Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (Geel e.a.)
Opleiding
Met deze opleiding krijg je de kans om unieke werkervaring op te doen via innovatieve projecten. Daarbij kun je inspelen op je eigen interesses en de vaardigheden die je wilt trainen. Hierdoor stimuleer je je ondernemers-, management- en innovatiecompetenties en een verdere specialisatie in een specifiek domein. Zo geef je jouw opleiding een heel persoonlijke invulling en versterk jij je profiel én carrièrekansen.
Wat vind je op deze webpagina?
Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over het programma, de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie.
Alle andere informatie met betrekking tot de opleiding kan je vinden op de website van het Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs – foundations.
Doelstellingen
Voor het Postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs - foundations (en bijbehorend innovatieproject) zijn er vier categorieën leerresultaten gedefinieerd. Deze vier hoofdleerresultaten kunnen ingevuld worden door een aantal subleerresultaten, waarvan de keuze afhankelijk is van het innovatieproject. De mogelijke subleerresultaten kan je hieronder vinden.Ondernemende vaardigheden
Kansen herkennen
Motivatie en doorzettingsvermogen tonen
Het initiatief nemen
Ideeën valoriseren
Planning en beheer opvolgen
Basis financiële en economische inzichten
Holistische visie van project in bedrijf
Innovatie realiseren
Ethisch en duurzaam denken
Creativiteit tonen
Strategisch denken (toekomstvisie)
Middelen beheren
Innovatief
Systeemdenken
Persoonlijke ontwikkeling
Zelfbewustzijn en zelfredzaamheid tonen
Omgaan met onzekerheid, ambiguïteit en risico
Door ervaring leren
Levenslang leren
Communiceren en samenwerken
Met anderen werken
Anderen enthousiasmeren
Adequaat communiceren
Adequaat vergaderen en onderhandelen
Loopbaan
Zowel de studenten als het werkveld ervaren een extra nood aan communicatieve vaardigheden, projectvaardigheden, werkattitude, praktisch- en oplossingsgericht denken, onderhandelen en klant- en leverancierscontacten. Vaak is er ook nood aan meer technische kennis, maar bedrijven erkennen dat dit niet het grootste probleem is. Het gaat namelijk vaak om bedrijfsspecifieke technische kennis die sowieso moeilijk aan te leren is tijdens de opleidingen. Echter, werkattitude en communicatieve vaardigheden etc. vormen vaak nog een belangrijk werkpunt. Juist die skills wil het postgraduaat benadrukken door middel van een innovatiestage en bijpassend opleidingsprogramma.
Daarnaast blijkt dat studenten meer zicht wensen op de beroepsfuncties waarin ze kunnen instromen en doorstromen. Tijdens een stage komen de studenten in de praktijk in aanraking met de verschillende functies en zo ervaren ze welke posities hun goed dan wel slecht liggen. Daardoor kunnen ze na hun afstuderen een goede beroepskeuze maken (en wellicht zelfs hoger instromen en/of sneller doorstromen omdat ze al ervaring hebben opgedaan in het vakgebied).
Kwaliteit van de opleiding
Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding
BlauwdrukOnderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit
- Raadpleeg de beschikbare universiteitsbrede documenten
Meer info?
- Meer informatie over onderwijskwaliteit aan KU Leuven
- Meer informatie over de beschikbare documenten (wat en voor wie?)