Educatieve master in de gedragswetenschappen (verkort programma) (Gent)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van verkorte educatieve master in de gedragswetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

 

 

 

Opleidingsspecifieke leerresultaten voor de component leraarschap binnen de educatieve master

De educatieve master:
OLR1)  Beschikt over aantoonbare kennis en wetenschappelijk inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders (m.i.v. onderwijstechnologische expertise) en in de onderbouwing en evolutie ervan. Hij/zij heeft inzicht in de interactie tussen deze drie domeinen en kan deze geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.

OLR2)  Kan vanuit de erkenning van diversiteit verschillende vormen van diversiteit herkennen en er adequaat, kritisch en verantwoord mee omgaan in alle aspecten van het educatieve handelen.

OLR3)  Zoekt actief naar en analyseert kritisch wetenschappelijk onderzoek binnen de drie eerder genoemde domeinen en kan zelfstandig en op wetenschappelijke wijze onderwijsrelevant onderzoek ontwerpen en uitvoeren. Hij/zij stuurt op basis hiervan autonoom de eigen praktijk bij en neemt initiatief om de resultaten en hun implicaties actief te dissemineren binnen de educatieve context.

OLR4)  Kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden:
a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c) op groeps- en organisatieniveau;
d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e) met aandacht voor taalsensitief leren;
f) m.i.v. het ontwerpen en selecteren van leermaterialen.

OLR5)  Kan leer- en onderwijsprocessen planmatig proactief organiseren en begeleiden:
a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c) op groeps- en organisatieniveau;
d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e) met aandacht voor taalsensitief leren;
f) via een efficiënt klasmanagement;
g) m.i.v. het kritisch evalueren en bijsturen van de leer- en onderwijsprocessen, en aanpassen van leermaterialen;
h) m.i.v. het evalueren en terugkoppelen van de leeruitkomsten van de lerenden.

OLR6)  Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband een positief leer- en leefklimaat op groepsniveau creëren, uitbouwen, wetenschappelijk verantwoorden, kritisch evalueren en bijsturen, met oog voor het emotionele en fysieke welzijn van elke lerende, en gericht op (de voorbereiding van) maatschappelijke participatie.

OLR7)  Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband processen op organisatieniveau met betrekking tot een positief leer- en leefklimaat onderzoeksgericht analyseren en een leidende rol opnemen in het optimaliseren en opstellen van nieuwe wetenschappelijk onderbouwde processen. Hij/zij is in staat om deze processen, vanuit een multi- en interdisciplinair perspectief, kritisch te evalueren en bij te sturen.

OLR8)  Kan helder communiceren met lerenden, schoolteam, ouders/verzorgers en externen. Hij/zij kan de effectiviteit van de communicatie aftoetsen en zo nodig de communicatie bijsturen.

OLR9)  Kan een beargumenteerd standpunt innemen over, en actief deelnemen en bijdragen aan het (inter)nationale publieke debat over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen binnen de drie eerder genoemde domeinen.

OLR10)   Kan initiatief en verantwoordelijkheid nemen om innovaties uit het brede onderzoeks- en onderwijsveld zelfstandig en in samenwerkingsverband actief te zoeken, te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek en uit te voeren op groeps- en organisatieniveau.

OLR11)   Kan zich autonoom en proactief documenteren over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap en kan hieruit zowel zijn/haar eigen rechtspositie en deontologie, als die van de lerenden, afleiden en duiden.


Opleidingsspecifieke leerresultaten voor de domeincomponent Educatieve master in de gedragswetenschappen

1.  Kennis en inzicht
OLR12) De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in wetenschappelijke denkkaders en theoretische benadering van waaruit leraarschap in de gedragswetenschappen vorm en inhoud kan krijgen.

OLR13) De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in de betekenis van een interdisciplinaire en contextuele benadering van leraarschap.

OLR14) De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in vooronderstellingen die het denken over leraarschap in de gedragswetenschappen beïnvloeden.

OLR15) De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in de methodologie gericht op het articuleren, definiëren, situeren, onderzoeken en aanpakken van leraarschap in de gedragswetenschappen.

OLR16) De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in de ethische en maatschappelijke dimensie van de wetenschapsuitoefening en leraarschap.

OLR17) De afgestudeerde master heeft kennis van en inzicht in hedendaagse, relevante ontwikkelingen in het onderzoeks- en onderwijsveld.


2.  Toepassen van kennis en inzicht
OLR18) De afgestudeerde master kan praktische en theoretische probleemstellingen analyseren vanuit de vraag naar inhoudelijk en vormelijke invulling van leraarschap.

OLR19) De afgestudeerde master kan wetenschappelijk onderzoek zelfstandig opzetten, uitvoeren en evalueren in functie van het vormgeven van leraarschap.

OLR20) De afgestudeerde master kan instrumenten voor het vormgeven en optimaliseren van onderwijspraktijken gebruiken en optimaliseren.

OLR21) De afgestudeerde master kan kritisch reflecteren op de inhoud, de aanpak, de grenzen en de legitimiteit van leraarschap in de gedragswetenschappen.

OLR22) De afgestudeerde master kan theoretische inzichten aan leraarschap koppelen.

OLR23) De afgestudeerde master kan (creatief) omgaan met onzekere contexten en een eigen wetenschappelijk onderbouwde bijdrage leveren.

