Religie, geloof en ethiek (B-KUL-A01A1B)
Doelstellingen
- De fundamentele principes en concepten van de (christelijk-)theologische ethiek kennen en toepassen.
- De voornaamste methodologische kwesties in de theologische ethiek begrijpen en illustreren.
- Ethische bronteksten uit de christelijke traditie begrijpen en interpreteren.
- Inzichten over de relatie tussen christendom en ethiek analoog toepassen op de ethiek van andere wereldgodsdiensten.
- De verworven inzichten inzake theologische ethiek verwoorden met het oog op een mature dialoog met de levensbeschouwelijk plurale en sterk geseculariseerde samenleving.
Begintermen
Geen specifieke theologische of ethische voorkennis vereist.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (Leuven) 180 sp.
- Schakelprogramma: Master in de wereldreligies: optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen (voor professionele bachelors) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Duits) 180 sp.
- Bachelor in de wijsbegeerte (Leuven) (Optie Liberal Arts met taaltraject Frans) 180 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors (niet-leerkracht godsdienst) en academische bachelors niet-humane wetenschappen) (Leuven) 90 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor academische bachelors humane wetenschappen en academische masters) (Leuven) 60 sp.
- Bachelor in de theologie en de religiewetenschappen (verkort programma voor professionele bachelors leerkracht godsdienst) (Leuven) 60 sp.
- Schakelprogramma: Master in de wereldreligies: optie islamitische theologie en godsdienstwetenschappen (voor professionele bachelor secundair onderwijs met als vak islamitische godsdienst) (Leuven) 60 sp.
- Microcredential academie christelijke theologie (Leuven) 20 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Religie, geloof en ethiek (B-KUL-A01A1a)
Inhoud
De cursus biedt een inleiding in de theologische ethiek. Deze wordt voornamelijk ontwikkeld vanuit de christelijke traditie, maar met verwijzing naar de ethiek van andere wereldgodsdiensten (in het bijzonder jodendom, islam en boedhisme). Volgende thema's komen aan bod:
1. Wat is ethiek en welke zijn de bronnen van de theologische ethiek?
2. God en mens, goed en kwaad
3. Op zoek naar een maatstaf: natuurwet en personalisme
4. Fontes moralitatis
5. Geweten, autonomie en autoriteit
6. De Bergrede: Deugdethiek en morele verbeelding
7. Oordeel en vergeving
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Alle benodigde materiaal is verkrijgbaar via Toledo.
Toelichting werkvorm
Tijdens de hoorcolleges is er ook ruimte voor discussie. Af en toe wordt er in het kader van de voorbereiding van dergelijke interactiemomenten gevraagd om de actualiteit te volgen of een tekstfragment te lezen.
1 sp. Religie, geloof en ethiek werkcollege (B-KUL-A01A2a)
Inhoud
In dit werkcollege worden de bouwstenen die in de hoorcolleges worden aangereikt verder verwerkt en uitgediept. Naast het lezen van bronteksten wordt via een online zelfstudiemodule rond een concreet thema gewerkt.
Studiemateriaal
Het studiemateriaal wordt via Toledo aangeboden.
Toelichting werkvorm
De studenten krijgen korte opdrachten die ze individueel voorbereiden en rapporteren vervolgens op Toledo. Tevens nemen ze ook deel aan een online-zelfstudiemodule, waarbij ze met studenten van andere faculteiten in discussie gaan over een actueel thema.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Religie, geloof en ethiek (B-KUL-A21A1b)
Toelichting
Het examen telt voor 85% van het totale aantal punten voor dit vak; de permanente evaluatie in het kader van het werkcollege telt mee voor 15 % van het totale aantal punten.
Evaluatiecriteria bij de beoordeling van het examen zijn de mate waarin de student een gestructureerd antwoord geeft waarin hij/zij blijk geeft van volledigheid, nauwkeurigheid, synthesekracht en analysevermogen en zichtbaar kan aantonen dat hij/zij de literatuur en de collegestof correct kan interpreteren.
De permanente evaluatie betreft een beperkt aantal korte oefeningen/commentaren alsook de attestatie rond de online-module, die tijdig op Toledo gepost moeten worden. De verzamelde Toledo-bijdragen worden beschouwd als portfolio van dit vak.
Toelichting bij herkansen
De punten voor de portfolio blijven behouden.