Inleiding in de criminologie (B-KUL-C01A5A)
Doelstellingen
Op het einde van het vak wordt verwacht van studenten dat ze in staat zijn:
- Het materieel en formeel voorwerp en de typische kenmerken van de criminologie kunnen benoemen, inclusief de paradigmatische standpunten van de denkkaders kunnen herkennen en toepassen;
- Het begrip ‘criminaliteit’ kunnen uitleggen aan de hand van verschillende denkkaders en de beperkingen van strafrechtelijke definities kunnen benoemen;
- De belangrijkste bronnen van nationale en internationale statistische gegevens over criminaliteit en onveiligheidsgevoelens kennen, hoofdconclusies en trends uit deze gegevens kunnen afleiden, en de beperkingen ervan kunnen weergeven;
- Prevalentiecijfers, alsook de criminaliteitsgraad- en -index kunnen definiëren, interpreteren, en berekenen;
- De belangrijkste eigenschappen en faciliterende factoren van de verschillende criminaliteitsvormen kunnen benoemen en dit voor zowel de veelvoorkomende criminaliteit alsook voor enkele meer speciale vormen, zoals georganiseerde misdaad en organisatiecriminaliteit;
- De processen van mediarepresentatie van criminaliteit en de vertekeningen die hieruit ontstaan kunnen beschrijven, en de criteria voor nieuwswaardigheid kunnen hanteren;
- De uitdagingen, verschillende ontologische en epistemologische uitgangspunten en onderzoeksmethoden van het criminologisch onderzoek kunnen uitleggen, hanteren, en kennen;
- De belangrijkste uitdrukkingen uit het wetenschappelijk onderzoeksjargon begrijpen en kunnen hanteren;
- De (historische) institutionalisering van de criminologie in Europa kunnen samenvatten;
- De belangrijkste criminologische theorieën kunnen herkennen, samenvatten, met elkaar vergelijken, bekritiseren en hun beleidsimplicaties kunnen onderscheiden;
- De belangrijkste actoren en fasen van het Belgische criminaliteits- en veiligheidsbeleid kunnen identificeren;
- De belangrijkste politiemodellen en -bestellen kunnen herkennen en definiëren;
- De evolutie in, en doelen van, bestraffing alsook de problemen en onbedoelde gevolgen van de toepassing daarvan kunnen benoemen;
- De hoofduitkomsten van de Belgische strafpraktijk kunnen samenvatten en in vergelijking kunnen plaatsen met de recente ontwikkelingen in het westers criminaliteitsbeleid;
- Criminaliteitspreventie kunnen definiëren, alsook de verschillende types kunnen benoemen en vergelijken;
- De definities, principes en modellen van het herstelrecht kunnen uitleggen en de toepassingen van het herstelrecht in België kunnen aanduiden.
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten (van de opleiding):
- De student beschikt over een grondige basiskennis van theorieën en wetenschappelijk onderzoek inzake (de)criminaliseringsprocessen en inzake het fenomeen, de verklaring, en aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
- De student heeft kennis van, en inzicht in, de belangrijkste onderzoeksmethoden binnen de criminologische wetenschappen en de aanverwante sociaalwetenschappelijke disciplines en in de verhoudingen tussen deze onderzoeksmethoden.
Begintermen
Geen specifieke begintermen.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
C03X3A : Inleiding tot de criminologie (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Schakelprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (Leuven) 83 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor academische bachelors en masters, studiegebieden psychologie, pedagogische wetenschappen, communicatiewetenschappen en politieke wetenschappen en de sociologie) (Leuven) 40 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de criminologische wetenschappen (verkort programma) (Leuven) 130 sp.
- Bachelor in de rechten (Leuven) (Optie criminologische wetenschappen) 180 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor academische bachelors en masters, studiegebied rechten) (Leuven) 47 sp.
- Voorbereidingsprogramma: Master in de criminologische wetenschappen (voor alle academische bachelors en masters) (Leuven) 63 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Inleiding in de criminologie:I (B-KUL-C01A5a)
Inhoud
- Inleiding: begrippen ‘criminaliteit’ en ‘criminologie’
- Deel 1: Hoofdcriminaliteitsvormen en mediarepresentatie van criminaliteit
- Deel 3: Historische ontwikkeling van de criminologie en de belangrijkste criminologische theorieën
Studiemateriaal
De reader kan gratis gedownload worden van de Toledo-pagina van de cursus. Indien gewenst en tijdig besteld, kan een papieren exemplaar hiervan ook aangekocht worden bij de Crimen/VRG Cursusdienst. Al het andere studiemateriaal (i.c. de PowerPoint presentaties van de lessen, eventuele extra teksten en links naar websites, additionele, optionele literatuur, etc.) zal verspreid worden via Toledo
Toelichting werkvorm
Thuisstudie van de verplichte teksten die aanvullend zijn op de hoorcolleges (bij voorkeur voor het plaatsvinden van het college betreffende het thema).
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
3 sp. Inleiding in de criminologie: II (B-KUL-C04N0a)
Inhoud
Deel 2: De uitdagingen, de verschillende ontologische en epistemologische uitgangspunten en onderzoeksmethoden van het criminologisch onderzoek
Deel 4: Het criminaliteitsbeleid, de belangrijkste actoren, fasen, en trends daarvan, met bijzondere aandacht voor bestraffing en criminaliteitspreventie.
Studiemateriaal
De reader kan gratis gedownload worden van de Toledo-pagina van de cursus. Indien gewenst en tijdig besteld, kan een papieren exemplaar hiervan ook aangekocht worden bij de Crimen/VRG Cursusdienst. Al het andere studiemateriaal (i.c. de PowerPoint presentaties van de lessen, eventuele extra teksten en links naar websites, additionele, optionele literatuur, etc.) zal verspreid worden via Toledo
Toelichting werkvorm
Thuisstudie van de verplichte teksten die aanvullend zijn op de hoorcolleges (bij voorkeur voor het plaatsvinden van het college betreffende het thema).
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Inleiding in de criminologie (B-KUL-C21A5a)
Toelichting
Schriftelijk examen, gesloten boek
Meerkeuzevragen met giscorrectie