Religieuze initiatie, vorming en communicatie (B-KUL-A02A0D)

Doelstellingen
- Inzicht verkrijgen in wat catechese is
- Inzicht verkrijgen in wat het belang en de betekenis van catechese is
- Inzicht verkrijgen in de geschiedenis van de catechese
- Inzicht verkrijgen in de verschillende gestalten van catechese
- Inzicht verkrijgen in de inhoud van kerkelijke documenten omtrent catechese
- Inzicht verkrijgen in hermeneutisch-communicatieve catechese
- Inzicht verkrijgen in wat synodale catechese zou kunnen zijn
- Inzicht verkrijgen in hoe met de Bijbel gewerkt kan worden inzake catechese
- Inzicht verkrijgen in de verhouding van Bijbel, sacramenten en catechese
- Inzicht verkrijgen in enkele praktijken van catechese
- Leren reflecteren en dialogeren over theoretische en praktische zijden van catechese
- Leren reflecteren over hoe catechese in de toekomst gestalten kan krijgen, gebouwd op de visie van de kerk
Het vak biedt geen detailstudie van catechese maar een breedteverkenning ervan, bedoeld voor studenten die de studies van de theologie & religiewetenschappen aanvatten (cf. Bachelor).
Begintermen
Dit opleidingsonderdeel vergt geen specifieke voorkennis. Wat betreft de motivatie wordt van studenten verwacht dat zij bereid zijn, in confrontatie met nieuwe vragen en uitdagingen, kritisch na te denken over hun eigen visie en vooronderstellingen over geloofscommunicatie en dat zij ook bereid zijn hierover in gesprek te treden met hun medestudenten.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
- Microcredential academie christelijke theologie (Leuven) 20 sp.
- Microcredential academie spirituele zorg en pastoraat (Leuven) 41 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Religieuze initiatie, vorming en communicatie (B-KUL-A02A0a)




Inhoud
Het opleidingsonderdeel bestaat
- enerzijds uit hoorcolleges die meer gericht zijn op een inleiding in de historische, systematische en kerkelijke aspecten van religieuze initiatie, vorming en communicatie
- anderzijds uit werkcolleges waarin studenten kennismaken met de praktische aspecten van geloofscommunicatie, in het bijzonder aan de hand van de Bijbel. Er is een reader beschikbaar die samen met de collegenota’s de examenstof vormt. Verschillende experts geven een gastcollege.
Hoorcolleges
Prof. dr. J. Mettepenningen
Hoofdstukken:
1. Catechese en catechetiek: Situering en definitie
2. Belang en betekenis van catechese
3. Recente kerkelijke visie op catechese
4. Geschiedenis en gestalten van catechese
5. Hermeneutisch-communicatieve catechese
6. Synodale catechese
Na het derde en zesde hoofdstuk volgt een reflectie aan de hand van stellingen
Werkcolleges
Gastsprekers
Studiemateriaal
De examenstof bestaat uit de reader editie 2024-2025: hoorcolleges en werkcolleges.
Geen kosten, alle informatie kan worden geraadpleegd op Toledo.
Toelichting werkvorm
Het opleidingsonderdeel maakt gebruik van hoorcolleges en werkcolleges.
Hoorcolleges
Maandag 10 februari 2025
Woensdag 12 februari 2025
Maandag 17 februari 2025
Woensdag 19 februari 2025
Maandag 24 februari 2025
Woensdag 26 februari 2025
Maandag 3 maart 2025
Maandag 10 maart 2025
Maandag 17 maart 2025
Maandag 24 maart 2025
Woensdag 23 april 2025
Maandag 5 mei 2025
Maandag 12 mei 2025
Woensdag 14 mei 2025
Maandag 19 mei 2025
Woensdag 21 mei 2025
Werkcolleges
Woensdag 12 maart 2025
Sessie 1: Bijbel en spel, Godly Play (An Mollemans)
Woensdag 19 maart 2025
Sessie 2: Bijbel en (volwassenen)catechese, Tobias (Carine Devogelaere)
Woensdag 26 maart 2025
Sessie 3: Bijbelse gezelschapsspelen (Arne Willems)
Maandag 31 maart 2025
Sessie 4: Bijbel en muziek, Stef Bos (Ellen De Boeck)
Woensdag 2 april 2025
Sessie 5: Bijbel en drama, bibliodrama (Els Claessens)
Maandag 28 april 2025, 16 uur
Sessie 6: godsdienstonderwijs (Mgr. Johan Bonny)
Woensdag 30 april 2025
Sessie 6: Bijbel en Bijbelmoeheid (prof. Pollefeyt)
Woensdag 7 mei 2025
Sessie 7: Bijbel en film (Jezusfilms) (prof. Pollefeyt)
1 sp. Religieuze initiatie, vorming en communicatie werkcollege (B-KUL-A02A1a)




Inhoud
Werkcolleges
(prof. dr. J. Mettepenningen + gastsprekers): de Bijbel in de geloofscommunicatie
Data werkcolleges 2024-2025:
Woensdag 12 maart 2025
Sessie 1: Bijbel en spel, Godly Play (An Mollemans)
Woensdag 19 maart 2025
Sessie 2: Bijbel en (volwassenen)catechese, Tobias (Carine Devogelaere)
Woensdag 26 maart 2025
Sessie 3: Bijbelse gezelschapsspelen (Arne Willems)
Maandag 31 maart 2025
Sessie 4: Bijbel en muziek, Stef Bos (Ellen De Boeck)
Woensdag 2 april 2025
Sessie 5: Bijbel en drama, bibliodrama (Els Claessens)
Maandag 28 april 2025, 16 uur
Sessie 6: godsdienstonderwijs (Mgr. Johan Bonny)
Woensdag 30 april 2025
Sessie 7: Bijbel en Bijbelmoeheid (Prof. Didier Pollefeyt)
Woensdag 7 mei 2025
Sessie 8: Bijbel en film (Jezusfilms) (Prof. Didier Pollefeyt)
Studiemateriaal
Reader, deel 2.
Toelichting werkvorm
Werkcollege
Het opleidingsonderdeel bestaat enerzijds uit hoorcolleges die meer gericht zijn op een inleiding in de historische, systematische en godsdienstpedagogische aspecten van religieuze initiatie, vorming en communicatie en anderzijds uit werkcolleges waarin studenten kennis maken met de praktische aspecten van geloofscommunicatie, in het bijzonder aan de hand van de Bijbel. Er is een reader beschikbaar die samen met de collegenota’s de examenstof vormt.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Religieuze initiatie, vorming en communicatie (B-KUL-A22A0d)
Toelichting
Samenstelling van het eindpunt:
- Mondeling examen met schriftelijke voorbereiding
- Deelname aan de werkcolleges: pass/fail
De examenstof bestaat uit de reader editie 2024-2025 (hoorcolleges en werkcolleges).
Wanneer de student een 'fail' behaalt voor het werkcollege, kan hij/zij niet slagen voor het examen.
Drie examenvragen op het mondeling examen
Verloop van het mondelinge examen:
Het examen is mondeling met schriftelijke voorbereiding.
- De schriftelijke voorbereiding dient enkel als een hulpmiddel voor de student. Bijkomende vragen kunnen gesteld worden om het testen van en verder peilen naar de grondigheid waarmee de student inzichten in gerelateerde of andere gedeelten van het studiemateriaal heeft verworven.
Aandachtspunten en evaluatiecriteria:
- Het mondeling examen over de hoorcolleges en de werkcolleges beoordeelt de antwoorden op basis van: basiskennis, structuur, inzicht, het vermogen om verbanden te leggen, kritische zin en originaliteit.
Toelichting bij herkansen
Studenten kunnen een nieuw mondeling examen afleggen (volgens dezelfde modaliteiten).
Als ze een 'fail' hadden voor het werkcollege dienen ze op voorhand met de docent contact op te nemen voor vervangopdrachten.