Organisatiegerichte methoden van de criminologische interventie met werkcollege (B-KUL-C04C8A)
Doelstellingen
Leerdoelen
Op het einde van dit vak wordt van de studenten verwacht dat ze in staat zijn:
- de basisinzichten in de theorie en de praktijk van organisatiegerichte interventies waarmee criminologen in de uitvoering van hun functie en in de samenwerking in een multidisciplinair team zullen worden geconfronteerd te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen op een casus uit de criminologische sfeer (OLA hoorcollege)
- de elementaire theoretische inzichten met betrekking tot de verschillende componenten van de organisatie (o.m. structuur, cultuur, strategie, interne communicatie, het individu in de organisatie) te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen op een casus uit de criminologische sfeer (OLA hoorcollege)
- de verschillende organisatietheorieën te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen op een casus uit de criminologische sfeer (OLA hoorcollege)
- de elementaire theoretische inzichten met betrekking tot veranderingsmanagement en kwaliteitsmanagement te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen op een casus uit de criminologische sfeer (OLA hoorcollege)
- de verschillende onderdelen van een beleid te kennen en te begrijpen (OLA hoorcollege)
- zich zelfstandig te verdiepen in de werkdomeinen van de criminoloog en kritisch reflecteren over de meerwaarde van de criminoloog in het werkveld (OLA werkcollege)
- zelfstandig een advies ter oplossing van een hypothetisch probleem op de werkvloer uit te werken en mondeling voor te stellen (OLA werkcollege)
- helder en correct schriftelijk te rapporteren in het academisch Nederlands (OPO OMCI).
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten:
- De student kan kritisch reflecteren over de sociaal-ethische vraagstukken die gepaard gaan met interventies ten aanzien van criminaliteit.
- De student beschikt over een grondige basiskennis van theorieën en wetenschappelijk onderzoek inzake (de)criminaliseringsprocessen en inzake het fenomeen, de verklaring en aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
- De student kan gebruik maken van moderne zoektechnologieën. De student kan informatie verzamelen uit (digitale) bibliotheken en databanken, en kan correct verwijzen naar bronnenmateriaal.
- De student kan de relevantie en wetenschappelijke waarde bepalen van criminologische en aanverwante sociaalwetenschappelijke bronnen en informatie.
- De student kan vanuit een juridische en gedragswetenschappelijke theoretische achtergrond in een multidisciplinair team functioneren en daarbij een kritische inbreng waarborgen.
- De student beschikt over de basisvaardigheden om concrete organisatiegerichte of beleidsgerichte criminologische interventies te analyseren en uit te voeren.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
2 sp. Organisatiegerichte methoden van de criminologische interventie: werkcollege (B-KUL-C04C8a)
Inhoud
In het werkcollege maken de studenten kennis met de verschillende werkdomeinen van de criminoloog. Dit gebeurt in twee onderdelen.
Ten eerste wordt van de studenten verwacht dat zij twee deelopdrachten maken in groep. Voor de deelopdracht POMCI 1 werken zij een oplossing uit voor een hypothetisch probleem met de hulp van inzichten uit de hoorcolleges PMCI en OMCI en van bijkomende wetenschappelijke literatuur. Dit resulteert in een groepsrapport, een poster en een mondelinge posterpresentatie. De deelopdracht POMCI 2 bestaat uit de voorbereiding van en de deelname aan een interactieve discussiesessie met sprekers uit het werkveld.
Ten tweede biedt het werkcollege ondersteuning in de voorbereidende stappen op de stage.
Studiemateriaal
Eventuele bijkomende artikels en literatuur (via Toledo)
3 sp. Organisatiegerichte methoden van de criminologische interventie (B-KUL-C06C8a)
Inhoud
Deze onderwijsleeractiviteit bestaat uit twee delen.
In het eerste, en grootste, deel worden de studenten geïntroduceerd in de belangrijkste aspecten van een organisatie: structuur en interorganisationele samenwerking, strategie en beleid, cultuur en interne communicatie. Nadien wordt ook ingezoomd op het individu in de organisatie (arbeidsmotivatie en leiderschap). Dit alles wordt toegepast op criminologisch relevante organisaties. Al deze aspecten komen samen in een college over organisatietheorieën dat dit deel afrondt.
In het tweede deel wordt ingegaan op interventies in criminologisch relevante organisaties. Daarbij wordt gekeken naar veranderingsmanagement in brede zin.
