Inleiding Oude en Nieuwe Testament (B-KUL-A00A0B)

5 studiepuntenNederlands52 urenEerste semester
Lemmelijn Bénédicte |  Beeckman Bryan (plaatsvervanger) |  N. |  Noel Filip (plaatsvervanger)
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Doelstellingen gedeelte 'Oude Testament'

  • De student maakt, door begeleide lezing -  individueel en in groep - van belangrijke onderdelen uit het Oude en Nieuwe Testament, kennis met de Bijbel in zijn tweeledige vorm.
  • De student kan de wetenschappelijke bestudering van de Bijbel voorstellen, met bijzondere aandacht voor de literaire, historische, theologische en hermeneutische aspecten die daarbij aan de orde zijn.
  • De student leert de basisstrategieën voor een kritische lectuur van Bijbelteksten kennen.
  • De student kan de relevantie en het belang van de Bijbelkritiek voor de godsdienstwetenschappelijke reflectie in het algemeen en de theologie in het bijzonder aantonen.
  • De student leert de werkinstrumenten en hulpmiddelen voor de studie van bijbelteksten kennen.

Doelstellingen gedeelte 'Nieuwe Testament'

  • Na begeleide lezing, zowel individueel en in groep, van belangrijke teksten van het Nieuwe Testament, kan de student uitleg bieden over de oorsprong van de teksten en de plaats ervan in de canon van het Nieuwe Testament (Evangeliën, Handelingen, Brieven en Openbaring).
  • De student kan de wetenschappelijke bestudering van de Bijbel beschrijven en toelichting geven over de literaire, historische, theologische en hermeneutische aspecten die daarbij aan de orde zijn.
  • De student heeft zich enkele basisstrategieën eigengemaakt voor een juiste lectuur van Bijbelteksten en kan belangrijke aandachtspunten daaromtrent opnoemen.
  • De student kan de relevantie en het belang van de Bijbelkritiek beargumenteren voor de godsdienstwetenschappelijke reflectie in het algemeen en de theologie in het bijzonder.
  • De student kan op inleidend niveau overweg met werkinstrumenten en hulpmiddelen voor de studie van Bijbelteksten.

  • Vertrouwd zijn met het lezen van literaire en historische teksten.
  • Vertrouwd zijn met basisbegrippen van religiestudie.

Onderwijsleeractiviteiten

2.5 sp. Inleiding Oude en Nieuwe Testament_Oude Testament (B-KUL-A00A2a)

2.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
Lemmelijn Bénédicte |  Beeckman Bryan (plaatsvervanger)
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

Gedeelte Oude Testament

  • Het  Oude Testament als fysische tekst: canonieke en niet-canonieke boeken; Hebreeuwse en niet-Hebreeuwse teksten/manuscripten; Bijbelse talen (Hebreeuws, Aramees, Grieks)
  • De wereld van het Oude Testament (land en geschiedenis)
  • Het Oude Testament als gegroeid geschrift.
  • De interpretatie van de boeken van het Oude Testament toegelicht aan de hand van enige relevante perikopen.

Voor de tekst van de Bijbel wordt gebruik gemaakt van de twee meest gangbare recente Nederlandse vertalingen, meer bepaald de herziene Willibrordvertaling (1995) en de Nieuwe Bijbelvertaling (2004; Studiebijbel met aantekeningen en inleidingen, 2008).

Voor het gedeelte Oude Testament geldt als handboek:

- H. AUSLOOS, Oud maar niet verouderd: een inleiding tot de studie van het Oude Testament, Leuven – Voorburg: Acco, 2de druk 2010 of 3de druk 2014.

Als ondersteunende literatuur bij het gedeelte Oude Testament kan verder gebruik gemaakt worden van verschillende inleidende werken over de wetenschappelijke studie van het Oude Testament, zoals:
- H. JAGERSMA – M. VERVENNE (red.), Inleiding in het Oude Testament, Kampen: Kok, 1992;
- J.J. COLLINS, Introduction to the Hebrew Bible, Minneapolis, MN: Augsburg Fortress, 2004;
- S.L. MCKENZIE – J. KALTNER, The Old Testament: Its Background, Growth, & Content, Nashville, TN: Abingdon, 2007;
- E. ZENGER (red.), Einleitung in das Alte Testament, Stuttgart: Kohlhammer, 7de verbeterde druk 2008;
- J.C. GERTZ – A. BERLEJUNG – K. SCHMID – M. WITTE, Grundinformationen Altes Testament, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 3de verbeterde druk 2008 (vertaald als T&T Clark Handbook of the Old Testament, New York – London, T&T Clark, 2012);
- T. RÖMER – J.-D. MACCHI – C. NIHAN (ed.), Introduction à l’Ancien Testament, Genève: Labor et Fides, 2009;
- D.M. CARR, An Introduction to the Old Testament, West Sussex – Oxford – Malden, MA: Wiley Blackwell, 2010.

De studenten wonen de hoorcolleges bij en nemen notities, op basis waarvan ze het examen voorbereiden in combinatie met het handboek. Ze worden aangemoedigd om tijdens de colleges kritische vragen te formuleren en aldus de reflectie van hun medestudenten te stimuleren.

2.5 sp. Inleiding Oude en Nieuwe Testament_Nieuwe Testament (B-KUL-A00A3a)

2.5 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenEerste semester
N. |  Noel Filip (plaatsvervanger)
Facultaire POC Theologie en Religiewetenschappen

  • De tekst van de nieuwtestamentische geschriften, zijn geschiedenis en de ontwikkeling van de tekstkritiek.
  • Het ontstaan van de tradities en de geschriften die als "Nieuwe Testament" canonieke betekenis zullen krijgen.
  • Het onderzoek naar de historische Jezus.
  • De interpretatie van het Nieuwe Testament en de ontwikkeling van de exegese toegelicht aan de hand van enige relevante perikopen.

Het studiemateriaal wordt beschikbaar gemaakt via Toledo. Tijdens ieder college staan een tekst over de studie van het Nieuwe Testament en een passage uit het Nieuwe Testament of de vroegchristelijke literatuur centraal.

Voor de tekst van de Bijbel wordt gebruikgemaakt van de twee meest gangbare recente Nederlandse vertalingen, meer bepaald de herziene Willibrordvertaling (1995) en de NBV21 (de Nieuwe Bijbelvertaling in de herziene vertaling van 2021).

 

Discussie

  • Een deel van het college wordt in hoofdzaak ex cathedra gegeven met ruimte voor discussie.
  • Het andere gedeelte van het college bestaat uit het bespreken van de leesopdrachten, het testen van de vooruitgang in de zelfstudie , een bezoek aan de bibliotheek, en kennismaking met de werkinstrumenten en IT-faciliteiten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Inleiding Oude en Nieuwe Testament (B-KUL-A20A0b)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

Dezelfde modaliteit als de eerste examenkans.