Master handelsingenieur (Brussel)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master handelsingenieur.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

De opleiding Master handelsingenieur verwacht dat de studenten bepaalde kennis, vaardigheden en attitudes verwerven en formuleert daarom volgende opleidingsspecifieke leerresultaten:

De afgestudeerde gebruikt het economisch denkkader als achtergrond bij het analyseren en oplossen van bedrijfseconomische problemen.

De afgestudeerde gebruikt de kennis van de domeinen van het bedrijfsmanagement bij het analyseren van bedrijfsproblemen en kan verschillende oplossingen voorstellen, vergelijken en evalueren in een reële bedrijfscontext.

De afgestudeerde kan de verschillende bedrijfsdomeinen integreren, en hun onderlinge verhoudingen begrijpen op het niveau van een onderneming, met aandacht voor het brede kader van het bedrijfsleven, de omgevingsfactoren en de relevante publieke spelers.

De afgestudeerde detecteert belangrijke evoluties en innovaties binnen de specialisatie, volgt deze op en beoordeelt of deze relevant zijn voor de specifieke bedrijfscontext.

De afgestudeerde kan de bedrijfsprocessen in een hedendaagse organisatie ontwerpen, optimaliseren en beheren.

De afgestudeerde is in staat bedrijfsprocessen te modelleren, te analyseren en te optimaliseren via een grondig inzicht in business process management en process mining.

De afgestudeerde kan de state of the art wiskundige en statistische methoden toepassen binnen een reële economische en bedrijfskundige context, met kritische aandacht voor de beperkingen en de assumpties van de methoden.

De afgestudeerde kan de verschillende fasen van onderzoek doorlopen om problemen van bedrijfseconomische en technische aard te analyseren, oplossingen te formuleren en te evalueren, en hierover te communiceren.

De afgestudeerde kan het gedrag van economische actoren beschrijven en interpreteren en kan de gevolgen voor een organisatie en de maatschappij inschatten.

De afgestudeerde kan vanuit natuurwetenschappelijk en technologisch perspectief hedendaagse maatschappelijke uitdagingen evalueren en kan hiervoor duurzame oplossingen uitwerken.

De afgestudeerde kan, gebruikmakend van ICT-strategieën en -technieken, bedrijfsprocessen analyseren, verbeteren en automatiseren.

De afgestudeerde communiceert professioneel en wetenschappelijk correct, vlot en helder schriftelijk en mondeling in de onderwijstaal, en in minstens één andere taal indien de onderwijstaal niet het Engels is.

De afgestudeerde ontwikkelt professionele vaardigheden ter voorbereiding van de transitie naar de arbeidsmarkt (leadership skills, teamwork, communicatievaardigheden…).

De afgestudeerde onderkent de sociale, ethische en duurzaamheidsaspecten van bedrijfsvoering en kan er kritisch over reflecteren.

De afgestudeerde kan bedrijfseconomische vraagstukken in een internationaal kader analyseren.
De afgestudeerde beschikt over de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om vernieuwende ideeën uit te werken in een bedrijfs- en/of sociaaleconomische context.

De Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen stimuleert en streeft in al haar opleidingen vormingsaspecten na op het vlak van:

 

Professionele vaardigheden en voorbereiding op de arbeidsmarkt

  • De student ontwikkelt een professionele houding en professionele en academische vaardigheden die hem/haar in staat stellen een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de maatschappij.
  • De student gaat actief op zoek naar situatiesom zijn/haar competenties te verbreden en/of te verdiepen in lijn met zijn/haar disciplinaire future self.
  • De student onderkent het belang van continue vorming en toont een bereidheid tot levenslang leren.

 

Ethiek, verantwoordelijkheid en duurzaamheid

  • De student heeft bij zijn handelen en denken aandacht voor het milieu, de mens en de maatschappij en ontwikkelt hierrond een kritische houding.
  • De student getuigt van een ethische ingesteldheid bij de benadering van problemen in een bedrijfskundige of beleidscontext.

 

Internationale oriëntatie

  • De student heeft aandacht voor internationale en interculturele dimensies van bedrijfs- en/of beleidsvoering.
  • De student erkent de meerwaarde van een internationale context voor zijn/haar eigen leefwereld en de ruimere samenleving.

 

Ondernemerschap en innovatie

  • De student ontwikkelt een proactieve ingesteldheid en ondernemende houding die gekenmerkt wordt door creativiteit en zin voor innovatie.

 

Wanneer binnen een opleiding een vormingsdoel ook een leerresultaat vormt, wordt dit eveneens vermeld binnen de doelstellingen van de opleiding of het opleidingsonderdeel en krijgt het een bindend karakter.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Handelsingenieur_Brussel.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: