Meertaligheid en taalbeleid (B-KUL-YL0143)

4 studiepuntenNederlands26 urenTweede semester
N.
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

3.2  Kennis hebben van en inzicht hebben in sociale en geografische taalvariatie. 

4.5  Het taalgebied situeren in een internationale context. 

6.1  Op een wetenschappelijk verantwoorde en van inzicht getuigende manier beredeneerde uitspraken doen over theorieën uit het vakgebied van de toegepaste taalkunde. 
6.2 Het terminologisch apparaat van het vakgebied van de toegepaste taalkunde beheersen en toepassen in de analyse van taalgebruik in een een- en meertalige context. 
6.3 Inzicht hebben in de principes van verbale en non-verbale communicatie en die toepassen. 

12.6  Kritisch reflecteren over de geraadpleegde literatuur. 

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Meertaligheid en taalbeleid (B-KUL-YL3171)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College26 urenTweede semester
N.
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

In dit opleidingsonderdeel bestuderen studenten meertaligheid en taalbeleid vanuit verschillende perspectieven.  

Ze leren theoretische perspectieven op meertaligheid en verschillende vormen van meertaligheid kennen; ze leren mythes over meertaligheid doorprikken. Ze bestuderen taalbeleid en taalplanning. 

Ze geraken vertrouwd met theorieën over taalverwerving (eerste taal, tweede taal, heritage languages). 

Ze verdiepen zich in thema’s zoals: 

  • Taal, meertaligheid en identiteit 
  • Taal, meertaligheid en migratie 
  • Taal, meertaligheid en ideologie 
  • Taal, meertaligheid en globalisering 
  • Taal, meertaligheid en media 

Studenten bestuderen meertaligheid en taalbeleid in verschillende contexten, o.a. 

  • Meertaligheid in de samenleving 
  • Meertaligheid in onderwijs 
  • Meertaligheid in organisaties 

Reader bestaande uit hoofdstukken en artikelen. 

Presentatie - Werkcollege

Interactieve hoorcolleges. 

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Meertaligheid en taalbeleid (B-KUL-YL7143)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen