Het strafproces (B-KUL-C03D9A)
Doelstellingen
Leerdoelen
Verdieping van strafprocesrecht in zijn technische en strategische complexiteit. Studie van de interactie tussen de verschillende actoren in het strafproces.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:
De student bezit naast een basiskennis van het recht, ook een grondige, geïntegreerde kennis van het nationale, Europese en internationale recht van bepaalde samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, internationaal- en Europees recht) en heeft een duidelijk inzicht in de wisselwerking van deze drie rechtsordes, waarbij de kennis van het positieve recht samengaat met inzicht in grondslagen en beginselen van het recht.
De student
• kan de huidige stand met betrekking tot een juridische kwestie, zowel bondig als diepgaand, accuraat beschrijven
• kan de juridische aspecten van een maatschappelijk probleem identificeren
• kan een juridisch probleem analyseren en beoordelen en hierover een onderbouwde stelling of oplossing formuleren
De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.
De student
• kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij.
De student
• kan de dynamiek van het recht aan de hand de historische ontwikkeling van dat recht, identificeren en operationaliseren in een juridische context
De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.
De student
• kan zijn/haar analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen.
• kan zijn/haar synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
• kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische mogelijkheden
Begintermen
Straf- en strafprocesrecht
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Major strafrecht) 120 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Minor strafrecht) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Het strafproces (B-KUL-C03D9a)
Inhoud
Bespreking van de hervormingsvoorstellen opgenomen in het Wetsvoorstel houdende het Wetboek van strafprocesrecht. Studie van de assisenprocedure met permanente technische en evaluatieve vergelijking met de correctionele procedure zoals aangeleerd in het basisvak strafrecht en strafprocesrecht. Daarbij worden tevens belangrijke leerstukken uit het strafprocesrecht grondig uitgediept. Dit is met name het geval voor de verjaring van de strafvordering, voorlopige hechtenis, zuivering van nietigheden en rechtsmiddelen. Daarbij worden rechtsvergelijkende elementen gebruikt.
Studiemateriaal
• Strafrecht en strafprocesrecht voor bachelors (Intersentia, 2 delen)
• Toledo
Toelichting werkvorm
In beginsel gaat het om ex cathedra-onderwijs, waarbij maximale interactiviteit wordt betracht. Zeer occasioneel wordt van studenten een beperkte voorbereiding verwacht (analyse van één of enkele arresten).
Bij dit opleidingsonderdeel kunnen discussiecolleges worden georganiseerd. De discussiecolleges hanteren een activerende onderwijsvorm die gestimuleerd wordt via een of meer casussen die op voorhand worden bezorgd. Als discussiecolleges worden georganiseerd, wordt dat aangekondigd en wordt meegedeeld of een voorbereiding verplicht moet worden ingeleverd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Het strafproces (B-KUL-C23D9a)
Toelichting
Via open vragen (geen open boek-systeem maar met gebruik van wetboeken) wordt gepeild naar het inzicht in meer complexe vraagstukken van strafprocesrecht. De vragen kunnen evaluerend van aard zijn. Zij kunnen ook nopen tot analyse van casussen gebaseerd op besproken leerstukken uit het strafprocesrecht.
Toelichting bij herkansen
De herkansing bestaat enkel uit een schriftelijk examen.