Economisch Duits (B-KUL-YL0154)

3 studiepuntenDuits26 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
N.
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

2.1  Een brede waaier van geschreven en gesproken bronteksten in de taal begrijpen en ze samenvatten.

2.2  Adequaat mondeling communiceren.

2.3  Adequaat schriftelijk communiceren.

2.4  Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.

4.2  Kennis hebben van en inzicht hebben in de geografie, economie, politiek, maatschappij en instellingen van het taalgebied.

4.3  Zich zelfstandig documenteren over de actualiteit binnen het taalgebied en deze actualiteit kaderen en kritisch duiden.

4.4  Inzicht hebben in de culturele eenheid en verscheidenheid binnen het taalgebied.

5.1  Kennis hebben van en inzicht hebben in de basisbegrippen van de filosofie en/ of de economie en/of de Europese studies.

8.1  In een complexe situatie adequaat mondeling communiceren met aandacht voor doel, publiek en medium.

8.2  In een complexe situatie adequaat schriftelijk communiceren met aandacht voor doel, publiek en medium.

Taalbeheersing Duits zoals verworven in fase 1 en 2

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(YL0075)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
YL0075 : Duits: taalbeheersing 2

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Economisch Duits (B-KUL-YL3180)

3 studiepuntenDuitsWerkvorm: College26 urenEerste semester
N.
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

  • Economische woordenschat en terminologie: basisbegrippen en collocaties
  • Kenmerken van de Duitse economie: sociale markteconomie, arbeidsmarkt, economische sectoren, economisch beleid, het financiële stelsel, sociale voorzieningen, energievoorziening, handelsrelaties, …
  • Verschillen tussen het oostelijk en het westelijk deel van Duitsland
  • Ondernemingen en merken uit het DACH-gebied, storybranding en content marketing
  • Industrie 4.0

Toledo

Bedrijfsbezoek - Groepsopdracht - Presentatie

De studenten verkennen socio-economische aspecten met betrekking tot Duitstalige landen en organisaties. Zij nemen relevante literatuur door en werken verscheidene socio-economische thema's uit die zij vervolgens presenteren. Op die manier leren zij verschillende soorten ongeordende socio-economische informatie zelfstandig tot een coherent geheel verwerken, kritisch evalueren en aan hun medestudenten communiceren.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Economisch Duits (B-KUL-YL7154)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Verslag, Presentatie, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen


Permanente evaluatie van verschillende opdrachten. De weging van de verschillende opdrachten is afhankelijk van de grootte van die opdrachten. Deelname aan alle evaluatieactiviteiten is verplicht. Indien de student niet deelneemt aan één van de deelevaluaties, krijgt de student NA (niet afgelegd) voor het gehele opleidingsonderdeel.

De permanente evaluatie vervalt en wordt vervangen door een mondeling examen en portfolio. De studenten nemen contact op met de docent voor feedback en specifieke opdrachten ter vervanging van de permanente evaluatie. De evaluatiekenmerken en bepaling eindresultaat (i.e. weging van de verschillende opdrachten) van de tweede examenkans zijn identiek aan die van de eerste examenkans.