Bachelor in de farmaceutische wetenschappen (Leuven)

Bachelor of Science

Wat vind je op deze webpagina?

Op deze pagina’s kun je als (toekomstige) student o.a. het officieel studieprogramma raadplegen. 

Je vindt ook alles over toelatingsvoorwaarden en aanvullende opleidingen, detailinformatie over de opleidingsonderdelen, je uurrooster per week …

Ben je toekomstig student?

Neem dan zeker eerst een kijkje op de pagina van de bachelor in de farmaceutische wetenschappen.

Je leest er alles over

- Inhoud van de opleiding

- Beginprofiel

- Toekomstmogelijkheden

- Infomomenten & brochures

- Je campus

- ...

LEERRESULTATEN Bachelor in de farmaceutische wetenschappen (programma voor studenten gestart vanaf 2023-2024 of later)

De bacheloropleiding in de farmaceutische wetenschappen beoogt een basisvorming in zowel exacte als (bio)medische wetenschappen. De interactie tussen het menselijk lichaam en het geneesmiddel, met zowel een chemische als een biotechnologische focus, vormt de kern van onze opleiding. Daarnaast leert de student redeneren over de basisaspecten van de ontwikkeling en de analyse van geneesmiddelen. De student krijgt tijdens de bacheloropleiding een algemene voorbereiding op de aansluitende masteropleidingen door het verwerven van disciplinespecifieke en algemene academische competenties.

ALGEMENE OPMERKINGEN

In onderstaande tekst moeten de volgende woorden als dusdanig geïnterpreteerd worden:
-  Kennis = reproduceren en begrijpen
-  Inzicht = kritisch en logisch redeneren, geïntegreerd denken
-  Toepassen = theoretisch toepassen + eventueel praktisch toepassen/uitvoeren
-  Geneesmiddelen = toedieningsvormen, met zowel small molecules als biologicals als actief bestanddeel

OPLEIDINGSLEERRESULTATEN (OLR’s) - DOMEINSPECIFIEKE COMPETENTIES

Bouwstenen voor de farmaceutische wetenschappen
·  De bachelor heeft een grondige kennis van en inzicht in chemie en kan deze toepassen in een farmaceutische context.
·  De bachelor heeft een grondige kennis van en inzicht in celbiologie en kan deze toepassen in een farmaceutische context.
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in de wiskunde en natuurkunde en kan deze toepassen in een farmaceutische context.

Gezond en ziek lichaam
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in de biologische systemen en processen waarop geneesmiddelen inwerken. De bachelor heeft grondige kennis van en inzicht in de moleculaire en klinische farmacologie
·  De bachelor kent de belangrijkste ziektebeelden en heeft inzicht in de processen die een rol spelen bij het ontstaan ervan.

Werking van geneesmiddelen
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in de biologische systemen en processen waarop geneesmiddelen inwerken. De bachelor heeft grondige kennis van en inzicht in de moleculaire en klinische farmacologie
·  De bachelor heeft grondige kennis van en inzicht in de farmacokinetiek

Productie en kwaliteit van geneesmiddelen
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in methoden om geneesmiddelen te analyseren en kan deze toepassen
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in de oorsprong en aard van actieve bestanddelen en hulpstoffen, kent de principes voor synthese en opzuivering ervan en kan deze toepassen
·  De bachelor heeft kennis en inzicht in de bereiding van geneesmiddelen en kan deze toepassen
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in fysicochemische principes die aan de basis liggen van de formulering en stabiliteit van geneesmiddelen.

Farmaceutisch wetenschapper in het werkveld
·  De bachelor is vertrouwd met de levenscyclus van het geneesmiddel: het proces van ontwikkeling tot aflevering van geneesmiddelen en de rol van de farmaceutische wetenschapper in dit proces.
·  De bachelor is zich bewust van de rol van de farmaceutisch wetenschapper in de gezondheidszorg en het brede werkveld en heeft aandacht voor de patiënt als eindgebruiker van het geneesmiddel
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in kwantitatieve en kwalitatieve methodologische benaderingen die gebruikt worden in onderzoek in de gezondheidszorg

Farmaceutisch wetenschapper in de maatschappij
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in de principes die menselijk en sociaal gedrag sturen.
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in algemene filosofische thema's m.b.t. wetenschap en de zorg voor de mens.
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in social pharmacy en patiëntgerichte zorg.

OPLEIDINGSLEERRESULTATEN - ACADEMISCHE COMPETENTIES

Informatieverwerving
·  De bachelor is in staat om rond een afgebakend thema in de biomedische en farmaceutische literatuur wetenschappelijke, evidence-based informatie op te zoeken, te selecteren en kritisch te beoordelen.

Informatieverwerking
·  De bachelor is in staat om wetenschappelijke informatie uit biomedische en farmaceutische literatuur te begrijpen, te interpreteren en te gebruiken voor het formuleren van een antwoord op een onderzoeksvraag.
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in statistische termen en frequent gebruikte methodes en kan deze toepassen met behulp van een statistisch pakket.

