Economisch, fiscaal en sociaal strafrecht (B-KUL-C04D5B)
Doelstellingen
Leerdoelen
Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om inzicht te tonen in het financieel strafrecht en in het bijzonder in het strafrecht dat relevant is voor het bedrijfsleven.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:
De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het nationale, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.
De student
• kan de huidige stand met betrekking tot een juridische kwestie, zowel bondig als diepgaand, accuraat beschrijven
• kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
• kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.
De student
• kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij.
De student
• kan de dynamiek van het recht aan de hand de historische ontwikkeling van dat recht, identificeren en operationaliseren in een juridische context
De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.
De student
• kan zijn/haar analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen.
• kan zijn/haar synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische mogelijkheden
Begintermen
Een student moet een basisvertrouwdheid hebben met de concepten van strafrecht en strafprocesrecht zoals uiteengezet in de cursus in de 3e bachelor.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
C04M3A : Economisch, fiscaal en sociaal strafrecht (werkstudenten)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Major strafrecht) 120 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Minor strafrecht) 120 sp.
- Master in de fiscaliteit (Leuven) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Economisch, fiscaal en sociaal strafrecht (B-KUL-C04D5a)
Inhoud
In eerste instantie worden de beginselen van de strafrechtelijke verantwoordelijkheid van de rechtspersoon kort herhaald en op bepaalde punten verdiept. Vervolgens worden de krachtlijnen van het fiscaal strafrecht besproken. Eerst wordt ingegaan op de specificiteit van het fiscaal strafrecht ten aanzien van het gemeen strafrecht. Daarna worden de belangrijkste misdrijven besproken, voornamelijk vanuit het wetboek van inkomstenbelastingen, met een klemtoon op de algemene strafbaarstelling van fiscale fraude en op de fiscale valsheid in geschriften. Ten slotte worden de essentiële procedurele aspecten besproken: de bevoegdheid inzake de uitoefening van de strafvordering, met de gespecialiseerde organisatie van het openbaar ministerie en de politie; de wisselwerking tussen fiscus en openbaar ministerie, met aandacht voor het "ne bis in idem"-beginsel en de “una via”-wetgeving; de positie van de fiscale administratie en een eventueel optreden als burgerlijke partij of tussenkomende partij.
Bij de inleiding tot het sociaal strafrecht wordt aandacht besteed aan de totstandkoming van het Sociaal Strafwetboek. Er wordt dan ingegaan op de organisatie van de arbeidsauditoraten, de overlegstructuren inzake de vervolging, de bevoegdheid van de sociale inspectie, de wisselwerking met het gemeen strafrecht, de straftoemeting en het stelsel van de administratieve geldboeten.
Het onderdeel economisch strafrecht behandelt de meest relevante misdrijven als capita selecta: faillissementsmisdrijven, misbruik van vennootschapsgoederen en witwassen -met bijzondere aandacht voor de relatie met fiscale en economische fraude-.
Relevant over de verschillende onderdelen van dit vak zijn ook de mogelijkheden tot regularisatie en minnelijke schikking.
Studiemateriaal
• Artikels en literatuur
• Lespresentaties via Toledo
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges met interactiviteit met studenten
Bij dit opleidingsonderdeel kunnen discussiecolleges worden georganiseerd. De discussiecolleges hanteren een activerende onderwijsvorm die gestimuleerd wordt via een of meer casussen die op voorhand worden bezorgd. Als discussiecolleges worden georganiseerd, wordt dat aangekondigd en wordt meegedeeld of een voorbereiding verplicht moet worden ingeleverd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Economisch, fiscaal en sociaal strafrecht (B-KUL-C24D5b)
Toelichting
Via open vragen (geen open boek-systeem maar met gebruik van wetboeken) wordt gepeild naar het inzicht in de belangrijkste regels en mechanismen uit het fiscaal strafrecht, het economisch strafrecht en het sociaal strafrecht. Bij de evaluatie worden naast inzichtsvragen ook casussen betrokken waarin de leerstof moet worden toegepast op hypothetische fraudezaken.
Bij dit opleidingsonderdeel kunnen discussiecolleges worden georganiseerd. De discussiecolleges hanteren een activerende onderwijsvorm die gestimuleerd wordt via een of meer casussen die op voorhand worden bezorgd. Als discussiecolleges worden georganiseerd, wordt dat aangekondigd en wordt meegedeeld of een voorbereiding verplicht moet worden ingeleverd.
Toelichting bij herkansen
De herkansing bestaat enkel uit een schriftelijk examen.