Rechtspsychologie (B-KUL-C01B5A)

5 studiepuntenNederlands39 urenEerste semester
POC Rechten

Binnen dit vak wordt uitgegaan van de opvatting dat de jurist een beslisser is. Hij/zij moet in het beslissingsproces de feiten beoordelen en vervolgens de rechtsregel(s) toepassen die voor de casus gelden. De rechtspsychologie draagt bij tot het leren beoordelen van feiten en biedt tevens inzicht in processen van beslissen.

De student heeft een grondige kennis van en inzicht in de basisconcepten van de (rechts)psychologie.

De student hanteert een systematische methode bij het oplossen van casussen waarin de beoordeling van feiten op de voorgrond staat. Hij is in staat om zelfstandig een analyse te maken van de bedreigingen in het proces van het verzamelen van informatie tot en met het beoordelen/evalueren van feiten.

De student heeft een referentiekader om psychologische teksten te kunnen analyseren en de waarde ervan voor de praktijk te kunnen inschatten.

De student kan zelfstandig rapporteren over een beknopt rechtspsychologische wetenschappelijk onderzoek en toont daarbij aan dat hij/zij beschikt over de nodige paradigmatische kennis omtrent het menselijk functioneren, de basisinzichten in het verzamelen en beoordelen van empirisch onderzoeksmateriaal en de betekenis van deze resultaten voor de beoefening van zijn functie als jurist/advocaat/magistraat.

De student kan een kritisch onderzoekende houding aannemen dankzij zijn analytisch en synthetisch vermogen.

 

Geen specifieke begintermen.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
C01Y3A : Rechtspsychologie (werkstudenten) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

5 sp. Rechtspsychologie (B-KUL-C01B5a)

5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Rechten

Het opleidingsonderdeel omvat voor de jurist verschillende belangrijke thema's binnen de rechtspsychologie. 

In een eerste deel wordt de student vooreerst vertrouwd gemaakt met de verschillende voor het recht relevante psychologische disciplines en de wijzen waarop psychologen naar menselijk gedrag kunnen kijken en wat wel/niet behoort tot het studieobject. Er wordt tevens ingegaan op de relatie tussen de psychologie en het recht. Vervolgens wordt stilgestaan bij de wijze waarop psychologen hun kennis verwerven. Het empirisch wetenschappelijk onderzoek staat daarbij centraal. De empirische cyclus van vraagstelling tot en met rapportering van onderzoeksresultaten wordt toegelicht, met een bijzondere focus op de binnen de rechtspsychologie gehanteerde onderzoeksmethoden. 

In de navolgende delen wordt ingegaan op allerhande voor de jurist relevante rechtspsychologische thema's. Daarbij staan de wijze waarop informatie over feiten wordt verzameld en beoordeeld binnen de (straf)rechtsketen centraal. Hierbij worden belangrijke mechanismen van waarneming, geheugenwerking, het meedelen en bekomen van informatie, attributie en dergelijke meer uiteengezet en wordt er ingegaan op de gevolgen voor de verzameling van waarheidsgetrouwe informatie binnen de (straf)rechtsketen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de bedreigingen voor het verzamelen van waarheidsgetrouwe informatie en de valkuilen bij juridische besluitvorming, met aandacht voor de risico's die daarmee gepaard gaan. Zo wordt onder meer specifiek ingegaan op de beoordeling van alibi's, allerhande facetten van het politioneel verhoor, leugendetectie, ooggetuigenherkenningen, het bekomen en beoordelen van informatie in niet-strafrechtelijke contexten (zoals asielprocedures en familierechtelijke procedures), denkfouten in juridische besluitvormingsprocessen en de rol van deskundigen.

- De in het kader van de hoorcolleges gehanteerde PowerPoints

- Handboek

- Eventueel ander illustratief/ondersteunend materiaal dat via Toledo ter beschikking wordt gesteld

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Rechtspsychologie (B-KUL-C21B5a)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen


Meerkeuze-examen met bestraffing voor fouten