Educatieve master in de lichamelijke opvoeding (verkort programma) (Geel)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de verkorte educatieve master in de lichamelijke opvoeding.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

 

Leerresultaten component leraarschap

OLR1) Beschikt over aantoonbare kennis en wetenschappelijk inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders (m.i.v. onderwijstechnologische expertise) en in de onderbouwing en evolutie ervan. Hij/zij heeft inzicht in de interactie tussen deze drie domeinen en kan deze geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.


OLR2) Kan vanuit de erkenning van diversiteit verschillende vormen van diversiteit herkennen en er adequaat, kritisch en verantwoord mee omgaan in alle aspecten van het educatieve handelen.


OLR3) Zoekt actief naar en analyseert kritisch wetenschappelijk onderzoek binnen de drie eerder genoemde domeinen en kan zelfstandig en op wetenschappelijke wijze onderwijsrelevant onderzoek ontwerpen en uitvoeren. Hij/zij stuurt op basis hiervan autonoom de eigen praktijk bij en neemt initiatief om de resultaten en hun implicaties actief te dissemineren binnen de educatieve context.


OLR4) Kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden: a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband; b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief; c) op groeps- en organisatieniveau; d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden; e) met aandacht voor taalsensitief leren; f) m.i.v. het ontwerpen en selecteren van leermaterialen.


OLR5) Kan leer- en onderwijsprocessen planmatig proactief organiseren en begeleiden: a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband; b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief; c) op groeps- en organisatieniveau; d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden; e) met aandacht voor taalsensitief leren; f) via een efficiënt klasmanagement; g) m.i.v. het kritisch evalueren en bijsturen van de leer- en onderwijsprocessen, en aanpassen van leermaterialen; h) m.i.v. het evalueren en terugkoppelen van de leeruitkomsten van de lerenden.


OLR6) Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband een positief leer- en leefklimaat op groepsniveau creëren, uitbouwen, wetenschappelijk verantwoorden, kritisch evalueren en bijsturen, met oog voor het emotionele en fysieke welzijn van elke lerende, en gericht op (de voorbereiding van) maatschappelijke participatie.


OLR7) Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband processen op organisatieniveau met betrekking tot een positief leer- en leefklimaat onderzoeksgericht analyseren en een leidende rol opnemen in het optimaliseren en opstellen van nieuwe wetenschappelijk onderbouwde processen. Hij/zij is in staat om deze processen, vanuit een multi- en interdisciplinair perspectief, kritisch te evalueren en bij te sturen.


OLR8) Kan helder communiceren met lerenden, schoolteam, ouders/verzorgers en externen. Hij/zij kan de effectiviteit van de communicatie aftoetsen en zo nodig de communicatie bijsturen.


OLR9) Kan een beargumenteerd standpunt innemen over, en actief deelnemen en bijdragen aan het (inter)nationale publieke debat over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen binnen de drie eerder genoemde domeinen.


OLR10) Kan initiatief en verantwoordelijkheid nemen om innovaties uit het brede onderzoeks- en onderwijsveld zelfstandig en in samenwerkingsverband actief te zoeken, te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek en uit te voeren op groeps- en organisatieniveau.


OLR11) Kan zich autonoom en proactief documenteren over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap en kan hieruit zowel zijn/haar eigen rechtspositie en deontologie, als die van de lerenden, afleiden en duiden.



Leerresultaten en vormingsdoelen domeincomponent

ACADEMISCHE COMPETENTIES: GEVORDERDE WETENSCHAPPELIJK-DISCIPLINAIRE KENNIS EN KRITISCH WETENSCHAPPELIJK DENKEN

OLR12) De student heeft een gevorderde kennis van en inzicht in de domeincomponent van de educatieve master lichamelijke opvoeding volgens de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching van de master bewegings- en sportwetenschappen.

OLR13) De student heeft kennis van de nieuwste inzichten in het vakgebied en heeft de competenties om deze levenslang te actualiseren met het oog op het inzetten ervan in de maatschappij.

OLR13.1.) De student is op de hoogte van de actuele vraagstellingen binnen het toepassingsdomein van de prestatie- en actievelevensstijlcoaching (PALC):

OLR13.2.) De student is op de hoogte van de recente wetenschappelijke inzichten

OLR13.3.) De student kan zijn/haar competenties permanent actualiseren, doordat hij/zij:

  • OLR13.3.1.) de gespecialiseerde vakliteratuur kan raadplegen en kritisch analyseren.
  • OLR13.3.2.) in staat is om zelfstandig betekenis te verlenen aan nieuwe informatie en zelfstandig kennis te integreren en toe te passen op uitgebreide probleemstellingen binnen het domein van PALC.
  • OLR13.3.3.) een attitude van ‘levenslang leren’ in de praktijk brengt.

