Meertaligheid en taalbeleid (B-KUL-YL0143)
Doelstellingen
3.2 Kennis hebben van en inzicht hebben in sociale en geografische taalvariatie.
4.5 Het taalgebied situeren in een internationale context.
6.1 Op een wetenschappelijk verantwoorde en van inzicht getuigende manier beredeneerde uitspraken doen over theorieën uit het vakgebied van de toegepaste taalkunde.
6.2 Het terminologisch apparaat van het vakgebied van de toegepaste taalkunde beheersen en toepassen in de analyse van taalgebruik in een een- en meertalige context.
6.3 Inzicht hebben in de principes van verbale en non-verbale communicatie en die toepassen.
12.6 Kritisch reflecteren over de geraadpleegde literatuur.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Meertaligheid en taalbeleid (B-KUL-YL3171)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel bestuderen studenten meertaligheid en taalbeleid vanuit verschillende perspectieven.
Ze leren theoretische perspectieven op meertaligheid en verschillende vormen van meertaligheid kennen; ze leren mythes over meertaligheid doorprikken. Ze bestuderen taalbeleid en taalplanning.
Ze geraken vertrouwd met theorieën over taalverwerving (eerste taal, tweede taal, heritage languages).
Ze verdiepen zich in thema’s zoals:
- Taal, meertaligheid en identiteit
- Taal, meertaligheid en migratie
- Taal, meertaligheid en ideologie
- Taal, meertaligheid en globalisering
- Taal, meertaligheid en media
Studenten bestuderen meertaligheid en taalbeleid in verschillende contexten, o.a.
- Meertaligheid in de samenleving
- Meertaligheid in onderwijs
- Meertaligheid in organisaties
Studiemateriaal
Reader bestaande uit hoofdstukken en artikelen.
Toelichting werkvorm
Presentatie - Werkcollege
Interactieve hoorcolleges.