Doelstellingen
Leerdoelen
• Inzicht verwerven in structuren en fundamentele juridische vragen van het onderwijsrecht
• Attitude bijbrengen van aandacht voor de (soms moeilijke) interactie tussen onderwijskunde/onderwijsverhoudingen en het recht
• Vaardigheid bijbrengen in het uitklaren van specifieke vragen van onderwijsrecht.
• Onderwijsrecht als multidisciplinair recht benaderen
• Inzicht in de maatschappelijke relevantie van onderwijsrecht in een open en pluralistische grondrechtensamenleving
Begintermen
Belangstelling voor het onderwijsrecht en het onderwijsgebeuren.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) (Optie criminologie) 180 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Major publiekrecht) 120 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Minor publiekrecht) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Onderwijsrecht (B-KUL-C03K6a)
Inhoud
Een algemene inleiding maakt de studenten wegwijs in het onderwijsrecht. Aan de hand van capita selecta worden vervolgens de vragen uitgediept waar het onderwijsrecht vandaag mee geconfronteerd wordt. De thema's worden zo geselecteerd dat ze toelaten de achtergronden van actuele discussies te verhelderen en doordringen in fundamentele vragen over grondrechten en rechtsbescherming, bevoegdheid, verhouding publiek - privaat en de technische consequenties daarvan.De afweging tussen de rechten, belangen en verwachtingen van de inrichters van het onderwijs, van de overheid en van de gebruikers ervan zijn een rode draad doorheen de colleges. De analyse van de rechtspraak van de hoogste rechtscolleges verheldert de concrete inhoud.
Volgende thema's kunnen o.a. aan bod komen: examenbetwistingen, tuchtrecht voor leerlingen, delontologie van de leerkracht, neutraliteit in onderwijs, levensbeschouwelijke tekens in onderwijs, aansprakelijkheid in schoolcontext, leersteundecreet,...
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld tijdens de lessen.
Toelichting werkvorm
Interactieve hoorcolleges.
Bij dit opleidingsonderdeel worden discussiecolleges georganiseerd. De discussiecolleges hanteren een activerende onderwijsvorm waarbij juristen in kleine groepjes in discussie gaan met pedagogen en leerkrachten die het vak volgen over enkele thema’s die het onderwijsrecht kleuren zoals het leersteundecreet of levensbeschouwelijke kentekens. Aanwezigheid bij deze discussiecolleges is daarom sterk aangemoedigd. Een tekst wordt ter beschikking gesteld met de belangrijkste kernpunten van de colleges, maar een lesopname van een discussiecollege is niet zinvol.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Onderwijsrecht (B-KUL-C23K6b)
Toelichting
De studenten krijgen drie examenvragen.
Een eerste vraag betreft een kennisvraag met betrekking tot een onderdeel van de cursus.
De tweede vraag is een casus. De studenten stellen een mogelijke en zinvolle oplossing voor deze casus voor, gebruik makend van de kennis en inzichten verworven in de colleges en door de studie van het studiemateriaal.
De derde vraag is een open opiniërende stelling die door studenten wordt becommentarieerd vanuit het juridisch kader. Studenten moeten de stelling in het bredere maatschappelijke debat kunnen situeren.
De vragen hebben betrekking op verschillende onderdelen van de cursus.
Het examen is een gesloten boek examen. Wetteksten mogen wel worden gebruikt tijdens het examen.