Getuigschrift transculturele geestelijke gezondheidszorg (Leuven)

Het omgaan met culturele geestelijke gezondheidszorg stelt hulpverleners voor uitdagingen: hoe culturele vormen van ziekte-ervaring herkennen en wat zijn methodieken voor transculturele diagnostiek of interculturele communicatie? Wat is een adequaat behandelaanbod, en hoe om te gaan met culturele en maatschappelijke verschillen in de zorgrelatie? In deze interfacultaire opleiding verwerf je als hulpverlener vaardigheden voor het vormgeven aan cultuurresponsieve zorg.

 

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie.

 

Alle informatie met betrekking tot het studieprogramma kan je vinden op Transculturele geestelijke gezondheidszorg - Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen (kuleuven.be).

Deze opleiding beoogt de specialisatie van hulpverleners in de transculturele geestelijke gezondheidszorg. In deze opleiding worden theoretische kaders, wetenschappelijke bevindingen, klinisch onderzoek en inverventiemodaliteiten in transculturele hulpverleningspraktijk aangereikt en intensief toegepast door studenten.
Daarbij ontwikkelen we een grondige exploratie van culturele en structurele competentie als actuele kernperspectieven uit de transculturele klinische literatuur rond adequate geestelijke gezondheidszorg voor diverse patiëntpopulaties uit etnisch-culturele minderheidsgroepen. Culturele compententie verwijst naar de vaardigheden van de clinicus om op sensitieve en effectieve wijze rekenschap te geven van de culturele kenmerken van de leefwereld en ziekte-ervaring van het cliëntsysteem; structurele competentie betreft de kennis aangaande de rol en impact van maatschappelijke facturen in de ontwikkeling en behandeling van psychopathologie.
In de vormgeving van de postacademische vorming operationaliseren we deze focus op het bevorderen van culturele en structurele competentie naar het drieluik van cultuur, migratie en structuur. Elk van deze drie dimensies worden grond geëxploreerd, en verder toegepast in opleidingsmodules rond transculturele diagnostiek en behandelmethodieken.

Aan het einde van de opleiding worden volgende leerresultaten verwacht op het niveau van kennis, vaardigheden en attitudes:
(i)  Kennis van prototypische uitdrukkingsvormen en betekenis van culturele stress-idiomen, culturele vormen van symptoomexpressie, verklaringsmodellen & copingstrategieën;
(ii)  Inzicht in de aard en impact van structurele factoren (e.g., deprivatie en materiële stress, racisme, exclusie) in de ontwikkeling van psychopathologie en psychisch lijden, m.i.v. de intersectionaliteit van sociale categorieën;
(iii)  Kennis van de rol van cultural bereavement en hybridisering in psychosociaal welzijn & kwetsbaarheid, m.i.v. de transgenerationele en transnationale dimensies in gezinnen met een migratie-achtergrond;
(iv)  Kennis van de samenhang tussen traumatisering & culturele betekenisgeving
(v)  Kennis in de samenhang tussen cultuur en specifieke mental health-profielen (e.g., rouw, psychose, radicalisering)
(vi)  Vaardigheden in interculturele gespreksvoering
(vii)  Vaardigheden in valide transculturele diagnostiek, m.i.v. de implementatie van culturele formulering & composite diagnosis;
(viii)  Vaardigheden in het aanwenden en tegreren van cultuurspecifieke copingstrategieën & helingspraktijken (e.g., religieuze praktijk);
(ix)  Vaardigheden in collaboratieve interdisciplinaire zorgmodaliteiten;
(x)  Vaardigheden in narratieve en non-verbale methodieken;
(xi)  Reflexiviteit als basisattitude in de positie als hulpverlener

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?