Persoonsgerichte methoden van criminologische interventie met werkcollege (B-KUL-C04C7A)

5 studiepuntenNederlands33 urenTweede semesterUitgesloten voor examencontract
Vervaeke Geert (coördinator) |  Mergaerts Lore
POC Criminologische wetenschappen

Leerdoelen

Op het einde van dit vak wordt van de studenten verwacht dat ze in staat zijn:

  • de basisinzichten in de theorie en de praktijk van persoonsgerichte interventies waarmee criminologen in de uitvoering van hun functie en in de samenwerking in een multidisciplinair team zullen worden geconfronteerd te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen (OLA PMCI)
  • de verschillende elementen die samen de specificiteit van persoonsgerichte criminologische interventies vormgeven te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen (OLA PMCI)
  • de relatie tussen justitie en hulpverlening te begrijpen (OLA PMCI)
  • de elementaire theoretische inzichten met betrekking tot de professionele relatie en de drie grote activiteitendomeinen die deel uitmaken van de reeks persoonsgerichte interventies (informatie geven, informatie verzamelen en verandering induceren) te kennen, te begrijpen en te kunnen toepassen (OLA PMCI)
  • zich zelfstandig verdiepen in de werkdomeinen van de criminoloog en kritisch reflecteren over de meerwaarde van de criminoloog in het werkveld (OLA werkcollege)
  • zelfstandig een advies ter oplossing van een hypothetisch probleem op de werkvloer uit te werken en mondeling voor te stellen (OLA werkcollege)
  • helder en correct schriftelijk te rapporteren in het academisch Nederlands (OPO PMCI).

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten:

  • De student kan kritisch reflecteren over de sociaal-ethische vraagstukken die gepaard gaan met criminologie en criminologisch onderzoek.
  • De student beschikt over een grondige basiskennis van theorieën en wetenschappelijk onderzoek inzake (de)criminaliseringsprocessen en inzake het fenomeen, de verklaring en aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
  • De student kan gebruik maken van moderne zoektechnologieën, hij kan informatie verzamelen uit (digitale) bibliotheken en databanken, en kan correct verwijzen naar bronnenmateriaal.
  • De student kan de relevantie en wetenschappelijke waarde bepalen van criminologische en aanverwante sociaalwetenschappelijke bronnen en informatie.
  • De student kan vanuit een juridische en gedragswetenschappelijke theoretische achtergrond in een multidisciplinair team functioneren en daarbij een kritische inbreng waarborgen.
  • De student beschikt over de basisvaardigheden om concrete persoonsgerichte of beleidsgerichte criminologische interventies te analyseren en uit te voeren.

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Persoonsgerichte methoden van criminologische interventie: werkcollege (B-KUL-C04C7a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht7 urenTweede semester
POC Criminologische wetenschappen

In het werkcollege maken de studenten kennis met de verschillende werkdomeinen van de criminoloog. Dit gebeurt in twee onderdelen.

Ten eerste wordt van de studenten verwacht dat zij twee deelopdrachten maken in groep. Voor de deelopdracht POMCI 1 werken zij een oplossing uit voor een hypothetisch probleem met de hulp van inzichten uit de hoorcolleges PMCI en OMCI en van bijkomende wetenschappelijke literatuur. Dit resulteert in een groepsrapport, een poster en een mondelinge posterpresentatie. De deelopdracht POMCI 2 bestaat uit de voorbereiding van en de deelname aan een interactieve discussiesessie met sprekers uit het werkveld.

Ten tweede biedt het werkcollege ondersteuning in de voorbereidende stappen op de stage.

Eventuele bijkomende artikels en literatuur (verspreid via Toledo)

 

3 sp. Persoonsgerichte methoden van de criminologische interventie (B-KUL-C06C7a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Criminologische wetenschappen

Deze onderwijsleeractiviteit bestaat uit twee grote delen. In het eerste deel wordt ingegaan op de uitgangspunten van de persoonsgerichte criminologische interventie. In het tweede deel wordt ingezoomd op verschillende persoonsgerichte criminologische interventies, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen het verzamelen van informatie (diagnostische activiteiten) en het beïnvloeden van gedrag (veranderingsgerichte activiteiten). In elk van deze delen worden specifieke criminologische interventies uitgelicht vanuit zowel een theoretisch als toegepast perspectief.

De globale opbouw van het OLA is als volgt:

DEEL I. De uitgangspunten van de persoonsgerichte methoden van de criminologische interventie

1. Werken op de grens tussen justitie en hulpverlening

2. De positie en specificiteit van de criminoloog

3. Basiscommunicatie

4. De professionele relatie

DEEL II. Criminologische activiteit

5. Diagnostische activiteiten

6. Veranderingsgerichte activiteiten

  • PowerPoints gebruikt in het kader van de lessen en de lessen zelf (notities)
  • Reader
  • Ander ondersteunend/illustratief materiaal dat via Toledo ter beschikking wordt gesteld

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Persoonsgerichte methoden van criminologische interventie met werkcollege (B-KUL-C24C7a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Algemeen 

De evaluatie van het opleidingsonderdeel (OPO) ‘persoonsgerichte methoden van de criminologische interventie met werkcollege’ omvat enerzijds een schriftelijk examen (17/20) en anderzijds de opdrachten die in het kader van het werkcollege worden uitgevoerd (3/20).

Men kan pas slagen voor dit OPO indien men alle onderwijsleeractiviteiten (OLA's) heeft afgelegd. Het niet afleggen van één of meerdere OLA's zal steeds leiden tot ‘NA’ (niet geslaagd) voor het gehele OPO.

De  inhoud van deze ECTS-fiche wordt verbijzonderd in de richtlijnennota die via Toledo aan de studenten ter beschikking wordt gesteld.

Het examen 

Op het examen kunnen zowel open vragen als meerkeuzevragen (met giscorrectie) die peilen naar kennis van en inzicht in de cursus gesteld worden. Het schriftelijke examen valt binnen de examenperiode.

Opdrachten werkcollege 

De opdrachten worden ingediend in de loop van het semester, buiten de examenperiode. De deelopdracht POMCI 1 wordt uitgevoerd in twee fasen, die leiden tot respectievelijk een tussentijdse en een definitieve versie. Nadat de tussentijdse versies van de studenten werden ingediend, wordt tussentijdse feedback georganiseerd. Vervolgens werken de studenten een definitieve versie uit, rekening houdend met de opmerkingen uit de tussentijdse feedback. Van deelopdracht POMCI 2 wordt enkel een definitieve versie ingediend.

Actieve deelname aan het werkcollege is een voorwaarde om te slagen voor het OPO. Actieve deelname houdt onder meer in dat de studenten de opdrachten conform de richtlijnen indienen en dat ze aanwezig zijn tijdens de sessies waarbij aanwezigheid verplicht is. Indien een student niet actief heeft deelgenomen aan het werkcollege, kan de eindbeoordeling voor het werkcollege en bijgevolg voor het gehele OPO ‘NA’ (niet afgelegd) zijn.

Bestraffing spellingsfouten 

Spellingsfouten (onder meer dt-fouten) kunnen worden gesanctioneerd.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • werkcollege (binnen en over academiejaar)
  • persoonsgericht meth.crim. interv. (binnen en over academiejaar)

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat: 

  • werkcollege (binnen en over academiejaar)
  • persoons- en org. ger.meth.crim. interv. (binnen en over academiejaar)

 

Overdracht van deelpunten naar de tweede examenkans 

Voor de studenten die bij de eerste examenkans niet geslaagd zijn voor het OPO geldt het volgende inzake de automatische overdracht naar de tweede examenkans.

  • De punten voor het schriftelijk examen worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het schriftelijk examen (d.w.z. ten minste 8,5/17 (=10/20) hebben behaald voor het schriftelijk examen).
  • De punten voor het werkcollege worden altijd automatisch overgedragen (ongeacht of zij al dan niet geslaagd zijn voor het werkcollege). Studenten kunnen er zelf voor kiezen om geen gebruik te maken van deze automatische overdracht en om met name de opdrachten  te herwerken. In dat geval verliezen zij definitief het eerder behaalde resultaat en komt het nieuw behaalde resultaat ervoor in de plaats. Over deze mogelijkheid wordt bericht via Toledo na de bekendmaking van de punten in eerste examenkans, begin juli. Studenten die van deze optie wensen gebruik te maken, dienen hun keuze tijdig (zie Toledo voor de exacte deadline) bekend te maken aan de betrokken assistent.

Overdracht van deelpunten naar een volgend academiejaar 

Voor de studenten die niet geslaagd zijn voor het OPO geldt het volgende inzake de automatische overdracht naar een volgend academiejaar.

  • De punten voor het schriftelijk examen worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het schriftelijk examen (d.w.z. ten minste 8,5/17 (=10/20) hebben behaald voor het schriftelijk examen).
  • De punten voor het werkcollege worden enkel automatisch overgedragen indien zij geslaagd zijn voor het werkcollege (d.w.z. ten minste 1,5/3 hebben behaald voor het werkcollege). Studenten die geslaagd zijn voor het werkcollege, maar geen overdracht wensen en de opdrachten bijgevolg opnieuw willen doen, dienen dit tijdig (zie Toledo voor de exacte deadline) per e-mail aan de betrokken assistent te melden. In dat geval verliezen zij definitief het eerder behaalde resultaat en komt het nieuw behaalde resultaat ervoor in de plaats.