Arbeidsrecht, werkcollege (B-KUL-C04F6A)

3 studiepuntenNederlands20 urenTweede semester
POC Rechten

Leerdoelen

De bedoeling van het werkcollege is het arbeidsrecht op een meer toegepaste manier kunnen benaderen, alsmede dieper in te gaan op bepaalde problematieken uit het individueel en collectief arbeidsrecht.   Bedoeling is vertrouwd te worden met de lectuur van de vakeigen bronnen, het kritisch ontleden van rechtspraak, het leren hanteren van het wetboek en het vertrouwd worden met specifieke arbeidsrechtelijke termen.
 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:

De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het Belgische, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.

De student
• kan de huidige stand met betrekking tot een juridische kwestie, zowel bondig als diepgaand, accuraat beschrijven
• kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
• kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan een maatschappelijk probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan de in de respectieve (nationale, Europese, internationale) rechtsordes verworven kennis en inzichten integreren tegen de achtergrond van de meergelaagdheid van het recht

De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.

De student
• kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
• kan kritisch positie innemen ten aanzien van maatschappelijke en/of juridische vernieuwing in transversale rechtsdomeinen en zich positioneren ten aanzien van out-of-the-box redeneringen of oplossingen in het recht
• kan de wisselwerking tussen verschillende samenhangende basisrechtsdomeinen duiden en operationaliseren

De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij.

De student
• kan de wisselwerking tussen recht, mens maatschappij en de daarmee verband houdende normen en waarden, identificeren en operationaliseren in een juridische context

De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.

De student
• kan zijn/haar analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen.
• kan zijn/haar synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische mogelijkheden
• kan creatieve of nieuwe juridische verklaringen of oplossingen aanreiken
• kan een eigen juridisch verantwoorde stelling formuleren over een juridisch of maatschappelijk probleem
• kan juridische kennis, inzicht en vaardigheden omzetten in voor de juridische beroepsbeoefening relevante output

De student kan zowel voor leken als voor juristen heldere teksten opstellen en uiteenzettingen brengen.

De student
• beheerst schriftelijk en mondeling het academisch Nederlands
• kan op gestructureerde (opbouw en argumentatie) wijze een juridisch-wetenschappelijke tekst opstellen over een complexe juridische materie
• kan een uitgebreid geschreven werkstuk op bevattelijke wijze voorstellen voor (niet-) vakgenoten desgevallend gebruikmakend van moderne audiovisuele middelen
• kan schriftelijk communiceren met (niet-)vakgenoten aan de hand van diverse teksttypes
• kan een complex juridisch werkstuk mondeling toelichten en verdedigen
• kan in teamverband werken

De student is een ervaren gebruiker van de vakeigen bronnen.

De student
• kan op omvattende en doelgerichte wijze informatie verzamelen uit Belgische juridische (digitale) bibliotheken en databanken

Basiscursus arbeidsrecht gevolgd hebben.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Arbeidsrecht, werkcollege (B-KUL-C04F6a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum20 urenTweede semester
POC Rechten

Er zal o.m. uit volgende onderwerpen worden geput: discriminatie, ondergeschikt verband, aard en soorten arbeidsovereenkomsten, proefbeding, beloning, eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden, schorsing, opzegging, ontslag om dringende redenen, beschermde werknemers, collectieve arbeidsconflicten, enz.

De werkcolleges worden gehouden in kleine groepjes. Ze zullen worden gegeven aan de hand van rechtspraak en de wetgeving arbeidsrecht. Tijdens de oefeningen is ruimte voor het kritisch ontleden van de rechtspraak, het redigeren van juridische teksten eigen aan het arbeidsrecht, het discussiëren over arbeidsrechtelijke problematieken en het aanreiken van nieuwe casussen, die de studenten dan in kleine groepjes dienen op te lossen en die nadien in grote groep worden ontleed en bekritiseerd tussen de aanwezige studenten. Verder worden er leeractiviteiten georganiseerd in overeenstemming met de facultaire reglementen en het onderwijsbeleid.

Bundel wordt ter beschikking gesteld aan begin van de reeks.

Er wordt tijdens één werkcollegesessie in het Engels en/of Frans gewerkt.

De werkcolleges worden gehouden in kleine groepjes. Ze zullen worden gegeven aan de hand van rechtspraak en de wetgeving arbeidsrecht. Tijdens de oefeningen is ruimte voor het kritisch ontleden van de rechtspraak, het redigeren van juridische teksten eigen aan het arbeidsrecht, het discussiëren over arbeidsrechtelijke problematieken en het aanreiken van nieuwe casussen, die de studenten dan in kleine groepjes dienen op te lossen en die nadien in grote groep worden ontleed en bekritiseerd tussen de aanwezige studenten. Verder worden er leeractiviteiten georganiseerd in overeenstemming met de facultaire reglementen en het onderwijsbeleid.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Arbeidsrecht, werkcollege (B-KUL-C24F6a)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode


Permanente evaluatie:
De student wordt onder meer beoordeeld op:
• de voorbereiding van de werkcolleges;
• medewerking tijdens de werkcolleges;
• kwaliteit (inhoud) van de tussenkomsten;
• argumentatie van theoretische of praktische bevragingen.

Er is geen tweede examenkans.