OLR24) De afgestudeerde master kan binnen het domein van de gedragswetenschappen innovaties en kwaliteitsbevorderende onderwijsacties begeleiden en ontwikkelen.

OLR25) De afgestudeerde master kan leidinggevende taken opnemen.


3.  Communicatie
OLR26) De afgestudeerde master kan communiceren met onderzoekers, practici en betrokkenen bij een problematiek inzake leraarschap gedragswetenschappen (inclusief diverse vormen van gespreksvoering).

OLR27) De afgestudeerde master kan zowel schriftelijk als mondeling rapporteren mede in functie van gerichte samenwerking en overleg.


4.  Leervaardigheden
OLR28) De afgestudeerde master bezit de leervaardigheden die noodzakelijk zijn om een vervolgstudie aan te gaan die een hoog niveau van autonomie veronderstelt en zichzelf voortdurend te professionaliseren.


Vormingsdoelen voor het luik leraarschap

De educatieve master:
VD1) Beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en binnen het algemene pedagogisch-onderwijskundige domein, met aandacht voor creativiteit en duurzaamheid. Hij/zij is daarbij in staat om te reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsvisie en –praktijk en deze kritisch te bevragen en bij te sturen.

VD2) Erkent het voorkomen van verschillende vormen van diversiteit (onder meer binnen grootstedelijke contexten), ontwikkelt een open, onderzoekende houding inzake de (h)erkenning ervan, en gaat er adequaat, kritisch en verantwoord mee om.

VD3) Ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van continue professionele ontwikkeling voor de vakdiscipline, vakdidactiek en het algemeen pedagogisch-onderwijskundig domein inzake zijn/haar educatieve handelen, en toont daarbij bereidheid en enthousiasme om te innoveren.

VD4) Interesseert zich voor actualiteit en voor onderwijs in het algemeen, en is gepassioneerd en geëngageerd voor het vakgebied en het educatieve handelen.


Vormingsdoelen Educatieve master in de gedragswetenschappen

VD5) De afgestudeerde master ontwikkelt en vormt een onderzoekende houding en autonoom en kritisch denk- en oordeelsvermogen, inclusief het vermogen om nieuwe inzichten te genereren.

VD6) De afgestudeerde master ontwikkelt en vormt een open houding in relatie tot nieuwe evoluties, veranderende maatschappelijke condities en actuele kwesties.

VD7) De afgestudeerde master besteedt permanente reflectieve zorg aan de wijze waarop hij/zij zich ten aanzien van anderen verhoudt en getuigt van een inlevingsvermogen in andere personen

VD8) De afgestudeerde master neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid op en getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van onderzoeks- en praktijkproblemen en –processen.

VD9) De afgestudeerde master getuigt van en bereidheid tot continu, levenslang leren en het zich blijvend op de hoogte houden van wetenschappelijke evoluties.

VD10) De afgestudeerde master neemt verantwoordelijkheid op voor zijn/haar denken en handelen.

VD11) De afgestudeerde master vertoont een bereidheid tot collegiale en inter-professionele samenwerking.

VD12) De afgestudeerde master staat open voor internationale ontwikkelingen en voor de uitbouw van internationale contacten.

VD13) De afgestudeerde master getuigt van een engagement en liefde voor het leraarschap.

We kiezen er als opleiding voor om in te zetten op kwaliteitsvol én betaalbaar onderwijsmateriaal. Om een beeld te schetsen van de kostprijs van deze opleiding wordt hieronder een lijst van overkoepelende kosten weergegeven. De beschrijving van deze studiekosten zijn kwalitatief omdat de aard van de kosten variabel is, afhankelijk van de aankoopvoorkeuren van elke student:

Laptop 

    • Een laptop of computer is nodig voor de hele opleiding (bv. om Toledo te kunnen raadplegen), alsook voor specifieke opleidingsonderdelen (bv. online modules in Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen).
    • Studenten kunnen ook steeds gebruik maken van de computers op de campus. 

Algemene reis- of verplaatsingskosten 

    • Verplaatsingen naar de campus.
    • Verplaatsingen in het kader van stage of specifieke opleidingsonderdelen is mogelijk. 

Boeken en cursussen 

Materiaal printen

    • De geschatte kostprijs is afhankelijk van de hoeveelheid materiaal die de student wenst te printen (bv. samenvattingen, cursusmateriaal, stagemateriaal). Printen in de universitaire bibliotheken is mogelijk.

Internationale reis

    • Binnen het opleidingsonderdeel Vakdidactiek psychologie en pedagogische wetenschappen worden (inter)nationale bezoeken georganiseerd die verplicht worden bijgewoond door de student. De kostprijs hiervan wordt meegedeeld bij start van het opleidingsonderdeel.

Op de webpagina studiemateriaal op het studentenportaal wordt er meer informatie gegeven over studiekosten en wat je nodig hebt om deel te nemen aan (online) onderwijs. Wie financiële of materiele problemen ondervindt kan contact opnemen met de sociale dienst van de KU Leuven of een studieloopbaanbegeleider. De Sociale Dienst helpt studenten die het moeilijk hebben om hun studiekosten te dragen. Minvermogende studenten kunnen een toelage ontvangen voor studiemateriaal (ook voor studie-uitstappen, stages incl. vervoerskosten), een goede laptop ontlenen of ondersteuning krijgen bij de zoektocht naar een studentenjob.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_EMA_Gedragswetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?