Postgraduaat in de gedragstherapie: volwassenen (Leuven)

Deze opleiding beoogt de zelfstandige uitoefening van de gedragstherapie met (adolescenten en) volwassenen, het systematisch analyseren van problemen en het selecteren van gedragstherapeutische methoden en technieken. Er bestaat een aparte opleiding gericht op het werken met kinderen (en adolescenten).

 

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s vind je als (toekomstige) student alles over het programma, de toelatingsvoorwaarden, doelstellingen en evaluatie.

Alle andere informatie met betrekking tot de opleiding kan je vinden op http://ppwcontinuo.be/gedragstherapie-volwassenen.

De postgraduaatsopleiding in de gedragstherapie heeft de zelfstandige uitoefening van de gedragstherapie tot doel. Deze uitoefening kan gebeuren in een multidisciplinair kader binnen een van de organisaties van de (geestelijke) gezondheidszorg zoals de psychiatrische ziekenhuizen, de psychiatrische afdelingen van algemene ziekenhuizen, de algemene ziekenhuizen, de revalidatiecentra, de centra voor geestelijke gezondheidszorg, de medisch-pedagogische instituten, e.a. of binnen een vrij gevestigde (groeps)praktijk.
Dit postgraduaat in de gedragstherapie heeft als doel deskundigen te vormen die in staat zijn psychische moeilijkheden, conflicten of stoornissen en de daarmee samenhangende klachten (bij jeugdigen, volwassen en ouderen) te verminderen of op te heffen, en dit in verschillende eenheden (individu, groep, gezin,...).
Binnen het specifieke denkkader van de gedragstherapie leren de studenten op systematische wijze problemen analyseren en gedragstherapeutische methoden en technieken kiezen en aanwenden om effectieve hulp te bieden.
De doelstellingen zijn gelegen op het niveau van kennis, vaardigheden en ervaring/attitude.
Op het vlak van kennis, voorziet de opleiding in een kennismaking met recent onderzoek aangaande mechanismen van 'gezond' en 'problematisch' functioneren (leerpsychologie, cognitieve psychologie, experimentele psychopathologie), een grondige kennismaking met het gedragstherapeutisch proces, en de theoretische modellen voor de belangrijkste psychische problemen en behandelmethoden. Verder omvat het theoretisch gedeelte ook kennismaking met evidence-based werken, praktijk van single-case design en basisnoties uit psychofarmacologie.
Op het vlak van vaardigheden wordt de student getraind in het zelfstandig doorlopen van het gedragstherapeutisch proces, inclusief individuele probleemanalyse, opstellen behandelplan, kiezen behandelmethoden en evaluatie van het verloop van de therapie. De student wordt getraind in de belangrijkste gedragstherapeutische methoden en technieken.
Via supervisie en leertherapie leert de student de eigen praktijk kritisch evalueren. Tevens is de opleiding gericht op het opbouwen van een meer algemene kritisch wetenschappelijke attitude.

Tot slot wil de opleiding bij haar studenten een open attitude ten opzichte van de verschillende psychotherapie-stromingen realiseren.

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?