Sociaal handhavingsrecht (B-KUL-C04D3A)
Doelstellingen
Leerdoelen
Het doel van dit vak is om centrale begrippen en modellen betreffende handhaving in het brede domein van het sociaal recht bij te brengen, zodat de student problematieken en casussen kritisch kan analyseren vanuit een handhavingsperspectief, de diverse onderdelen van het sociaal handhavingsrecht, hun onderlinge samenhang en de toepassing daarvan kan uitleggen, alsook de relevante wetgeving - en de toepassing daarvan - over essentiële onderdelen van het sociaalrechtelijk handhavingsbeleid kan aanduiden, uitleggen en interpreteren. Het vak beoogt tevens de student in staat te stellen om bijzondere problemen die rijzen bij handhaving van het sociaalrecht te identificeren.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:
De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het Belgische, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.
De student
• kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
• kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan de in de respectieve (nationale, Europese, internationale) rechtsordes verworven kennis en inzichten integreren tegen de achtergrond van de meergelaagdheid van het recht
De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.
De student
• kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
• kan kritisch positie innemen ten aanzien van maatschappelijke en/of juridische vernieuwing in transversale rechtsdomeinen en zich positioneren ten aanzien van out-of-the-box redeneringen of oplossingen in het recht
• kan de wisselwerking tussen verschillende samenhangende basisrechtsdomeinen duiden en operationaliseren
De student hanteert een systematische methode in de benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken en is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.
De student
• kan analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen.
• kan synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische mogelijkheden
• kan creatieve of nieuwe juridische verklaringen of oplossingen aanreiken
• kan een eigen juridisch verantwoorde stelling formuleren over een juridisch of maatschappelijk probleem
Begintermen
• Kennen: juridische basisvorming, i.h.b. arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht, strafrecht, gerechtelijk recht en administratief recht
• Kunnen: begin van zelfstandige wetenschappelijke onderzoeksvaardigheden
• Houding: kritisch denkvermogen; bijzondere interesse en gevoeligheid voor de problematiek
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Major sociaal recht) 120 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Minor sociaal recht) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Sociaal handhavingsrecht (B-KUL-C04D3a)
Inhoud
In het raam van het sociaalrecht is een volledig eigen, en vaak ook naar andere rechtstakken toe exemplarisch, systeem van handhaving tot stand gekomen, dat de meer klassieke, strafrechtelijke vormen van handhaving grotendeels heeft vervangen.
Dit vak behandelt de handhaving in brede zin van het volledige sociaalrecht. Het gaat in op de voor het sociaalrecht bijzondere probleemgebieden en handhavingsinstrumenten, op hun onderlinge verbanden en op de samenhang tussen het materieel recht (het inhoudelijke arbeids- en socialezekerheidsrecht) en de keuzes en praktijken inzake handhaving. De verschillende facetten van handhaving komen aan bod, met een sterke nadruk op hun onderlinge samenhang.
1. Sociaal handhavingsrecht - Afbakening en begrippen: sociaal handhavingsrecht & conflictbeheersing
2. Handhaving van internationale en Europese sociale normen
3. Sociaal overleg en sociale bemiddeling
4. Sociale inspectie
5. Tuchtrechtelijke handhaving
6. Sociaal-bestuurlijke handhaving
7. Sociaal strafrecht
8. Sociaal procesrecht
9. Alternatieve geschillenbeslechting
10. Geïntegreerde oefening (verplichte discussiecolleges)
Studiemateriaal
Reader (via VRG-cursusdienst) met een bundeling van eigen teksten, rechtsleer en documenten, die jaarlijks wordt geactualiseerd.
Toelichting werkvorm
Inleidende hoorcolleges, waarbij interactie met de studenten wordt nagestreefd. Vervolgens komen de diverse thema's aan bod, die telkens zowel theoretisch worden behandeld in hoor- en interactiecolleges, als praktisch met gastsprekers. Voor zo ver als mogelijk komen gastsprekers nadat het betrokken onderwerp vanuit een theoretisch perspectief werd behandeld. Van de student wordt een positieve, actieve en verantwoorde leerhouding verwacht.
Bij dit opleidingsonderdeel worden verscheidene discussiecolleges met een activerende onderwijsvorm georganiseerd. Voor deze discussiecolleges is aanwezigheid telkens sterk aangeraden.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Sociaal handhavingsrecht (B-KUL-C24D3a)
Toelichting
Schriftelijk openboekexamen, met kennis-, opzoek- en inzichtsvragen en casussen. Doorheen de lessen wordt daarop voorbereid; op Toledo staan bijkomende toelichting en voorbeeldvragen ter beschikking.
Op het examen mag worden meegebracht:
• wetgeving (codex, kopies ...)
• de reader (al dan niet bewerkt met markeringen en notities)
• een afdruk van de powerpointpresentaties die tijdens de lessen zijn gebruikt
• lesnotities.
Ander materiaal (boeken, kopies van artikelen...) is niet toegelaten.