Hoogste rechtscolleges (B-KUL-C01L7B)

3 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
N.
POC Rechten

Leerdoelen

De bedoeling van het vak is om vanuit een intern perspectief inzicht te krijgen in de gelijkenissen en verschillen in de werking van de diverse gerechtshoven, en in de manier waarop ze met elkaar interageren. Als vooraanstaande rechtscolleges is daarbij te denken aan het Europees Hof van Justitie, het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, het Grondwettelijk Hof, het Hof van Cassatie en de Raad van State.

 

Bij het voltooien van dit opleidingsonderdeel:

  • Heeft de student een grondig inzicht in de bevoegdheden en werking;
  • Kan de student kritisch reflecteren over de gelijkenissen en verschillen in de werking van de diverse rechtscolleges;
  • Heeft de student een grondig inzicht in de onderlinge interacties van de diverse rechtscolleges

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Hoogste rechtscolleges (B-KUL-C01L7a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
N.
POC Rechten

Via een lezingenreeks met reflecties door verschillende vooraanstaande rechters/raadsheden in de hoogste rechtscolleges, 

krijgen studenten vanuit een intern perspectief een beter inzicht, zowel in de bevoegdheden en werking van de rechtscolleges, als in de manier waarop ze met elkaar interageren, o.m. door prejudiciële vragen, directe werking, enz.

Het uitgangspunt is dat de hoogste rechtscolleges (zo bv. Europees Hof van Justitie, het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, het Grondwettelijk Hof, het Hof van Cassatie en de Raad van State) niet op zichzelf staan, maar interfereren met andere rechtscolleges. Daarbij wordt onder meer onderzocht hoe zij niet alleen de rechtseenheid binnen eigen domeinen (Europees recht, burgerlijk recht, grondwettelijk recht, bestuursrecht) waarborgen, maar ook de uniformisering tussen de verschillende domeinen.

Lezingenreeks met reflecties door verschillende vooraanstaande rechters/raadsheden in de hoogste rechtscolleges

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Hoogste rechtscolleges (B-KUL-C21L7b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal