Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Geel e.a.)

Met deze opleiding krijg je de kans om unieke werkervaring op te doen via innovatieve projecten. Daarbij kun je inspelen op je eigen interesses en de vaardigheden die je wilt trainen. Hierdoor stimuleer je je ondernemers-, management- en innovatiecompetenties en een verdere specialisatie in een specifiek domein. Zo geef je jouw opleiding een heel persoonlijke invulling en versterk jij je profiel én carrièrekansen.


Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over het programma, de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie.

Alle andere informatie met betrekking tot de opleiding kan je vinden op de website van het Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs – foundations.

 

Voor het Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (en bijbehorend innovatieproject) zijn er vier categorieën leerresultaten gedefinieerd. Deze vier hoofdleerresultaten kunnen ingevuld worden door een aantal subleerresultaten, waarvan de keuze afhankelijk is van het innovatieproject. De mogelijke subleerresultaten kan je hieronder vinden.


Ondernemende vaardigheden  
Kansen herkennen  
Motivatie en doorzettingsvermogen tonen  
Het initiatief nemen  
Ideeën valoriseren  
Planning en beheer opvolgen  
Basis financiële en economische inzichten  
Holistische visie van project in bedrijf
  
Innovatie realiseren  
Ethisch en duurzaam denken  
Creativiteit tonen  
Strategisch denken (toekomstvisie)  
Middelen beheren  
Innovatief  
Systeemdenken
  
Persoonlijke ontwikkeling  
Zelfbewustzijn en zelfredzaamheid tonen  
Omgaan met onzekerheid, ambiguïteit en risico  
Door ervaring leren  
Levenslang leren
  
Communiceren en samenwerken  
Met anderen werken  
Anderen enthousiasmeren  
Adequaat communiceren  
Adequaat vergaderen en onderhandelen  

Zowel de studenten als het werkveld ervaren een extra nood aan communicatieve vaardigheden, projectvaardigheden, werkattitude, praktisch- en oplossingsgericht denken, onderhandelen en klant- en leverancierscontacten. Vaak is er ook nood aan meer technische kennis, maar bedrijven erkennen dat dit niet het grootste probleem is. Het gaat namelijk vaak om bedrijfsspecifieke technische kennis die sowieso moeilijk aan te leren is tijdens de opleidingen. Echter, werkattitude en communicatieve vaardigheden etc. vormen vaak nog een belangrijk werkpunt. Juist die skills wil het postgraduaat benadrukken door middel van een innovatiestage en bijpassend opleidingsprogramma.

Daarnaast blijkt dat studenten meer zicht wensen op de beroepsfuncties waarin ze kunnen instromen en doorstromen. Tijdens een stage komen de studenten in de praktijk in aanraking met de verschillende functies en zo ervaren ze welke posities hun goed dan wel slecht liggen. Daardoor kunnen ze na hun afstuderen een goede beroepskeuze maken (en wellicht zelfs hoger instromen en/of sneller doorstromen omdat ze al ervaring hebben opgedaan in het vakgebied).

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?