Vakdidactisch seminarie godsdienst (Antwerpen) (B-KUL-A05G8A)
Doelstellingen
- Zich actief bekwamen in de inhoud, methodiek en geest van de leerplannen islamitische godsdienst. Vanuit leservaringen problemen, hindernissen en moeilijkheden ter sprake brengen en hierover van gedachten wisselen met medestudenten en de docent.
- Inzicht verwerven in het specifieke leerproces van het vak islamitische godsdienst op de secundaire school.
- Leren in groep communiceren over vragen, problemen en perspectieven van een eigentijds islamitisch godsdienstonderricht.
- Verwerven van basisvaardigheden in het lesgeven, feedback leren geven en ontvangen.
- Inzicht verwerven in de micro-, meso- en macrodimensie van het vak islamitische godsdienst.
- Oefenen van de interlevensbeschouwelijke competenties.
Begintermen
Uitgangspunt van dit opleidingsonderdeel zijn de theoretische concepten die ontwikkeld werden in het college ‘Vakdidactiek godsdienst’ dat in het eerste semester werd gegeven. Studenten die dit opleidingsonderdeel willen volgen dienen het opleidingsonderdeel ‘Vakdidactiek godsdienst’ gevolgd te hebben.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(O0A41A) OF GELIJKTIJDIG(A05G9A) OF GELIJKTIJDIG(A05G7A) OF GELIJKTIJDIG(O0B95A) OF GELIJKTIJDIG(A0AC0A) OF GELIJKTIJDIG(A0AC1A)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
O0A41A : Vakdidactiek godsdienst (Leuven)
A05G9A : Vakdidactiek godsdienst (Brussel)
A05G7A : Vakdidactiek godsdienst (Antwerpen)
O0B95A : Vakdidactiek godsdienst (Leuven)
A0AC0A : Vakdidactiek godsdienst (Antwerpen)
A0AC1A : Vakdidactiek godsdienst (Brussel)
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
A05H6A : Vakdidactisch seminarie godsdienst (Brussel)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Vakdidactisch seminarie godsdienst (Antwerpen) (B-KUL-A05G8a)
Inhoud
Dit seminarie biedt de gelegenheid om opties van de cursus A05G7A Vakdidactiek godsdienst in te oefenen, te verdiepen en te verruimen in gesprek met de onderwijspraktijk of vanuit de stagepraktijk. In het seminarie staan twee elementen centraal: 1) thematische benadering van aspecten die raken aan de concrete praktijk van het godsdienstonderricht; 2) de studenten geven drie lesfragmenten (waarvan één in een reële klascontext) gevolgd door feedback en groepsgesprek. Centraal bij de thematische benadering staan:
- Het leerplan islamitische godsdienst voor het secundair onderwijs
- Vragen rond de legitimiteit van de levensbeschouwelijke vakken en het profiel van de leerkracht islam
- Inzicht in de beginsituatie van de verschillende onderwijsrichtingen
- Problemen die opduiken in de concrete stagepraktijk (gezag, beginsituatie, etc.)
- Verdieping van elementen uit de basisopleiding vanuit de vraag naar de pedagogisch-didactische relevantie
- Oefenen in het zien en formuleren van interpretatieproblemen en training in hermeneutische bekwaamheid
- Het werken met impulsen (video, islamitisch muziek, poëzie, tekst, actualiteit, etc.)
- Kennis maken met en kritisch beoordelen van nieuwe handboeken en lesmateriaal islamitische godsdienst
- Pedagogisch project van het GO! en OVSG
Studiemateriaal
Relevante teksten uit de cursus Vakdidactiek godsdienst (variant islam), theorie- en werkbladen uit hand- en werkboeken Islam.
Toelichting werkvorm
De studenten nemen deel aan alle sessies van het seminarie.
De studenten maken in groepjes lesmateriaal volgens de richtlijnen in het leerplan islamitische godsdienst en geven een presentatie over hun ontworpen didactisch materiaal. Deze presentatie maakt deel uit van de eindevaluatie. Op basis van deze oefening bereiden de studenten in groep een lesfragment voor dat ze 3x geven. Elke student moet in de loop van het semester drie keer een lesfragment presenteren.
Het gegeven lesfragment zelf wordt de eerste maal niet in de eindbeoordeling (evaluatie) betrokken omdat de klemtoon bij het eerste lesfragment ligt op het individueel en gemeenschappelijke leerproces, niet op de geleverde prestatie, die trouwens altijd maar een momentopname is en plaats vindt in een artificiële context. De lesprojectfiche zelf is wel onderdeel van de evaluatie. Wie geen lesprojectfiche voorbereidt en geen eerste lesfragment geeft, kan niet slagen voor dit vak.
Het tweede lesfragment wordt gegeven in een reële klascontext en wordt gevolgd door feedback. Ook dit tweede lesfragment wordt beoordeeld met een pass (fragment gegeven) of fail (fragment niet gegeven).
Een derde lesfragment, met een andere impuls of een andere werkvorm, wordt gegeven in het laatste gedeelte van het opleidingsonderdeel waarbij men rekening houdt met wat men geleerd heeft tijdens de eerste twee reeksen lesfragmenten en de eigen lesfragmenten in het bijzonder. Dit derde lesfragment wordt wel beoordeeld.
Tijdens de sessies nemen de studenten persoonlijke nota's van de inzichten ontwikkeld in de colleges en van de ervaringen en inzichten die zij opdoen in het bekijken en bespreken van de lesfragmenten van andere studenten, en van de eigen lesfragmenten. Zij schrijven een verzorgde, persoonlijke reflectiepaper van vijf pagina's waarin ze op een geïntegreerde en gestructureerde manier aangeven op welke manier zij doorheen het seminarie tot een beter inzicht zijn gekomen in hun eigen functioneren als toekomstige leerkracht.
Tweede semester: Vakdidactisch seminarie godsdienst (variant islam): lessen op dinsdag van 13u00 tot 16u00
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vakdidactisch seminarie godsdienst (Antwerpen) (B-KUL-A25G8a)
Toelichting
Het eindresultaat van het seminarie komt tot stand op basis van de volgende elementen en deelresultaten:
- het eerste lesfragment (pass or fail)
- het tweede lesfragment (pass or fail)
- het derde lesfragment (40%)
- de persoonlijke reflectiepaper, met in bijlage toegevoegde lesvoorbereidingen (30%)
- uitwerking en presentatie thema: (20%)
- deelname aan besprekingen: (10%)
Wanneer de student een fail behaalt voor het eerste of het tweede lesfragment kan hij/zij niet slagen voor het seminarie.
Aandachtspunten:
De criteria voor de lesbeoordeling zijn te vinden in het formulier voor de examenlessen (zie stage Educatieve master godsdienst).
De reflectiepaper wordt beoordeeld op taal, structuur en het vermogen tot metareflectie op het (voor de eerste maal) innemen van de rol van leerkracht.
De paper wordt ingediend ten laatste op de maandag voor de aanvang van de examenperiode waarin de student het credit wenst te behalen.