Communicatie
·  De bachelor is in staat om ten minste in het Nederlands zowel mondeling als schriftelijk professioneel te communiceren over bevindingen uit het biomedisch en farmaceutisch onderzoek, en dit zowel met begeleiders als medestudenten en met specifieke aandacht voor bronvermelding.
·  De bachelor is in staat om in het Nederlands zowel mondeling als schriftelijk professioneel te rapporteren en te communiceren over eigen onderzoeksactiviteiten en persoonlijke ervaringen met het werkveld, en dit zowel met begeleiders en medestudenten als zorgverleners en mensen uit het werkveld.
·  De bachelor is in staat om in teamverband een disciplinegebonden probleem passend te benaderen en een beredeneerd standpunt erover in te nemen, en deel te nemen aan discussies.

Reflectie
·  De bachelor is in staat om kritisch te reflecteren over het eigen leerproces en professioneel functioneren.
·  De bachelor kan een farmaceutische (onderzoeks)vraag vanuit verschillende wetenschappelijke hoeken benaderen en kan een discipline-overschrijdend en geïntegreerd antwoord formuleren.

OPLEIDINGSLEERRESULTATEN - PROFESSIONELE COMPETENTIES

People, Project & Quality Management
·  De bachelor is in staat zowel zelfstandig als in teamverband te functioneren.
·  De bachelor werkt gestructureerd en nauwkeurig
·  De bachelor is flexibel en proactief.


VORMINGSDOELEN

Studenten doorlopen naast een opleidingstraject ook een vormingstraject (een persoonlijke en maatschappelijke ingesteldheid of betrokkenheid). Het vormingstraject geeft studenten de ruimte om te werken aan hun eigen persoonlijke en academische ingesteldheid of hun maatschappelijke betrokkenheid. Als student engageer je je niet alleen voor het verwerven van kennis en vaardigheden, maar krijg je ook een aanbod om zelf vorm te geven aan bijvoorbeeld je professionele, maatschappelijke en ethische ingesteldheid.

Bindende vormingsdoelen

De student is zich bewust van het belang van de wetenschappelijke integriteit van academische resultaten. Hij rapporteert eerlijk en in het belang van wetenschappelijk onderzoek.




LEERRESULTATEN Bachelor in de farmaceutische wetenschappen (programma voor studenten gestart vóór 2023-2024)

De bacheloropleiding in de farmaceutische wetenschappen beoogt een basisvorming in zowel exacte als biomedische wetenschappen. Daarnaast leert de student redeneren over de basisaspecten van de ontwikkeling, analyse, werking en het gebruik van geneesmiddelen. De student krijgt tijdens de bacheloropleiding een algemene voorbereiding op de verschillende masteropleidingen door het verwerven van disciplinespecifieke en algemene competenties.

DOMEINSPECIFIEKE COMPETENTIES

Exacte wetenschappen
·  De bachelor heeft een grondige basiskennis van en inzicht in de exacte wetenschappen (biologie, natuurkunde, scheikunde) en kan deze toepassen in een farmaceutische context.

Het geneesmiddel: aangrijpingspunten en werkingsmechanisme
·  De bachelor heeft kennis en inzicht in de biologische systemen en processen waarop geneesmiddelen inwerken.
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in de kernbevindingen van de wetenschappelijke vakgebieden, weet hoe ze tot stand zijn gekomen en kan nieuwe ontwikkelingen duiden.
·  De bachelor heeft grondige kennis en inzicht in de farmacologische en farmacokinetische eigenschappen van geneesmiddelen.
·  De bachelor kent de belangrijkste ziektebeelden en heeft inzicht in de processen die een rol spelen bij het ontstaan ervan.
·  De bachelor kan op basis van bovenstaande kennis de effecten van geneesmiddelen verklaren.

Het geneesmiddel: ontwikkeling, productie en analyse
·  De bachelor kan de verschillende stappen in geneesmiddelenonderzoek en -ontwikkeling benoemen.
·  De bachelor kan analytische methoden die gebruikt worden in het biofarmaceutisch onderzoek beschrijven, verklaren en toepassen.
·  De bachelor heeft inzicht in de oorsprong en aard van actieve bestanddelen en hulpstoffen, kent de principes voor synthese en opzuivering ervan en kan deze toepassen bij eenvoudige opdrachten.
·  De bachelor heeft kennis en inzicht in de fysicochemie en de bereiding van geneesmiddelenvormen en kan deze aanwenden bij het maken van eenvoudige bereidingen.
·  De bachelor is in staat om voor een eenvoudig (biofarmaceutisch) probleem de meest aangewezen analyse-, synthese- of opzuiveringsmethode te bepalen en deze zelfstandig uit te voeren.

