Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-A00D3A)

3 studiepuntenNederlands13 urenEerste semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

De student is in staat om

  • te verduidelijken welke rol levensbeschouwing en religies, in het bijzonder de christelijke geloofstraditie, spelen in cultuur en samenleving;
  • mens- en wereldbeelden te analyseren zoals zij aanwezig zijn in fenomenen in samenleving en cultuur (zoals media, gezondheidszorg, economie …) en hierover kritisch te kunnen reflecteren;
  • de eigenheid van levensbeschouwing(en) en religie(s), in het bijzonder van de christelijke geloofstraditie aan te tonen en uit te leggen aan de hand van concrete voorbeelden;
  • algemene theoretische visies uit theologie en religiewetenschappen toe te passen op actuele maatschappelijke thema’s;
  • de religieuze en levensbeschouwelijke thema’s verbonden met het eigen vakgebied leren onder ogen te zien en er kritisch mee om te gaan.
  •  een persoonlijke reflectie en onderbouwde stellingnamen omtrent levensbeschouwelijke vragen en fenomenen te ontwikkelen, in dialoog met de christelijke traditie, en op een bondige manier te  formuleren.
  • in verband met aspecten van het eigen leven de waarde van religie, zingeving en geloofshoudingen te benoemen (‘levensbeschouwelijke bedachtzaamheid’)
  • te verduidelijken hoe inzicht in levensbeschouwelijke vragen en visies kan bijdragen aan de ontwikkeling van de professionele identiteit als dienst aan de samenleving, met een bijzondere aandacht voor de meest kwetsbaren (zie: www.kuleuven.be/onderwijs/visie-en-beleid/bestanden/beleidsplan & www.kuleuven.be/overons/opdrachtverklaring).

 

Deze doelstellingen kaderen binnen volgende opleidingsspecifieke leerresultaten en vormingsdoelen van de bachelor Handelsingenieur:

  • Leerresultaten
    • De afgestudeerde onderkent de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering en kan er kritisch over reflecteren.
  • Vormingsdoelen:
    • De student heeft bij zijn handelen en denken aandacht voor het milieu, de mens en de maatschappij en ontwikkelt hierrond een kritische houding.
    • De student getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van problemen in een bedrijfskundige of beleidscontext.

.

Van de studenten wordt geen voorkennis vereist in het domein van de theologie en de filosofie. Wel wordt een zekere mate van openheid voor religieuze thema's en tradities verwacht, tenminste in zoverre deze van invloed zijn op maatschappelijke processen en debatten.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-A00D3a)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College13 urenEerste semester
OC Handelsingenieur en Handelsingenieur in de beleidsinformatica FEB Campus Leuven

Vanuit moderne menswetenschappelijke inzichten in dialoog met het eigentijdse theologische denken worden enkele thema's uit de actuele zingevingsproblematiek behandeld.

De volgende elementen komen aan bod:

  • De vraag naar de verhouding tussen geloof en wetenschap
  • De zingevings- en geluksvraag in het huidig tijdsgewricht (cf. analyse van onder andere Dirk Dewachter) en het aanbod van het christelijke geloof hierin
  • De vraag naar het goede leven vanuit verschillende ethische denkmodellen en hun toepassing in actuele maatschappelijke debatten
  • Kernprincipes van het christelijke sociaal denken als inspiratie voor samenlevingsopbouw
  • Economie en bedrijfsvoering gedacht vanuit christelijk perspectief (met concreet praktijkverhaal over hoe geloof inspireert tot nieuwe visie op markteconomie in het algemeen en de praktijk van bedrijfsvoering in het bijzonder)

Vereist handboek:

H. Geybels & E. Van Stichel, Weerbarstig geloof, Leuven: Acco, 2020, met ISBN nummer 9789463799096 (! Opm. Dit is een herziene versie van het boek uit 2018. We zullen met deze meest recente versie werken. Bij twijfel check het ISBN nummer want voorlopig zijn beide versies nog in omloop in de boekhandel)

Als toelichting bij het handboek en ondersteuning van de hoorcolleges zullen op Toledo slides voorzien worden.

Naast de hoorcolleges wordt van de studenten verwacht dat zij de RZL-module rond duurzaamheid doorlopen (inclusief korte paper).

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Religie, zingeving en levensbeschouwing (B-KUL-A20D3a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen


Evaluatiekenmerken

De evaluatie bestaat uit twee delen.

De studenten doorlopen gedurende het semester de onlinemodule rond 'Duurzaamheid.' Tot deze module behoort ook deelname aan het discussieforum. (Het posten van een bijdrage, reageren op 2 bijdragen van medestudenten en korte reflectie van de reacties in te dienen via Toledo.) De paper (verslag) geldt als bewijs van deelname online-discussieplatform. Hiervoor geldt een  Pass/Fail-systeem – met inachtneming van deadlines. Met een 'pass' heeft de student reeds 10% (2 punten) van het eindresultaat behaald. 

Het tweede gedeelte bestaat uit een schriftelijk, gesloten boek examen.

Het eerste deel van dit examen bestaat uit meerkeuzevragen en gesloten (kennis)vragen.

Het tweede deel bestaat uit open vragen waarin enerzijds gepeild wordt naar inzicht in verbanden en anderzijds de student gevraagd wordt om vanuit inzichten uit de cursus een levensbeschouwelijke commentaar te ontwikkelen op een ongezien citaat uit de actualiteit.

 

Bepaling eindresultaat

Het eindresultaat is een gewogen cijfer, berekend en uitgedrukt op 20, dat als volgt wordt bepaald:

  • 2 punten op de paper (indien ingediend = pass
  • 10 van de 20 punten staan op de meerkeuzevragen en gesloten vragen
  • 8 van de 20 punten staan op de open vragen.

Tweede examenkans

De evaluatiekenmerken en de bepaling van het eindresultaat van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans zoals hierboven beschreven.

Indien behaalt, blijft de Pass blijft geldig.