op hun rechtsvraag.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Internationaal recht, werkcollege (B-KUL-C24F9a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Wetboek/codex


Het merendeel van de punten (14/20) gaat naar permanente evaluatie op basis van de medewerking van de student tijdens elke sessie. Daarnaast wordt de student geëvalueerd op basis van een summier schriftelijk werk (2000 à 3000 woorden) dat wordt gemaakt in kleine groepjes van twee (uitzonderlijk drie), met name het oplossen van een concrete rechtsvraag. Het leermateriaal wordt beschikbaar gemaakt via Toledo, of is door de student zelf op te zoeken, in welk geval dit wordt aangegeven.

Er is geen tweede examenkans.