Studiemateriaal
Artikels en literatuur (reader en/of Toledo)
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Organisatiegerichte methoden van de criminologische interventie met werkcollege (B-KUL-C24C8a)
Toelichting
Algemeen
De evaluatie van het opleidingsonderdeel (OPO) ‘organisatiegerichte methoden van de criminologische interventie met werkcollege’ omvat enerzijds een schriftelijk examen (17/20) en anderzijds de opdrachten die in het kader van het werkcollege worden uitgevoerd (3/20).
Men kan pas slagen voor dit OPO indien men alle onderwijsleeractiviteiten (OLA's) heeft afgelegd. Het niet afleggen van één of meerdere OLA's zal steeds leiden tot ‘NA’ (niet geslaagd) voor het gehele OPO.
De inhoud van deze ECTS-fiche wordt verbijzonderd in de richtlijnennota die via Toledo aan de studenten ter beschikking wordt gesteld.
Het examen
Op het examen kunnen zowel open vragen als meerkeuzevragen (met bestraffing voor foutieve antwoorden) die peilen naar kennis van en inzicht in de cursus gesteld worden. Het schriftelijke examen valt binnen de examenperiode.
De opdrachten
De opdrachten worden ingediend in de loop van het semester, buiten de examenperiode. De deelopdracht POMCI 1 wordt uitgevoerd in twee fasen, die leiden tot respectievelijk een tussentijdse en een definitieve versie. Nadat de tussentijdse versies van de studenten werden ingediend, wordt tussentijdse feedback georganiseerd. Vervolgens werken de studenten een definitieve versie uit, rekening houdend met de opmerkingen uit de tussentijdse feedback. Van deelopdracht POMCI 2 wordt enkel een definitieve versie ingediend.
Actieve deelname aan het werkcollege is een voorwaarde om te slagen voor het OPO. Actieve deelname houdt onder meer in dat de studenten de opdrachten conform de richtlijnen indienen en dat ze aanwezig zijn tijdens de sessies waarbij aanwezigheid verplicht is. Indien een student niet actief heeft deelgenomen aan het werkcollege, kan de eindbeoordeling voor het werkcollege en bijgevolg voor het gehele OPO ‘NA’ (niet afgelegd) zijn.
Bestraffing spellingsfouten
Spellingsfouten (onder meer dt-fouten) kunnen worden gesanctioneerd.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- werkcollege (binnen en over academiejaar)
- organisatiegerichte meth. crim. interv (binnen en over academiejaar)
Overdracht van deelpunten naar de tweede examenkans
Voor de studenten die bij de eerste examenkans niet geslaagd zijn voor het OPO geldt het volgende inzake de automatische overdracht naar de tweede examenkans.
- De punten voor het schriftelijk examen worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het schriftelijk examen (d.w.z. ten minste 8,5/17 (=10/20) hebben behaald voor het schriftelijk examen).
- De punten voor het werkcollege worden altijd automatisch overgedragen (ongeacht of zij al dan niet geslaagd zijn voor het werkcollege). Studenten kunnen er zelf voor kiezen om geen gebruik te maken van deze automatische overdracht en om met name de opdrachten te herwerken. In dat geval verliezen zij definitief het eerder behaalde resultaat en komt het nieuw behaalde resultaat ervoor in de plaats. Over deze mogelijkheid wordt bericht via Toledo na de bekendmaking van de punten in eerste examenkans, begin juli. Studenten die van deze optie wensen gebruik te maken, dienen hun keuze tijdig (zie Toledo voor de exacte deadline) bekend te maken aan de betrokken assistent.
Overdracht van deelpunten naar een volgend academiejaar
Voor de studenten die niet geslaagd zijn voor het OPO geldt het volgende inzake de automatische overdracht naar een volgend academiejaar.
- De punten voor het schriftelijk examen worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het schriftelijk examen (d.w.z. ten minste 8,5/17 (=10/20) hebben behaald voor het schriftelijk examen).
- De punten voor het werkcollege worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het werkcollege (d.w.z. ten minste 1,5/3 hebben behaald voor het werkcollege). Studenten die geslaagd zijn voor het werkcollege, maar geen overdracht wensen en de opdrachten bijgevolg opnieuw willen doen, dienen dit tijdig (zie Toledo voor de exacte deadline) per e-mail aan de betrokken assistent te melden. In dat geval verliezen zij definitief het eerder behaalde resultaat en komt het nieuw behaalde resultaat ervoor in de plaats.