Master in de arbeidsgeneeskunde (Leuven e.a.)

Master of Medicine

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de master in de arbeidsgeneeskunde.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Voorbereiding

- Stages

- ...

De opleiding vormt studenten tot arbeidsartsen die:

Medisch deskundige
-  [OLR 1] de relatie tussen arbeid en gezondheid en de determinanten van welzijn voor preventieve doeleinden kunnen beschrijven. Ze kunnen inzichten uit de verwante wetenschappen en disciplines zoals ergonomie, arbeidsveiligheid, arbeidshygiëne en psychologie daarbij toepassen.
-  [OLR 2] gevaren kunnen inventariseren, blootstellingen kunnen meten, en risico’s in het arbeidsmilieu kunnen beoordelen (i.e. biologische, fysische en chemische en psychosociale risico’s). Ze houden daarbij in het bijzonder rekening met kwetsbare groepen.
-  [OLR 3] eerste hulp en dringende verzorging kunnen organiseren en verlenen aan werknemers.
-  [VD 1 -bindend-] aandacht hebben voor de impact van diversiteitskenmerken (vb. taal, cultuur, afkomst, levensstijl…) op de werkomgeving. Ze herkennen en respecteren deze diversiteitskernmerken en ondersteunen en werknemers hierin.

Manager
-  [OLR 4] welzijnsbeleid in bedrijven kunnen inspireren en ondersteunen, met aandacht voor juridische, ethische en maatschappelijke aspecten. Zij kunnen hierbij een balans hanteren tussen de noden van het individu en de noden van de verschillende bedrijfsactoren (werknemers, werkgevers en belanghebbende derden).
-  [OLR 5] de organisatie van arbeid en onderneming, arbeidsverhoudingen en managementmethoden kunnen beschrijven en een inschatting kunnen maken van de impact op interne arbeidsverhoudingen en de wijze van aanpak van problemen in de bedrijfsgezondheidszorg.
-  [OLR 6] gebruik kunnen maken van digitale tools en technologieën die relevant zijn voor de eigen werking, zoals software voor risicoanalyse en data-analyse, en kunnen aangeven in welke situaties deze digitale toepassingen een ondersteuning zijn

Gezondheidspromotor
-  [OLR 7] gezondheidsschade en arbeids(on)geschiktheid van werknemers kunnen onderzoeken en evalueren, zowel op individueel als collectief niveau, en voorstellen kunnen formuleren ter optimalisatie van de tewerkstellingskansen. Ze houden daarbij rekening met de belastbaarheid van het individu en de omgeving.
-  [OLR 8] preventieve maatregelen en passende oplossingen voor gezondheid, arbeids(on)geschiktheid en welzijn op het werk kunnen voorstellen, evalueren en communiceren, zowel op individueel als op groepsniveau.
-  [OLR 9] de mogelijke impact van bedrijfsactiviteiten op volksgezondheid en leefmilieu kunnen (her)kennen, evalueren, en een strategie voor preventie en remediëring kunnen uitwerken.
-  [OLR 10] actief kunnen meewerken aan gezondheidsbevorderende initiatieven, campagnes en opleidingen op alle niveaus van een instantie en gezondheidsrelevante informatie en adviezen formuleren.

Communicator
-  [OLR 11] efficiënt kunnen communiceren en rapporteren over de relatie tussen arbeid, gezondheid en welzijn aan werkgevers en werknemers, andere zorgverstrekkers, sociale partners en inspectie.
-  [OLR 12] cliëntgericht kunnen werken door een vertrouwensrelatie met de cliënt op te bouwen, de cliënt in zijn geheel te benaderen, en via een gedeelde besluitvorming adviezen te formuleren gericht op empowerment van de cliënt.

Professional
-  [OLR 13] zelfstandig beslissingen kunnen nemen en toepassen inzake preventie en arbeids(on)geschiktheid volgens de professionele, ethische en wettelijke codes. Zij kunnen hiervoor de eindverantwoordelijkheid opnemen.
-  [OLR 14] de taken en verantwoordelijkheden van een arbeidsarts kunnen beschrijven en deze kunnen plaatsen binnen de relevante (inter)nationale wettelijke en deontologische kaders.
-  [VD 2 -bindend-] regelmatig reflecteren op eigen competenties en emoties, en acties ondernemen om persoonlijke groei te bevorderen, inclusief het zoeken naar feedback, ondersteuning of professionaliseringsinitiatieven wanneer nodig.

Wetenschapper
-  [OLR 15] de objectieven, sterktes en zwaktes van wetenschappelijke onderzoeksmethoden kunnen beschrijven en toepassen op de arbeidsgeneeskunde en de bedrijfsgezondheidszorg. Zij kunnen problemen uit het werkveld gericht wetenschappelijk onderzoeken, kritisch analyseren en rapporteren.

Samenwerker
-  [OLR 16] gepast kunnen doorverwijzen in een multidisciplinaire context met inzicht in de eigen bevoegdheden en die van andere personen, organisaties en instanties, en dit zowel binnen als buiten de bedrijfsomgeving.
-  [OLR 17] met andere zorgverstrekkers probleemoplossend kunnen samenwerken en actief zoeken naar mogelijkheden tot werkhervatting en aangepast werk bij arbeidsongeschiktheid

De opleiding vormt studenten tot arbeidsartsen die een attitude tot levenslang ontwikkelen door de eigen vakbekwaamheid naar waarde in te schatten, deze te onderhouden door middel van bijscholing en zelfstudie, en op die manier bijdragen aan de ontwikkeling van het werkveld.

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_MNM_Arbeidsgeneeskunde.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_MNM_Arbeidsgeneeskunde.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?