Bijbelse theologie: Oude en Nieuwe Testament (B-KUL-A0AC3B)

4 studiepuntenNederlands4 urenTweede semester
Lemmelijn Bénédicte |  Beeckman Bryan (plaatsvervanger) |  N. |  Noel Filip (plaatsvervanger)
Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar. Dit opleidingsonderdeel wordt dit academiejaar ingericht, maar niet volgend jaar.
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Kennen:
- verschillende modellen betreffende de relatie tussen Oude en Nieuwe Testament kennen en evalueren.
- Het Bijbelse veelvoudige en veelvormige theologische spreken over existentiële thema’s, zoals o.m. schepping, wijsheid, liefde, lijden, sociale rechtvaardigheid, vrede, verbond, bevrijding, incarnatie, hoop en bekering, genuanceerd uitleggen.
- De problemen eigen aan de Bijbelse ethische voorschriften benoemen.

Kunnen:
- De discipline "Bijbelse theologie" kritisch evalueren.
- Vaardigheid om op zelfstandige wijze theologische inzichten uit zowel het Oude als het Nieuwe Testament en hun relevantie in de oorspronkelijke ontstaanscontext én de actuele pastorale situatie op een wetenschappelijk verantwoorde wijze te evalueren

Houding:
- De confrontatie tussen 21ste-eeuwse existentiële vragen en de Bijbel genuanceerd inschatten
- Afstand doen van elke vorm van latent marcionisme en Bijbels fundamentalisme.

Lectuur en kennisname van de Bijbel.
Vertrouwdheid met de oudtestamentische inleidingskwesties is aanbevolen, hoewel niet strikt noodzakelijk.

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. Bijbelse theologie: Oude Testament (B-KUL-A0AC4a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College2 urenTweede semester
Lemmelijn Bénédicte |  Beeckman Bryan (plaatsvervanger)
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Het concept 'bijbelse theologie' kan worden omschreven als een exegetische en theologische discipline die ernaar streeft een coherent en omvattend beeld te geven van de wijze waarop de Bijbel God in zijn relatie tot mens en wereld ter sprake brengt. Of een 'Bijbelse Theologie' daarbij uitsluitend descriptief te werk dient te gaan - het louter beschrijven van Bijbels-theologisch ideeëngoed -, dan wel ook een normatieve draagwijdte heeft – dit betreft de heikele kwestie van de betekenis van de Bijbelse theologie voor actuele vragen - is in dit verband voorwerp van discussie. Immers, de Bijbel kan geenszins zonder meer als een receptenboek met kant-en-klare oplossingen voor allerhande theologische, economische of politieke problemen worden gebruikt. Deze stelling impliceert echter niet dat de motivatie van en de wijze waarop de Bijbel met maatschappelijke en theologische vraagstukken omgingen, geen inspiratiebron zou kunnen zijn voor theologie en maatschappij van de 21ste eeuw. Daarenboven, aangezien de Bijbel niet één boek is, maar een verzameling boeken die in verschillende periodes, door verschillende auteurs en met uiteenlopende bedoelingen werden geschreven, kan men slechts over Bijbelse theologieën in het meervoud spreken. In deze context wordt ook de achtergrond van de totstandkoming van dit veelvoudige Bijbelse getuigenis voorgesteld, met name in een kennismaking met de 'wereld van de Bijbel' .

Tegen deze dubbele achtergrond besteedt de cursus 'Bijbelse theologie: Oude en Nieuwe Testament’ vooreerst aandacht aan de wijze waarop in de huidige maatschappelijke en religieuze context een kritisch-verrijkende omgang met het Bijbelse gedachtegoed tot stand kan komen. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de verschillende ‘modellen’ die gehanteerd worden m.b.t. de relatie tussen Oude en Nieuwe Testament. Vervolgens worden enige centrale thema’s van de christelijke Bijbel hermeneutisch behandeld. In dit verband komen onder meer de volgende onderwerpen aan bod: wijsheid, schepping, sociale rechtvaardigheid, decaloog, geweld, liefde, lijden en God, gerechtigheid en vrede, verbond, bekering etc. Het betreft een concrete kennismaking met de teksten betreffende deze thema's en de exegetische methodes die ze verhelderen.

Gedrukte cursus/syllabus, bestanden op Toledo, en eigen notities

Leeractiviteiten:
College bijwonen en notities nemen
Kritische bemerkingen formuleren en de reflectie van andere studenten stimuleren in actieve medewerking.

2 sp. Bijbelse theologie: Nieuw Testament (B-KUL-A0AC5a)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College2 urenTweede semester
N. |  Noel Filip (plaatsvervanger)
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Dit opleidingsonderdeel is een inleiding in de Bijbelse theologie en heeft twee onderdelen: Bijbelse theologie: Oude Testament en Bijbelse theologie: Nieuwe Testament. Het onderdeel Bijbelse theologie: Nieuwe Testament wordt in nauwe afstemming met het onderdeel Bijbelse theologie: Oude Testament gedoceerd. Het is de bedoeling de studenten in dit onderdeel kennis te laten maken met de studie van de theologische dimensies van de boeken van het Nieuwe Testament. De uitdrukking “Bijbelse theologie” wordt hierbij zowel begrepen als theologie in de Bijbel als ook als theologie gebaseerd op de Bijbel. Hierbij komen ten eerste vragen aan bod die rijzen in verband met de relatie tussen Oude en Nieuwe Testament (cf. de modellen die in het onderzoek voor deze relatie gangbaar zijn). Ten tweede worden vragen van eenheid en verscheidenheid van de theologische dimensies van de boeken van het Nieuwe Testament besproken. Ten derde wordt “theologie” in aparte Nieuwtestamentische boeken begrepen als een dynamische realiteit, als “theologie in wording”. Hierbij wordt paradigmatisch de theologie van bepaalde boeken van het Nieuwe Testament besproken (bijvoorbeeld Marcus, Johannes, Romeinenbrief, Tweede Korintiërsbrief). Bovendien worden in aansluiting aan het onderdeel Oude Testament o.m. de volgende onderwerpen behandeld: wijsheid, schepping, sociale rechtvaardigheid, decaloog, geweld, liefde, lijden en God, gerechtigheid en vrede, verbond, bekering. Vertrekkend van deze onderwerpen worden ook hedendaagse equivalenten en corresponderende onderwerpen en bekommernissen gezocht (vgl. Gerd Theißen) in dialoog met modellen die ontwikkeld werden voor de ontmoeting tussen Bijbel en cultuur (Stephen Bevans). 

Gedrukte cursus/syllabus, bestanden op Toledo en eigen notities

Leeractiviteiten:

College bijwonen, eigen notities nemen en kritisch meedenken. Kleine wekelijkse opdrachten ter voorbereiding van de les.
Constructief deelnemen aan een kritisch gesprek in het college.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Bijbelse theologie: Oude en Nieuwe Testament (B-KUL-A2AC3b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Beide OLA’s moeten in eenzelfde examenzittijd afgelegd worden.

Eindbeoordeling Bijbelse theologie: Oude en Nieuwe Testament:
Elke examinator geeft een punt voor de helft van de te bekomen punten. Echter, het uiteindelijke resultaat is geen loutere optelling van beide deelresultaten, maar een weging. Voor de eindbeoordeling plegen beide examinatoren overleg over de kwaliteit van beantwoording van beide onderdelen. Studenten moeten op elk van beide onderdelen voldoende kwaliteit hebben geleverd om te kunnen slagen. Het evaluatiemoment is in die zin als één en ondeelbaar te beschouwen.


Modaliteit van examen voor de verschillende studentenstatuten
1. Reguliere studenten: Het schriftelijk examen beslaat 100% van het eindresultaat. Nadere toelichting bij de evaluatie wordt gegeven tijdens het college.
2. (Werk)studenten die examenspreiding toegekend kregen, leggen het examen schriftelijk af tijdens één van de voorziene maandmomenten. Het examen peilt naar de verwerking van het studiemateriaal van het zelfstudiepakket. Het gebruik van de Bijbel is toegestaan. Het examen duurt maximaal drie uur.

Toelichting bij de evaluatievorm:

Voor alle studenten en per OLA:
Twee kennisvragen bij de colleges (twee keer op 5 punten = 10 punten)
Eén essayvraag op basis van een (media-)citaat of (boek-)fragment dat gerelateerd is aan een of meerdere thema's die behandeld werden in het college. Tegen de achtergrond van de colleges en met de verworven vaardigheden moet de student in deze vraag zelf iets 'verwerken': het citaat in verband brengen met de juiste problematiek, die problematiek vanuit de cursus uitleggen, het citaat duiden en eraan relateren en een persoonlijke visie/synthese toevoegen (10 punten)
 

Evaluatie (gedeelte OT)
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open en gesloten vragen
Twee kennisvragen op basis van cursusnota’s/syllabus (twee keer 5 punten = 10)
Eén essayvraag (op 10 punten)

Formele en inhoudelijke aandachtspunten en evaluatiecriteria:
Bij een schriftelijk examen wordt, bij algemene ‘kennisvragen’ als standaardnorm een ‘modelantwoord’ gehanteerd, gebaseerd op de cursustekst die de studenten ter beschikking hebben. In dit modelantwoord wordt de puntenverdeling ook bepaald.
Echter, naargelang de student in het antwoord de te bespreken materie goed inbedt in de context, mooi genuanceerd voorstelt, gedetailleerd uitlegt, verbanden legt, ernstig kritisch bevraagt etc. kan de score hoger worden. Dit soort antwoord kan dan compenseren voor items die er op het vlak van volledigheid niet bij staan.


Evaluatie (gedeelte NT)
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open en gesloten vragen
Twee kennisvragen op basis van handboek en reader (twee keer op 5 punten = 10)
Twee essayvragen waarvan 1 wordt gekozen en beantwoord (op 10 punten)

Formele en inhoudelijke aandachtspunten en evaluatiecriteria:
Bij een schriftelijk examen wordt, bij algemene ‘kennisvragen’ als standaardnorm een ‘modelantwoord’ gehanteerd, gebaseerd op de cursustekst die de studenten ter beschikking hebben. In dit modelantwoord wordt de puntenverdeling ook bepaald. Echter, naargelang de student in het antwoord de te bespreken materie goed inbedt in de context, mooi genuanceerd voorstelt, gedetailleerd uitlegt, verbanden legt, ernstig kritisch bevraagt etc. kan de score hoger worden. Dit soort antwoord kan dan compenseren voor items die ontbreken op het vlak van volledigheid.

Zelfde modaliteiten als in eerste examenperiode.