OLR14) De student kan gefundeerde, kritische en creatieve standpunten innemen in verband met maatschappelijke, juridische en ethische aspecten in de domeincomponent van de educatieve master lichamelijke opvoeding volgens de afstudeerrichting Prestatie- en actievelevensstijlcoaching.


OLR15) De student kan complexe problemen passend benaderen. Vanuit een inzicht in de relaties tussen de wetenschapsdomeinen kan de student vanuit de uniciteit van iedere discipline een eigen bijdrage leveren bij het oplossen van multidisciplinaire problemen.

OLR16) De student bezit de competenties nodig voor het verrichten van wetenschappelijk onderzoek binnen de educatieve master lichamelijke opvoeding op het niveau van een beginnend onderzoeker.

OLR16.1.) De student kan een onderzoekshypothese formuleren binnen het domein van de educatieve master lichamelijke opvoeding

OLR16.2.) De student kan relevante wetenschappelijke literatuur verzamelen die betrekking heeft op de onderzoeksvraag/hypothese

OLR16.3.) De student kan deze (Engelstalige) wetenschappelijke literatuur interpreteren, kritisch analyseren en met elkaar in verband brengen.

OLR16.4.) De student kan de wetenschappelijke methoden selecteren voor de hypothesetoetsing.

OLR16.5.) De student kan de wetenschappelijke methoden correct toepassen.

OLR16.6.) De student kan de resultaten van het onderzoek interpreteren en relateren aan de onderzoeksvraag/hypothese en de wetenschappelijke literatuur.

OLR16.7.) De student is in staat over het eigen onderzoek een wetenschappelijk verantwoord werkstuk te schrijven.

OLR16.8.) De student kan na reflectie op het eigen denken en werken komen tot gerichte bijsturing.

OLR16.9.) De student kan zowel mondeling als schriftelijk over het eigen onderzoek constructief van gedachten wisselen.

OLR16.10.) De student kan zowel mondeling als schriftelijk de resultaten van het eigen onderzoek op een duidelijke manier presenteren aan de hand van moderne communicatietechnologie en deze vertalen naar de praktijk van het werkveld.

OLR16.11.) De student hanteert een kritische en oplossingsgerichte ingesteldheid.

OLR16.12.) De student kan de verschillende deelcomponenten van wetenschappelijk onderzoek op integratieve wijze uitvoeren en toont hierbij de competentie om eigen wetenschappelijk onderzoek te verrichten op het niveau van een beginnend onderzoeker en praktische implicaties te formuleren naar de praktijk van het werkveld.

OLR16.13.) De student is zich bewust van het belang van het vermijden van plagiaat in de onderzoekscontext en heeft aandacht voor de ethische aspecten van wetenschappelijk onderzoek binnen het domein van de educatieve master lichamelijke opvoeding.


ACADEMISCH-PROFESSIONELE COMPETENTIES


OLR17) De student beheerst de algemene en specifieke beroepsgerichte competenties nodig voor de zelfstandige aanwending van wetenschappelijke kennis op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar.

OLR17.1.) De student kan de opgedane kennis en vaardigheden integreren en concretiseren in toepassingen binnen het toepassingsdomein van de prestatie- en actievelevensstijlcoaching.

OLR17.2.) De student heeft kennis gemaakt met het werkveld als basis voor de ontwikkeling van een professionele ingesteldheid en communicatie.

OLR17.3.) De student kan vanuit een eerste ervaring met het werkveld functioneren in een multidisciplinair team.

OLR17.4.) De student heeft een leergerichte houding ontwikkeld als toekomstig beroepsbeoefenaar die zijn eigen leerproces stuurt.

OLR17.5.) De student kan functioneren op het niveau van een beginnend beroepsbeoefenaar binnen de gekozen afstudeerrichting door integratie van de verworven kennis, vaardigheden en attituden bij het analyseren en het passend behandelen van probleemstellingen in het werkveld.


OLR18) De student bezit de competenties die nodig zijn om als beginnend beroepsbeoefenaar enerzijds personen te motiveren en begeleiden naar een gezonde actieve levensstijl en anderzijds jeugd- en (prestatie)sporters te coachen en te trainen en dit op didactische, veilige, ethische en sportwetenschappelijk gefundeerde wijze. De student verdiept en specialiseert zich in de fysieke activiteit, fitheid en gezondheid en vermindering van sedentair gedrag of hij/zij verdiept en specialiseert zich in één sport(sub)discipline.

OLR18.1.) De student kan een kritisch en wetenschappelijk onderbouwd standpunt innemen ten opzichte van de innovaties en de actualiteit omtrent concepten, meetmethoden en methodieken ter bevordering van de gezondheidsgerelateerde fysieke fitheid en fysieke activiteit enerzijds en in functie van de prestatiesportbegeleiding anderzijds.

OLR18.2.) Naargelang de gekozen specialisatie binnen PALC; fysieke activiteit, fitheid en gezondheid (FAFG) of prestatiesportbegeleiding (PSB), kan de student doelstellingen op korte, middellange en lange termijn formuleren en deze doelstellingen bijsturen indien nodig.

  • OLR18.2.1.) De student kan doelstellingen vertalen naar een concreet geïndividualiseerd   beweegprogramma of trainingsprogramma dat rekening houdt met de specifieke noden van het individu   en/of team of klas
  • OLR18.2.2.) De student kan deze doelstellingen vertalen en begeleiden door middel van trainings- of   lesplanning en –periodisering.
  • OLR18.2.3.) Bij de invulling van het beweeg- of trainingsprogramma hanteert de student een multidisciplinaire aanpak: de student kan adviezen van leden van het begeleidingsteam van het individu (bijvoorbeeld kinesitherapeuten, voedingsspecialisten, …) interpreteren en implementeren binnen het begeleidings- en/of trainingsproces.
  • OLR18.2.4.) De student kan op wetenschappelijk verantwoorde wijze leerlingen, sporters, teams of klassen evalueren, de gegevens interpreteren, rapporteren en eventueel bijsturingen implementeren.

OLR18.3.) De student kan volgende individuen, sporters of teams begeleiden, trainen of coachen tijdens beweeg- of trainingsprogramma’s en dit op een didactische, veilige, ethische en wetenschappelijk verantwoorde wijze:

  • - Individuen met sedentair gedrag: motivatie tot fysieke activiteit
  • - Het actieve individu / de occasionele sporter
  • - De recreatieve sporter: van jeugdspeler tot volwassen amateur sportbeoefenaar
  • - De jonge sporter: talentdetectie, -selectie en –begeleiding
  • - De prestatiesporter: van talentvolle jeugdspeler/atleet tot competitieve sportbeoefenaar

OLR18.4.) Bij het begeleiden, trainen, coachen van deze individuen, sporters of teams:

  • OLR18.4.1.) kan de student de basisprincipes van blessurepreventie toepassen en aanpassen aan de noden   van het individu
  • OLR18.4.2.) kent de student de voornaamste mentale motivatietechnieken en kan hij deze toepassen in verschillende (beweging)situaties.
  • OLR18.4.3.) kan de student courante multimedia-toepassingen gebruiken om individuele of teamprestaties te evalueren.

OLR18.5.) De student bezit de competenties die nodig zijn om bewegingsactiviteiten aan te bieden aan personen met een beperking.

OLR18.6.) De student kan specifieke aandachtspunten identificeren en bespreekbaar maken binnen de brede omkadering van het individu (zoals bijvoorbeeld ouders, begeleiders etc. ) en kan hier tevens gepast op reageren.

OLR18.7.) De student kan op zelfstandige wijze de verworven competenties en wetenschappelijke inzichten, die onder meer opgedaan werden uit de wetenschappelijke literatuur, vertalen naar geschikte beweegdoelstellingen

OLR18.8.) De student kan op een wetenschappelijk verantwoorde wijze beweegprogramma’s en lessen evalueren, bijsturen, leiden en begeleiden.

OLR18.9.) De student heeft kennis gemaakt met het werkveld tijdens de stage die plaatsvindt onder supervisie van een gekwalificeerde stagementor. De student toont een professionele attitude.

OLR18.10.) De student kan kritisch reflecteren over de aanpak, organisatie, inhoud en evaluatie van deze stage activiteiten.

OLR18.11.) De student (h)erkent de grenzen van het eigen beroepsprofiel en kan op basis van dit inzicht gepast doorverwijzen naar andere gezondheidsexperts en/of functioneren in een multidisciplinair team in het domein van gezondheidspromotie of in het domein van de prestatiesport.

1) De educatieve master in de lichamelijke opvoeding beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en binnen het algemene pedagogisch-onderwijskundige domein, met aandacht voor creativiteit en duurzaamheid.  Hij/zij is daarbij in staat om te reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsvisie en -praktijk en deze kritisch te bevragen en bij te sturen.

 

2) De educatieve master in de lichamelijke opvoeding erkent het voorkomen van verschillende vormen van diversiteit (onder meer binnen grootstedelijke contexten), ontwikkelt een open, onderzoekende houding inzake de (h)erkenning ervan, en gaat er adequaat, kritisch en verantwoord mee om.

 

3) De educatieve master in de lichamelijke opvoeding ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van een continue professionele ontwikkeling voor de vakdiscipline, vakdidactiek en het algemeen pedagogisch-onderwijskundig domein inzake zijn/haar educatieve handelen, en toont daarbij bereidheid en enthousiasme om te innoveren.

 

4) De educatieve master in de lichamelijke opvoeding zich voor actualiteit en voor onderwijs in het algemeen, en is gepassioneerd en geëngageerd voor het vakgebied en het educatieve handelen.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_EMA_Lichamelijke opvoeding.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document NVAO Accreditatierapport_EM_Educatieve Master Lichamelijke Opvoeding.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?