Persoon, gezin en recht (B-KUL-C03D7A)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten en kerndoelen:
De student bezit zowel gespecialiseerde (ten aanzien van basiskennis verbredende en verdiepende) kennis en inzicht in een aantal samenhangende basisrechtsdomeinen (in onze instelling gedefinieerd als privaatrecht, publiekrecht, strafrecht, sociaalrecht, economisch recht, fiscaal recht, internationaal- en Europees recht) alsook diepgaande kennis in transversale rechtsdomeinen die uitdrukking geven aan de samenhang en/of wisselwerking tussen de verschillende basisrechtsgebieden dan wel aan vernieuwing en dynamiek in het recht.
De student …
- kan kennis en inzicht aanwenden op gespecialiseerd en gedetailleerd niveau bij vakinhoudelijke discussies en vragen
- kan kritisch positie innemen ten aanzien van maatschappelijke en/of juridische vernieuwing in transversale rechtsdomeinen en zich positioneren ten aanzien van out-of-the-box redeneringen of oplossingen in het recht
- kan de wisselwerking tussen verschillende samenhangende basisrechtsdomeinen duiden en operationaliseren.
De student kan juridische argumenten en redeneringen kaderen in een maatschappelijke, historische en/of waardegeoriënteerde context, dankzij een kritische en reflexieve grondhouding ten aanzien van recht, mens en maatschappij.
De student …
- kan de wisselwerking tussen recht, mens maatschappij en de daarmee verband houdende normen en waarden, identificeren en operationaliseren in een juridische context.
De student hanteert een systematische methode in zijn benadering van complexe juridische en maatschappelijke vraagstukken. Hij is in staat om zelfstandig een juridische analyse en synthese te maken van problemen met het oog op de beantwoording van vragen met een juridisch of maatschappelijk karakter. De student beschikt over het methodologische en argumentatieve vermogen om aanvaardbare oplossingen aan te dragen en te legitimeren en is in staat om op kritische wijze verklarende, evaluatieve en probleemoplossende standpunten in te nemen.
De student…
- kan zijn/haar analytisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen.
- kan zijn/haar synthetisch vermogen aanwenden om complexe juridische of maatschappelijke vraagstukken te verklaren, te evalueren of op te lossen
- kan een afweging en een beargumenteerde keuze maken tussen verschillende juridische
- mogelijkheden
- kan een eigen juridisch verantwoorde stelling formuleren over een juridisch of maatschappelijk probleem.
De student kan zowel voor leken als voor juristen heldere teksten opstellen en uiteenzettingen brengen.
De student …
- beheerst schriftelijk en mondeling het academisch Nederlands
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de rechten (Leuven) (Major privaatrecht) 120 sp.
- Master in de rechten (Leuven) (Minor privaatrecht) 120 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Persoon, gezin en recht (B-KUL-C03D7a)
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel behandelt personen- en familierechtelijke onderwerpen die niet of minder diepgaand aan bod komen in het verplichte vak uit de bacheloropleiding. Tot de behandelde thema’s behoren personen- en familierechtelijke aspecten van beginnend leven (ontstaan van de persoonlijkheid; medisch begeleide voortplanting en draagmoederschap) en eindigend leven (voorafgaande wilsverklaringen en levenseindebeschikkingen; juridisch statuut van het lijk en persoonlijkheidsrechten na overlijden), materieel- en procesrechtelijke aspecten van ouderlijke conflicten en conflicten in nieuw samengestelde gezinnen, schijnrelaties, conflicten tussen samenwonenden, procedurele aspecten van afstammingsgeschillen en van geschillen m.b.t. beschermde personen. Afhankelijk van recente ontwikkelingen in het familierecht kunnen andere onderwerpen aan bod komen.
De aanpak is probleemgericht. Zoveel als mogelijk worden de thema’s behandeld vertrekkende vanuit actuele vraagstukken en concrete cases uit rechtspraak van nationale en internationale rechtscolleges.
Studiemateriaal
Codex, slides, documenten ter beschikking gesteld via Toledo
Toelichting werkvorm
Bij dit opleidingsonderdeel worden discussiecolleges georganiseerd. De discussiecolleges hanteren een activerende onderwijsvorm. Aanwezigheid bij deze discussiecolleges is daarom verplicht en wordt gecontroleerd. De planning, invulling en wijze van controle van deelname bij de discussiecolleges en bijhorende voorbereidende opdrachten, worden bij aanvang van het semester door de titularis meegedeeld. Ongewettigde afwezigheid kan resulteren in een opgelegde vervangtaak, een maluspunt of het wegvallen van een aan aanwezigheid gekoppeld bonuspunt, afhankelijk van de regeling die bij aanvang van het opleidingsonderdeel wordt gecommuniceerd.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Persoon, Gezin en recht (B-KUL-C23D7a)
Toelichting
De open vragen peilen naar de kennis van en het inzicht van de studenten in de behandelde leerstof en naar hun vermogen om op zelfstandige wijze een juridische analyse te maken van problemen en hiervoor een aanvaardbare oplossing aan te dragen en te verantwoorden.