Farmaceutisch werkveld
·  De bachelor is vertrouwd met het proces van ontwikkeling tot aflevering van geneesmiddelen en de rol van de farmaceutische wetenschapper in dit proces.
·  De bachelor is zich bewust van de rol van de apotheker in de gezondheidszorg en heeft aandacht voor de interactie van de apotheker met de patiënt en andere zorgverleners.

Mens en maatschappij
·  De bachelor heeft inzicht in de belangrijkste principes die menselijk en sociaal gedrag sturen.
·  De bachelor heeft kennis van en inzicht in algemene filosofische thema's m.b.t. exacte wetenschap en de zorg voor de mens.

ACADEMISCHE COMPETENTIES

Informatieverwerving
·  De bachelor is in staat om rond een afgebakend thema in de biomedische en farmaceutische vakliteratuur informatie op te zoeken, te selecteren en te beoordelen.

Informatieverwerking
·  De bachelor is in staat om informatie uit biomedische en farmaceutische literatuur te synthetiseren en/of te gebruiken voor het formuleren van een antwoord op een eenvoudige onderzoeksvraag.

Communicatie
·  De bachelor is in staat om in het Nederlands mondeling en schriftelijk bevindingen uit biomedisch en farmaceutisch onderzoek te rapporteren.
·  De bachelor is in staat om in team een eenvoudig disciplinegebonden probleem passend te benaderen en een beredeneerd standpunt erover in te nemen, en deel te nemen aan discussies.
·  De bachelor is in staat mondeling en schriftelijk te communiceren over disciplinegebonden problemen of eigen onderzoek met begeleiders en medestudenten, met specifieke aandacht voor bronvermelding.

Reflectie
·  De student is in staat om kritisch te reflecteren over het eigen professionele functioneren, om zichzelf te evalueren en de eigen competenties te actualiseren.

PROFESSIONELE COMPETENTIES

People, Project & Quality Management
·  De bachelor is in staat zowel zelfstandig als in teamverband te functioneren.
·  De bachelor werkt planmatig, creatief en nauwkeurig met aandacht voor kwaliteit van producten en processen.
·  De bachelor is flexibel en ondernemend.

VORMINGSDOELEN

Studenten doorlopen naast een opleidingstraject ook een vormingstraject (een persoonlijke en maatschappelijke ingesteldheid of betrokkenheid als filosoof, arts, ingenieur…). Het vormingstraject geeft studenten de ruimte om te werken aan hun eigen persoonlijke en academische ingesteldheid of hun maatschappelijke betrokkenheid. Als student engageer je je niet alleen voor het verwerven van kennis en vaardigheden, maar krijg je ook een aanbod om zelf vorm te geven aan bijvoorbeeld je professionele, maatschappelijke, ethische, … ingesteldheid.

Bindende vormingsdoelen

De student is zich bewust van het belang van de wetenschappelijke integriteit van academische resultaten. Hij rapporteert eerlijk en in het belang van wetenschappelijk onderzoek.

Niet-bindende vormingsdoelen

 

Communiceren en samenwerken

·       De bachelor is bereid om binnen een team actief en productief samen te werken. In diverse studententeams past de bachelor, naargelang de context, de eigen rol aan van een teamspeler tot een teamleider die basismanagementtechnieken toepast (opdrachten verdelen, opvolgen, afspraken nakomen en evaluatie van medestudenten).

Reflecteren en kritisch evalueren

·       De bachelor is bereid ook buiten de opleiding te reflecteren en een kritische houding aan te nemen tegenover relevante topics binnen het domein.

Levenslang leren en oriënteren

·       De bachelor toont belangstelling voor de actualiteit binnen het domein van de farmaceutische wetenschappen.

Maatschappelijke vorming

·       De bachelor is zich bewust van de betekenis van geneesmiddelen(gebruik) in onze maatschappij.

Cultuur, ethiek en duurzaamheid

·        De bachelor is bereid om zich in te leven in de situatie van anderen.

·        De bachelor toont een openheid ten aanzien van andere culturen en leert omgaan met de uitdagingen die gepaard kunnen gaan met diversiteit, internationale, interculturele en interdisciplinaire communicatie.

·        De bachelor is in staat om te reflecteren over duurzaamheid.

 

Kwaliteit van de opleiding

Hier vind je een overzicht van de resultaten van de interne kwaliteitszorgmethode COBRA.

Onderwijskwaliteit op het niveau van de opleiding

Blauwdruk
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_farmaceutische wetenschappen.pdf
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_Farmaceutische wetenschappen_hervormd.pdf
Bestand PDF document Blauwdruk_BA_Farmaceutische wetenschappen_uitdovend.pdf

COBRA 2019-2023
Bestand PDF document COBRA-fiche_BA_bachelor in de farmaceutische wetenschappen.pdf

COBRA 2015-2019
Bestand PDF document COBRA_fiche_BA_Farmaceutische_wetenschappen.pdf

Onderwijskwaliteit op het niveau van de universiteit


Meer info?
Rechtstreeks:
Toelating mits het volgen van een voorbereidings- of schakelprogramma of een verkorte bachelor: