Educatieve master in de economie (Brussel)

Master of Science

Heb je interesse in het domein van de economie? Droom je ervan om les te geven? Dan kun je kiezen voor de educatieve master in de economie, een lerarenopleiding op masterniveau.

De opleiding bereidt je voor op een carrière als leerkracht in het secundair onderwijs of als docent in het hoger onderwijs. In specifieke opleidingsonderdelen verwerf je de vakinhouden die van jou een volwaardig leraar economie en handel maken. Daarnaast bekwaam je je in vakdidactiek, waar je inzicht krijgt in hoe je leerlingen helpt nieuwe kennis te verwerven. Tijdens verschillende stages maak je uitgebreid kennis met de praktijk van het lesgeven.

Wat houdt de opleiding in?

De educatieve master in de economie bereidt je voor op een baan als leraar economie en handel. Dankzij de masteropleiding beschik je over een geïntegreerde en onderzoeksgebaseerde expertise, bestaande uit (bedrijfs)economische, pedagogisch-onderwijskundige en vakdidactische competenties.

Naast inzichten in (bedrijfs)economie en de vakdidactiek economie verwerf je de nodige pedagogische vaardigheden om, aangepast aan de specifieke context en eigenheid van je leerlingen, je passie en kennis door te geven. De opleiding benadrukt het feit dat leraar zijn meer omvat dan enkel lesgeven en wil je trainen in het concreet uitoefenen van het brede takenpakket van de leraar. Dit omvat bijvoorbeeld leren samenwerken met collega’s en omgaan met jongeren in al hun diversiteit, maar ook een klasuitstap plannen of oudercontacten vormgeven. De aangeleerde competenties zijn ook buiten een onderwijskundige context nuttig. Denk maar aan communicatie- en presentatievaardigheden die direct inzetbaar zijn in elke job die met opleiding of training te maken heeft, ook in het bedrijfsleven.

Als student van de educatieve master in de economie word je begeleid door professoren en docenten die vakdidactisch en onderwijskundig onderzoek verrichten en door praktijklectoren die zelf voor de klas staan.

Programma

De educatieve master in de economie wordt aangeboden in twee trajecten:

  • Integrale masteropleiding van 90 studiepunten meteen volgend op je bacheloropleiding. Deze master wordt aangeboden in Leuven, Brussel en Antwerpen. Indien je in je academische bachelor nog geen 15 studiepunten uit het onderwijsluik hebt opgenomen, vul je het ontbrekende deel aan via het voorbereidingsprogramma van de educatieve master in de economie. Beide programma’s kunnen samen opgenomen worden.
  • Verkorte masteropleiding van 60 studiepunten voor wie al een initiële (bedrijfs)economische master verworven heeft.

De integrale educatieve master in de economie omvat twee grote componenten: de domeincomponent en de component leraarschap.

Het vakkenpakket van de domeinspecifieke component is afhankelijk van de campus. Je kunt op basis van jouw eigen wensen inzetten op een vakkenpakket dat meer of minder kwantitatief is. Er is steeds een geïntegreerde masterproef waar de onderwijskundige en de domeinspecifieke invalshoeken elkaar versterken. De 45 studiepunten uit de domeinspecifieke component garanderen dat het diploma op de arbeidsmarkt als een echt diploma in het studiegebied ‘economie en bedrijfswetenschappen’ wordt aanzien.

De component leraarschap bestaat uit:

  • Een gedeelte met zowel pedagogisch-didactische en vakdidactische opleidingsonderdelen als een aantal keuzeopleidingsonderdelen, waarbij je kunt inzetten op een bijkomende vakdidactiek.
  • Een stageluik waarbinnen je de kans krijgt de verworven kennis, vaardigheden en attitudes toe te passen in een authentieke leeromgeving. Tijdens je stages werk je in je stagescholen samen met ervaren leerkrachten en krijg je gerichte feedback. Wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring vullen elkaar zo aan. De stage dompelt je stap voor stap onder in het leraarschap: van observatie en participatie tot zelfstandig functioneren. Binnen het stageluik wordt er expliciet aandacht besteed aan verschillende vormen van diversiteit en hoe je hier op een positieve en creatieve manier mee om kunt gaan in de onderwijspraktijk.

Bijkomende vakbekwaamheid

Het is ook mogelijk om een bijkomende vakbekwaamheid te behalen, bovenop deze van economie. Zo kun je bijvoorbeeld een bijkomende vakbekwaamheid voor wiskunde, PAV/MAVO, … behalen door het desbetreffende opleidingsonderdeel vakdidactiek en de bijhorende stage in die vakdidactiek op te nemen in je programma. Je wordt slechts toegelaten tot het volgen van een bijkomende vakdidactiek als je over ten minste 30 studiepunten voorkennis in dit domein beschikt. In een dergelijk geval oordeelt de programmadirecteur die deze bijkomende vakdidactiek aanbiedt of je voldoende relevante voorkennis hebt.

 

Is de educatieve master in de economie iets voor jou?

  • Je bent gedreven, maatschappelijk betrokken, sociaal en je hebt een brede economische en bedrijfseconomische interesse.
  • Je wilt je kennis op een boeiende manier aan leerlingen en studenten overbrengen.
  • Je wilt leerlingen inspireren en ondersteunen in hun ontwikkeling en je bent bereid om in te spelen op een grote diversiteit aan leerling- en studentprofielen.
  • Je bent een teamspeler die actief wilt meewerken aan de uitbouw van activiteiten in de onderwijsinstelling waar je deel van uitmaakt.
  • Je bent bereid feedback te ontvangen en die te integreren in je lessen.
  • Je wilt een professional worden waarop je leerlingen en hun ouders of je volwassen studenten kunnen rekenen.
De opleiding Educatieve master in de economie verwacht dat de studenten bepaalde kennis, vaardigheden en attitudes verwerven en formuleert daarom volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

De educatieve master in de economie bereidt de student voor op een baan als leraar economie en handel. Dankzij deze masteropleiding verwerft de student een geïntegreerde en onderzoeksgebaseerde expertise.

Naast inzichten in (bedrijfs)economie en vakdidactiek economie verwerft de student de nodige pedagogische vaardigheden om het leraarschap te kunnen waarmaken. De opleiding benadrukt dat leraar zijn meer omvat dan enkel lesgeven en wil de student trainen in het concreet uitoefenen van het brede takenpakket van de leraar. Zo leert ze de student niet alleen samenwerken met collega’s en omgaan met een diversiteit aan jongeren, maar ook hoe de student een klasuitstap kan plannen of een oudercontact kan vormgeven.


De afgestudeerde educatieve master in de economie heeft voor het onderwijsluik volgend leerresultaten:

OLR1) Beschikt over aantoonbare kennis en wetenschappelijk inzicht in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en algemene pedagogisch-onderwijskundige kaders (m.i.v. onderwijstechnologische expertise) en in de onderbouwing en evolutie ervan. Hij/zij heeft inzicht in de interactie tussen deze drie domeinen en kan deze geïntegreerd, kritisch en gedifferentieerd inzetten en bijsturen.

OLR2) Kan vanuit de erkenning van diversiteit verschillende vormen van diversiteit herkennen en er adequaat, kritisch en verantwoord mee omgaan in alle aspecten van het educatieve handelen.

OLR3) Zoekt actief naar en analyseert kritisch wetenschappelijk onderzoek binnen de drie eerder genoemde domeinen en kan zelfstandig en op wetenschappelijke wijze onderwijsrelevant onderzoek ontwerpen en uitvoeren. Hij/zij stuurt op basis hiervan autonoom de eigen praktijk bij en neemt initiatief om de resultaten en hun implicaties actief te dissemineren binnen de educatieve context.

OLR4) Kan leer- en onderwijsprocessen ontwikkelen en verantwoorden:
a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c) op groeps- en organisatieniveau;
d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e) met aandacht voor taalsensitief leren;
f) m.i.v. het ontwerpen en selecteren van leermaterialen.

OLR5) Kan leer- en onderwijsprocessen planmatig proactief organiseren en begeleiden:
a) zowel zelfstandig als in samenwerkingsverband;
b) vanuit een vakeigen, multi- en interdisciplinair perspectief;
c) op groeps- en organisatieniveau;
d) aangepast aan de beginsituatie van alle lerenden;
e) met aandacht voor taalsensitief leren;
f) via een efficiënt klasmanagement;
g) m.i.v. het kritisch evalueren en bijsturen van de leer- en onderwijsprocessen, en aanpassen van leermaterialen;
h) m.i.v. het evalueren en terugkoppelen van de leeruitkomsten van de lerenden.

OLR6) Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband een positief leer- en leefklimaat op groepsniveau creëren, uitbouwen, wetenschappelijk verantwoorden, kritisch evalueren en bijsturen, met oog voor het emotionele en fysieke welzijn van elke lerende, en gericht op (de voorbereiding van) maatschappelijke participatie.

OLR7) Kan zelfstandig en in samenwerkingsverband processen op organisatieniveau met betrekking tot een positief leer- en leefklimaat onderzoeksgericht analyseren en een leidende rol opnemen in het optimaliseren en opstellen van nieuwe wetenschappelijk onderbouwde processen. Hij/zij is in staat om deze processen, vanuit een multi- en interdisciplinair perspectief, kritisch te evalueren en bij te sturen.

OLR8) Kan helder communiceren met lerenden, schoolteam, ouders/verzorgers en externen. Hij/zij kan de effectiviteit van de communicatie aftoetsen en zo nodig de communicatie bijsturen.

OLR9) Kan een beargumenteerd standpunt innemen over, en actief deelnemen en bijdragen aan het (inter)nationale publieke debat over actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen binnen de drie eerder genoemde domeinen.

OLR10) Kan initiatief en verantwoordelijkheid nemen om innovaties uit het brede onderzoeks- en onderwijsveld zelfstandig en in samenwerkingsverband actief te zoeken, te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek en uit te voeren op groeps- en organisatieniveau.

OLR11) Kan zich autonoom en proactief documenteren over juridische en administratieve aspecten van het leraarschap en kan hieruit zowel zijn/haar eigen rechtspositie en deontologie, als die van de lerenden, afleiden en duiden.

De afgestudeerde educatieve master in de economie heeft voor het domeinluik volgende leerresultaten:

OLR12) Concipieert, plant een onderwijsgericht- of maatschappijgericht onderzoeksproject uit, op het niveau van een beginnend onderzoeker.

OLR13) Selecteert en gebruikt bronnen, data en onderzoeksmethoden en –technieken op een wetenschappelijk gefundeerde manier voor het oplossen van (management)problemen of het beantwoorden van maatschappelijke vragen.

OLR14) Communiceert doeltreffend en overtuigend met een publiek van zowel vakgenoten als anderen.

OLR15) Detecteert belangrijke (internationale) evoluties en innovaties binnen het domein en volgt deze op.

OLR16) heeft diepgaand inzicht in de begrippen, theorieën en evoluties uit het domein van de bedrijfeconomische wetenschappen en/of organisatie- en managementwetenschappen, en kan deze gericht aanwenden in verschillende contexten om een bedrijfskundig onderkennen en probleem op te lossen.

De afgestudeerde educatieve master in de economie heeft voor het onderwijsluik volgende niet-bindende vormingsdoelen bereikt:

VD1) Beschikt over een wetenschappelijk onderzoekende houding in de eigen vakdiscipline, vakdidactiek en binnen het algemene pedagogisch-onderwijskundige domein, met aandacht voor creativiteit en duurzaamheid.  Hij/zij is daarbij in staat om te reflecteren over zijn/haar eigen onderwijsvisie en -praktijk en deze kritisch te bevragen en bij te sturen.

VD2) Erkent het voorkomen van verschillende vormen van diversiteit (onder meer binnen grootstedelijke contexten), ontwikkelt een open, onderzoekende houding inzake de (h)erkenning ervan, en gaat er adequaat, kritisch en verantwoord mee om.

VD3) Ontwikkelt een nieuwsgierige houding in het kader van een continue professionele ontwikkeling voor de vakdiscipline, vakdidactiek en het algemeen pedagogisch-onderwijskundig domein inzake zijn/haar educatieve handelen, en toont daarbij bereidheid en enthousiasme om te innoveren.

VD4) Interesseert zich voor actualiteit en voor onderwijs in het algemeen, en is gepassioneerd en geëngageerd voor het vakgebied en het educatieve handelen.

