Personenbelasting (B-KUL-C04B9D)
Doelstellingen
Opgelet!
Voor dit opleidingsonderdeel geldt een contingentering. Raadpleeg de concrete voorwaarden en inschrijvingsmodaliteiten op de facultaire webpagina.
Leerdoelen
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel kan de student de basisbeginselen, de structuur, en de opbouw van de Belgische personenbelasting als inkomstenbelasting, onder invloed van Europees en internationaal fiscaal recht, begrijpen en uitleggen. Bovendien kan de student praktische fiscale probleemstellingen analyseren en oplossen.
De student verkrijgt inzicht in de Belgische personenbelasting, onder invloed van Europees en internationaal fiscaal recht. Hierbij wordt aandacht besteed aan:
• de basisbeginselen van personenbelasting;
• de opbouw van personenbelasting aan de hand van het WIB92;
• de invloed van arresten van Hof van Justitie van de Europese Unie;
• de wisselwerking met de internationale dubbelbelastingverdragen;
• fiscale optimalisatie in de personenbelasting;
• praktijkgevallen in de personenbelasting.
De cursus wil de basisbeginselen, de structuur, en de opbouw van de Belgische personenbelasting op een grondige en diepgaande wijze onderrichten. Europese en internationale fiscaliteit komt aan bod op een geïntegreerde wijze doorheen de cursus. Het voorgaande moet studenten toelaten om typische fiscale praktijkgevallen kritisch te analyseren en op te lossen.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen (MA rechten):
De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het Belgische, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.
• kan de huidige stand met betrekking tot een juridische kwestie, zowel bondig als diepgaand, accuraat beschrijven
• kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
• kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan een maatschappelijk probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
• kan de in de respectieve (nationale, Europese, internationale) rechtsordes verworven kennis en inzichten integreren tegen de achtergrond van de meergelaagdheid van het recht
De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.
• kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
• kan kritisch positie innemen ten aanzien van maatschappelijke en/of juridische vernieuwing in transversale rechtsdomeinen en zich positioneren ten aanzien van out-of-the-box redeneringen of oplossingen in het recht
• kan de wisselwerking tussen verschillende samenhangende basisrechtsdomeinen duiden en operationaliseren
De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij:
• kan de wisselwerking tussen recht, mens, maatschappij en de daarmee verband houdende normen en waarden, identificeren en operationaliseren in een juridische context
• kan de dynamiek van het recht aan de hand de historische ontwikkeling van dat recht, identificeren en operationaliseren in een juridische context
• kan een aan mens en maatschappij gerelateerd referentiekader ontwikkelen en er kritisch afstand van nemen
De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.
• kan zijn/haar analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan zijn/haar synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische mogelijkheden
• kan creatieve of nieuwe juridische verklaringen of oplossingen aanreiken
• kan een eigen juridisch verantwoorde stelling formuleren over een juridisch of maatschappelijk probleem
• kan juridische kennis, inzicht en vaardigheden omzetten in voor de juridische beroepsbeoefening relevante output
De student kan een of meerdere domeinen van het recht zelfstandig op een wetenschappelijk correcte manier benaderen en kan rechtswetenschappelijke kennis, inzichten en vaardigheden inzetten in het doorvoeren van een zelfstandig juridisch onderzoek van enige omvang en complexiteit.
• kan de onderzoeksmethoden binnen de rechtswetenschappen duiden
• kan de verhoudingen tussen de juridisch-wetenschappelijke onderzoeksmethoden en de onderzoeksmethoden van de hulpwetenschappen van het recht duiden
• kan onderzoeksresultaten van niet-juridische hulpwetenschappen naar waarde schatten en integreren in het eigen onderzoek en aldus op verantwoorde wijze omgaan met interdisciplinariteit in juridisch onderzoek
• kan zelfstandig een rechtswetenschappelijk onderzoek voorbereiden
• kan correct een juridische probleemstelling en de hieruit voortvloeiende onderzoeksvragen formuleren
• kan de passende rechtswetenschappelijke onderzoeksmethodes selecteren en toepassen op een voorliggende onderzoeksvraag
• kan het gekozen onderzoeksdesign juridisch-wetenschappelijk verantwoorden
• kan op wetenschappelijk verantwoorde wijze nieuwe juridische kennis genereren
De student kan zowel voor leken als voor juristen heldere teksten opstellen en uiteenzettingen brengen.
• beheerst schriftelijk en mondeling het academisch Nederlands
• kan op gestructureerde (opbouw en argumentatie) wijze een juridisch-wetenschappelijke tekst opstellen over een complexe juridische materie
• kan schriftelijk communiceren met (niet-)vakgenoten aan de hand van diverse teksttypes
De student is een ervaren gebruiker van de vakeigen bronnen.
• kan gebruik maken van moderne zoektechnologieën
• kan op omvattende en doelgerichte wijze informatie verzamelen uit Belgische juridische (digitale) bibliotheken en databanken
• kan op omvattende en doelgerichte wijze informatie verzamelen uit internationale of buitenlandse juridische (digitale) bibliotheken en databanken
• kan de juridische en wetenschappelijke waarde bepalen van geraadpleegde bronnen en informatie
kan een methodologisch verantwoord bronnenoverzicht geven van een juridisch probleemveld
Begintermen
De student heeft een basisopleiding in het fiscaal recht genoten waarin de algemene beginselen van het belastingrecht en de inkomstenbelasting zijn gedoceerd en de student heeft daarover met vrucht examen afgelegd.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
C04B9A : Personenbelasting (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
C04M0A : Personenbelasting (werkstudenten)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Afstudeerrichting rechten) 120 sp.
- Master in de fiscaliteit (Leuven) 60 sp.
- Master in de accountancy en het revisoraat (programma voor studenten gestart vóór 2024-2025 in de master en/of in het schakel- of voorbereidingsprogramma indien zij hiervoor kiezen) (Leuven) 60 sp.
- Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde (Leuven) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Personenbelasting (B-KUL-C04B9a)
Inhoud
De diverse maatschappelijke functies van de personenbelasting
Kenmerken van de personenbelasting
Toepassingsgebied ratione materiae
Grondslag
• Onroerende inkomsten
• Roerende inkomsten
• Bedrijfsinkomsten
• Diverse inkomsten
Berekening
Rol van de voorheffingen
Effect van de regionalisering
Effect van de gemeentelijke en provinciale fiscaliteit
Effect va dubbelbelastingverdragen en EU fiscaliteit
Optimalisatie
• Onroerend vermogen, Roerend Vermogen, Bedrijfsvermogen
Aangifte PB
Studiemateriaal
Powerpointpresentatie en ter beschikking gesteld studiemateriaal (inz. rechtspraak en rulings)
Toelichting werkvorm
Hoorcolleges aangevuld met twee praktijkcolleges door gastdocenten (één i.v.m. optimalisatie bedrijfsinkomen, één i.v.m. aangifte).
De colleges zijn praktisch gericht en moeten in ultimo de student toelaten praktijkgevallen en betwisting op te lossen en een aangifte Personenbelasting in te vullen.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Personenbelasting (B-KUL-C24B9d)
Toelichting
Gelet op de praktijkgerichtheid van het vak wil het examen peilen naar de vaardigheden van de student om praktijkgevallen op te lossen, te adviseren over praktijkkwesties, geschillen op te lossen en specifieke delen van de aangifte in te vullen.
Op het examen is toegelaten: wetboek.