Jeugdrechtstelsels en jeugdcriminologie (B-KUL-C09C5A)

Dit is een vertaalde versie. Originele versie in Engels.
6 studiepuntenEngels26 urenTweede semester
POC Criminologische wetenschappen

Leerdoelen

• Kennen: verwerven van inzicht, in mechanismen op micro-, meso- en macroniveau en hun onderlinge verhoudingen, en in de bredere dynamieken die beleid en onderzoek oriënteren.

• Kunnen: zelfstandig opzetten van kleinere beleidsvoorbereidende probleemexploraties; mede richting geven aan beleidsopties. 

• Houding: constructief-kritisch, met grote aandacht voor wetenschappelijke analyse.


Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot volgende leerresultaten:

• De student heeft een verdiepende kennis van en inzicht in de criminologische theorieën en fenomenen en is in staat om deze kennis en dit inzicht te plaatsen in een breder juridisch en sociaal-wetenschappelijk perspectief op lokaal, nationaal, Europees en internationaal vlak. 

• De student heeft een verdiepende kennis van en inzicht in één van de volgende deeldomeinen van het criminologisch onderzoek, m.n. criminaliteit en (on)veiligheid, persoons- en gemeenschapsgerichte criminologie of rechtshandhaving.

• De student  kan de kennis van de denk- en referentiekaders van diverse sociaal-wetenschappelijke disciplines toepassen in het criminologisch onderzoek en de criminologische praktijk.

• De student kan een wetenschappelijk onderbouwd maatschappelijk standpunt innemen en dit schriftelijk en mondeling communiceren.

Dit opleidingsonderdeel in de Master in de Criminologische Wetenschappen en Master in Criminology veronderstelt in algemene zin een kritische en analytische geest, een basiskennis criminologie en methodologie, en noties van het jeugdrecht(systeem) in het land van herkomst van de student.

Meer in het bijzonder wordt verwacht dat de student voorafgaand aan het opnemen van dit opleidingsonderdeel volgende leerdoelen geheel of gedeeltelijk reeds heeft verworven:

De student …

• heeft een verdiepende kennis van en inzicht in de criminologische theorieën en fenomenen en is in staat om deze kennis en dit inzicht te plaatsen in een breder juridisch en sociaal-wetenschappelijk perspectief op lokaal, nationaal, Europees en internationaal vlak;

• kan criminologische en andere sociaal-wetenschappelijke teksten analyseren, contextualiseren en synthetiseren en op hun relevantie en wetenschappelijke waarde beoordelen.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Jeugdrechtstelsels en jeugdcriminologie (B-KUL-C09C5a)

6 studiepuntenEngelsWerkvorm: College26 urenTweede semester
POC Criminologische wetenschappen

De inhoud van dit mastervak is gericht op de integratie van enerzijds verbredende kennis en internationaal, comparatief onderzoek, en anderzijds verdiepende inzichten in theorie en state-of-the-art empirisch onderzoek.

Meer bepaald worden volgende topics tijdens de lessen behandeld:
1.     Introduction: trends in youth offending in European perspective
2.     Criminal responsibility of adolescents
3.     Social-structural contexts in explaining juvenile delinquency
4.     Moral panic and ‘senseless violence’
5.     Evidence-based (youth) criminology and actuarialism
6.     Anti-social behaviour and community safety
7.     Children’s rights and international standards
8.     Key models in (juvenile) justice systems
9.     Juvenile justice in European perspective: convergence and diversity
10.  Sanctions and sanctioning practices in juvenile justice systems
11.  Conclusion: future orientations in juvenile justice and youth criminology

Het studiemateriaal bestaat een reader met wetenschappelijke bijdragen (tijdschriftartikelen en boekhoofdstukken) en powerpointpresentaties ter ondersteuning bij de inhoud van de lessen. De reader is voor studenten beschikbaar bij het begin van de lessenreeks; de powerpointpresentaties worden op het digitale leerplatform gepost voorafgaand aan het hoorcollege.

Het opleidingsonderdeel wordt gedoceerd tijdens het tweede semester en beslaat 13 hoorcolleges van 2 uur. Deze colleges volgen de hierboven geformuleerde inhouden en zijn in grote lijnen gebaseerd op de teksten in de reader. Tijdens de colleges wordt, naast de leerinhoud en kennisoverdracht, geregeld ook het debat gestimuleerd en gepeild naar meningen en inzichten bij de studenten.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Jeugdrechtstelsels en jeugdcriminologie (B-KUL-C29C5a)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling


Mondeling examen