 

De afgestudeerde educatieve master in de economie heeft voor het domeinluik volgende niet-bindende vormingsdoelen bereikt:

VD5) Professionele vaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt

  • De student ontwikkelt een professionele houding en professionele en academische vaardigheden die hem/haar in staat stellen een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij.
  • De student gaat actief op zoek naar situaties om zijn/haar competenties te verbreden en/of te verdiepen in lijn met zijn/haar disciplinaire future self.
  • De student onderkent het belang van continue vorming en toont een bereidheid tot levenslang leren.

 

VD6) Ethiek, verantwoordelijkheid en duurzaamheid

  • De student heeft bij zijn handelen en denken aandacht voor het milieu, de mens en de maatschappij en ontwikkelt hierrond een kritische houding.
  • De student getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van problemen in een bedrijfskundige, beleids- of onderwijscontext.

 

VD7) Internationale oriëntatie

  • De student heeft aandacht voor internationale en interculturele dimensies van bedrijfs- en/of beleidsvoering.
  • De student erkent de meerwaarde van een internationale context voor zijn/haar eigen leefwereld en de ruimere samenleving.

 

VD8) Ondernemerschap en innovatie

  • De student ontwikkelt een proactieve ingesteldheid en ondernemende houding die gekenmerkt wordt door creativiteit en zin voor innovatie.

 

Wanneer binnen een  opleiding een vormingsdoel ook een leerresultaat vormt, wordt dit eveneens vermeld binnen de doelstellingen van de opleiding of het opleidingsonderdeel en krijgt het een bindend karakter.

 

Loopbaan

De educatieve master in de economie bereidt je in eerste instantie voor op een baan als leraar in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Het diploma is zeker een troef als je les wilt geven in het volwassenenonderwijs en het hoger onderwijs. Het diploma wordt ook gewaardeerd door profit- en non-profitorganisaties.

Voor (een) bepaald(e) vak(ken) in het secundair onderwijs zal je het vereiste bekwaamheidsbewijs krijgen waardoor je in aanmerking komt voor een vaste benoeming. Daarnaast kun je lesgeven in andere vakken, al zal je daarvoor niet eerst in rang staan voor een vaste benoeming. Meer informatie over de bekwaamheidsbewijzen vind je op de website van het Ministerie van Onderwijs en Vorming. De bijhorende handleiding geeft je nuttig advies.

Het lerarenberoep is erg gevarieerd en houdt veel meer in dan enkel lesgeven. Als leraar begeleid je ook leerlingen met bijzondere begeleidingsnoden, kun je meedraaien in (Europese) onderwijsprojecten, sta je ouders te woord en kun je mee openleercentra inrichten of deelnemen aan participatieorganen. Het beroep biedt met andere woorden veel groeimogelijkheden op persoonlijk en professioneel vlak. Sommige leraren worden naderhand ook schoolboekauteur, werken mee aan leerplannen, staan collega’s bij als pedagogisch begeleider, worden directielid van een school of worden zelf lerarenopleider.

FACULTEIT ECONOMIE EN BEDRIJFSWETENSCHAPPEN

Campus Brussel
Warmoesberg 26
1000 BRUSSEL

 

Bij vragen, neem contact op met de facultaire studieloopbaanbegeleider.

 

Bezoek de website van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.

Bezoek de pagina voor toekomstige studenten en de pagina van de opleiding.

 

KU Leuven, Cel Lerarenopleiding
E-mail
tel. +32 16 32 94 00

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk Educatieve master economie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document Accreditatiebesluit NVAO EMA Economie.pdf
Bestand PDF document Beoordelingsrapport NVAO EMA Economie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?

 

KEY INFORMATION

LOCATIE

Brussel

STUDIEPUNTEN + STUDIEDUUR

90 sp. (1,5 jaar voltijds) 

TYPE OPLEIDING

Academische master

ACADEMISCHE KALENDER

1e semester: eind september -> eind januari (examens in januari)

2e semester: midden februari -> eind juni (examens in juni)

KU Leuven academische kalender

INFOMOMENTEN

www.kuleuven.be/infomomenten

BROCHURE

Download de brochure

Bestel de brochure

WEBSITE FACULTEIT

Educatieve master in de economie