Master in de ingenieurswetenschappen: biomedische technologie (Leuven)

Master of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de ingenieurswetenschappen: biomedische technologie.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

1. Competent in één of meerdere wetenschappelijke disciplines

1.  Afgestudeerden kennen de structuur en functie van het menselijk lichaam (op de verschillende hiërarchische niveaus: cel, weefsel, orgaan en lichaam) met het oog op het ontwerpen van medisch-technologische producten en processen die ingezet worden in diagnostische en therapeutische toepassingen. Dit inzicht in het functioneren van het lichaam verwijst naar het musculoskeletale systeem, het cardiovasculaire systeem, het neurologische systeem en elementen van het pulmonaire, het gastro-intestinale en het reproductieve systeem.

2.  Afgestudeerden bezitten een algemene actieve (d.w.z. toepassingsgerichte) kennis in de biomedische technologie. In de volgende domeinen kennen zij de gangbare theorieën en beheersen zij gangbare experimentele en numerieke technieken:
*  Biomechanica (weefselmechanica en bio vloeistof-mechanica)
*  Biomaterialen
*  Bio-instrumentatie (sensoren en actuatoren)
*  Medische informatietechnologie (medische signaalanalyse en beeldverwerking)

3.  Afgestudeerden kunnen kennis uit de verschillende interdisciplinaire domeinen (medische en technologische) op creatieve wijze toepassen, uitbreiden en integreren tot functionele systemen.


2. Bekwaam in onderzoek

4.  Afgestudeerden kunnen onderzoeksvragen formuleren en deze vragen vertalen in een plan van aanpak. In het volgen van dit plan weten zij hoe en wanneer dit bijgestuurd moet worden.

5.  Afgestudeerden kunnen zelfstandig nieuwe inzichten, methodologieën en resultaten zowel binnen de discipline als interdisciplinair verwerken en toepassen in het onderzoek, en steunen waar nodig op interactie met en advies van specialisten in diverse technologische disciplines en in de geneeskunde.

6.  Zij steunen hierbij op een kritische ingesteldheid ten opzichte van literatuurgegevens en ten opzichte van eigen vindingen.


3. Bekwaam in ontwerp

7.  Afgestudeerden kunnen ontwerpmethodieken toepassen in reële situaties, leidend tot een functioneel product (voorwerp, software, procedure) dat getoetst wordt aan de ontwerpvereisten.

8.  Afgestudeerden houden gedurende het ontwerpproces rekening met de medische, technologische, regelgevende en economische randvoorwaarden, als ook met de mogelijkheden en de beperkingen van de gebruiker van een medisch-technologisch product (zorgverlener, patiënt...).

9.  Afgestudeerden kunnen creatief en zelfstandig nieuwe inzichten, methodologieën en resultaten zowel binnen de discipline als interdisciplinair verwerken en toepassen om nieuwe medisch-technologische producten te ontwerpen.


4. Wetenschappelijke benadering

10.  Afgestudeerden zijn in staat om zich waar nodig los te maken van het dwingende karakter van een oplossing voor een probleem, om te zoeken naar lange-termijn oplossingen en innovatieve denkpistes die hun werkgever een strategische voorsprong biedt op deze lange termijn. Daartoe bezitten afgestudeerden een breed analytisch, synthetisch probleemoplossend denkvermogen en kunnen zij kennis uit het technisch-wetenschappelijk domein en uit het medisch-wetenschappelijk domein integreren.

11.  Afgestudeerden hebben de attitude om zich voortdurend professioneel én wetenschappelijk verder te bekwamen in hun vakgebied (attitude van levenslang leren). Zij kunnen op een kritische manier de meest geschikte informatiebronnen daartoe (literatuur, internet, workshops, conferenties) uitkiezen en de informatie daaruit verwerken.

12.  Afgestudeerden bezitten de vaardigheid om op basis van hun wetenschappelijke kennis in te schatten of onderzoeksresultaten correct kunnen zijn en of besluiten aanvaardbaar zijn.

13.  Afgestudeerden staan kritisch constructief ten opzichte van alle nieuwe relevante ontdekkingen en ontwikkelingen die zij via literatuur leren kennen en via eigen onderzoek verder exploreren. Dit houdt in dat afgestudeerden de attitude ontwikkeld hebben om nieuwe ontwikkelingen actief te blijven volgen en te verwerken in hun professionele activiteiten (attitude van levenslang leren). Gezien het interdisciplinaire karakter van de medische technologie, volgt de afgestudeerde idealiter een breed gamma van technologische disciplines en van de medische wetenschap om opportuniteiten tot integratie te ontdekken.


5. Intellectuele basisvaardigheden

14.  Afgestudeerden kunnen een veelheid aan complexe informatie (uit literatuur, eigen onderzoeksbevindingen en eventuele reeds bestaande alternatieve oplossingen voor gelijkaardige en/of verwante problemen) terugvinden, relateren aan de eigen onderzoeksvraag, analyseren, interpreteren, integreren en hierover een beredeneerd oordeel vormen.


6. Bekwaam in samenwerking en communicatie

15.  Afgestudeerden hebben een basiskennis van managementstechnieken om technisch-wetenschappelijke projecten tot een goed einde te brengen.

16.  Afgestudeerden kunnen functioneren in een team, waar nodig kunnen zij de rol van teamleider opnemen.

17.  Afgestudeerden kunnen technische concepten vertalen naar medische gesprekspartners en kunnen actief deelnemen aan discussies met medische én met technische specialisten.

18.  Afgestudeerden beheersen de mondelinge taal en de lichaamstaal om een boodschap duidelijk en overtuigend over te brengen zowel in de moedertaal als in de Engelse taal.

19.  Afgestudeerden kunnen technische rapporten en wetenschappelijke artikels schrijven die voldoen aan de internationale standaarden.


7. Rekening houden met de tijdelijke en sociale context

20.  Afgestudeerden kunnen de maatschappelijke consequenties (economisch, sociaal, ethisch, duurzaamheid) van nieuwe ontwikkelingen in de biomedische technologie analyseren en integreren in wetenschappelijk werk. Zij kunnen hun professionele activiteiten uitvoeren in een internationale context en hebben daartoe een voldoende beheersing van de Engelse taal.

21.  Afgestudeerden hebben een goed beeld van hun eigen rol en verantwoordelijkheden in relatie tot die van andere actoren in de geneeskunde en de gezondheidszorg (zorgverleners, ziekenhuisverantwoordelijken, directie van verzorgingsinstellingen, sociale zekerheid).

De afgestudeerde burgerlijk ingenieur: 

  • Laat zich bij de uitoefening van het ingenieursberoep leiden door zijn of haar wetenschappelijke en technische kennis.
  • Heeft een ingenieurshouding die hem of haar in staat stelt om oplossingen voor complexe problemen te formuleren, rekening houdend met relevante randvoorwaarden van economische, juridische, sociale, ... aard.
  • Is zich bewust van zijn of haar maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid en kan daarnaar handelen.
  • Beschikt over bereidheid tot open communicatie en samenwerking, zowel met ingenieurs binnen en buiten de discipline, als met andere actoren in het werkveld.
  • Heeft inzicht in de bredere rol die burgerlijk ingenieurs in de maatschappij innemen.
  • Toont bereidheid om zich blijvend op de hoogte te houden van nieuwe wetenschappelijke en technische evoluties, en deze voldoende kritisch te benaderen.

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MA_Ingenieurswetenschappen_Biomedische technologie.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document Cobra-fiche_MA_ biomedische ingenieurswetenschappen_2022-2023.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA-fiche_MA_Biomedische technologie.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Na toelating:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: