Pastorale stage: exploratie en theologische reflectie (B-KUL-A03D0B)
Doelstellingen
Dit OPO kan niet in een examencontract opgenomen worden maar wel in een creditcontract.
Tijdens en na afloop van de stage kan de student uitleg bieden over het kennismakingsproces met het gekozen pastorale werkveld en reflecteren over de eigen praktijkervaringen. Bijvoorbeeld: de pastorale dienst in een zorginstelling (algemeen ziekenhuis, psychiatrisch ziekenhuis of instelling, woon- en zorgcentrum) of een parochie of een christelijke vormingsdienst.
De stagiair(e) verwerft inzicht in:
1) de specifieke pastorale sector,
2) de stageplaats,
3) de verschillende dimensies van de pastorale praktijk: individueel pastoraat, gemeenschapspastoraat, liturgie en organisatie,
4) de eigen leerdoelen,
5) de eigen geschiktheid voor dit soort werk.
De stagiair is in staat om gericht vragen te stellen over het pastorale handelen van zichzelf en van anderen, inzicht te krijgen in het eigen leerproces (manieren van leren) en feitelijk praktisch-theologisch te kunnen reflecteren over pastorale settings.
Begintermen
De studenten beschikken over kritisch reflectievermogen, vermogen tot leren aan de eigen ervaring en de ervaring van anderen.
De stage kan opgenomen worden als opo binnen de master (of de facto uitgevoerd worden tijdens de vakantie voorafgaand aan het opnemen van het opo in de master), of als creditcontract. Enige theologische basiskennis is zinvol.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Master in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Leuven) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brussel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Geel) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Aalst) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Kortrijk) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Brugge) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Diepenbeek) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Antwerpen) 60 sp.
- Educatieve master in de godsdienst (verkort programma voor masters) (Gent) 60 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
5 sp. Pastorale stage: exploratie en theologische reflectie (B-KUL-A03D0a)
Inhoud
80 uur feitelijke stage in een pastoraal werkveld, 40 uur reflectie (verslagen, leerbegeleiding, ...)
1. Een uitgebreide introductie in de pastorale praktijk
De volgende elementen krijgen hier een plaats: de stagiairs verwelkomen en installeren in het werkmidden, introduceren bij alle betrokkenen, wegwijs maken in structuur en cultuur van het werkveld, informeren over en oriënteren in hun opdracht.
2. Het uitvoeren onder begeleiding van welbepaalde pastorale taken
Na een introductieperiode worden de beginnende stagiairs verder ingeschakeld in het pastorale werk en krijgen zij onder begeleiding van de werkbegeleiding bepaalde taken toegewezen. De bedoeling is de diverse aspecten van het pastorale werkdomein verder te leren kennen. Ook mag gaandeweg meer initiatief van de stagiair(e) zelf verwacht worden.
3. Reflectie op de opgedane leerervaringen
De reflectie gebeurt via gerichte leeractiviteiten. Deze activiteiten maken eveneens deel uit van de stage.
De leeractiviteiten zijn:
1) Inhoudelijke stage-afspraken.
2) Het stageboek
3) De begeleidingsgesprekken met werkbegeleiding en supervisor.
4) Het eindevaluatiegesprek.
5) Lectuur en vorming.
Studiemateriaal
- Praktijkervaring
- Stagemap
- Reader met praktisch-theologische artikels
Toelichting werkvorm
1. stage lopen,
2. noteren van inhoudelijke stage-afspraken en van leerdoelstellingen,
3. bijhouden van stageboek,
4. voorbereiding en deelname aan begeleidingsgesprekken met werkbegeleiding en supervisor,
5. voorbereiding en deelname aan eindevaluatiegesprek,
6. lectuur (tijdens stage, ter verdieping van bepaalde elementen) en deelname aan vorming (indien afgesproken bij de aanvang van de stage) .
Indien je interesse hebt voor de stage, neem zo snel mogelijk contact op met de docent, ifv het plannen van de stage (kan op verschillende momenten en in verschillende vormen in de loop van het academiejaar)
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Pastorale stage: exploratie en theologische reflectie (B-KUL-A23D0B)
Toelichting
De eindevaluatie wordt gehouden met de stagiair(e), de werkbegeleid(st)er en één of meerdere leden van de stuurgroep praktische theologie (in de regel de stagecoördinator en de verantwoordelijke docent). De eindevaluatie richt zich op de uiteindelijke beoordeling van het leerproces van de stagiair. De stagiair maakt met behulp van een vragenlijst een schriftelijk verslag, dat hij of zij voor de eindevaluatie bezorgt aan de werkbegeleiding en de docent. De werkbegeleid(st)er maakt met behulp van een vragenlijst een schriftelijke eindbeoordeling. De punten die aan de stage (op 100) worden toegekend, zijn het resultaat van de punten gegeven door de werkbegeleiding (20 punten), de stagecoördinator (30 punten) en de docent (50 punten).
Bij de eindbeoordeling is onder andere belangrijk: kritisch reflectievermogen van de student, initiatief van de student, persoonlijke groei van de student, formeel in orde zijn met verslagen en feitelijke stiptheid, ...
De inhoudelijke en typografische vereisten volgens de facultaire richtlijnen moeten worden nageleefd.
Het schriftelijke eindverslag van de student vormt een basis voor gesprek bij de eindevaluatie
Toelichting bij herkansen
Modaliteiten voor extra examenkans worden met de student en de mogelijke nieuwe stageplek en de stagebegeleider/docent afgesproken. Een extra kans zal mede afhangen van de timing van de eerste eindevaluatie.