Vlaamse Gebarentaal: vertalen en tolken (B-KUL-YL0141)
Doelstellingen
1.1 De opleidingstaal op het niveau van de professionele taalgebruiker begrijpen.
1.2 Mondeling communiceren in de opleidingstaal op het niveau van de professionele taalgebruiker
1.4 Kennis van de opleidingstaal functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.
2.2 Adequaat mondeling communiceren.
2.4 Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.
7.1 Mondelinge boodschappen van algemene en gespecialiseerde aard analyseren, interpreteren en beoordelen.
7.2 Schriftelijke boodschappen van algemene en gespecialiseerde aard analyseren, interpreteren en beoordelen.
8.1 In een complexe situatie adequaat mondeling communiceren met aandacht voor doel, publiek en medium.
8.2 In een complexe situatie adequaat schriftelijk communiceren met aandacht voor doel, publiek en medium.
9.1 Eigen taaluitingen en (non-verbale) communicatie kritisch evalueren.
9.2 Teksten corrigeren met aandacht voor doel, publiek en medium.
10.1 Strategische taalkeuzes maken en verantwoorden in meertalige communicatie.
10.2 Zelfstandig teksten van gemiddelde moeilijkheidsgraad vertalen vanuit de bestudeerde talen in de opleidingstaal en vanuit de opleidingstaal in de bestudeerde talen.
10.3 In algemene communicatieve situaties optreden als verbindingspersoon tussen sprekers van verschillende talen.
15.1 Mondelinge taaluitingen van peers kritisch maar respectvol volgens objectieve parameters evalueren.
15.2 Schriftelijke taaluitingen van peers kritisch maar respectvol volgens objectieve parameters evalueren.
Begintermen
De studenten kunnen vlot communiceren in Vlaamse Gebarentaal.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YL0426 : Vlaamse Gebarentaal Service Learning
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in de toegepaste taalkunde (programma voor studenten gestart in 2023-2024 of later) (Antwerpen) (Vlaamse Gebarentaal) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vlaamse Gebarentaal: vertalen (B-KUL-YL3169)
Inhoud
- Verdere ontwikkeling van de Vlaamse Gebarentaal taalvaardigheid door middel van communicatieve oefeningen.
- Vertaling van Vlaamse Gebarentaal in het Nederlands en (in beperkte mate) van het Nederlands in Vlaamse Gebarentaal van representatieve teksten uit verschillende genres, met aandacht voor (a) de analyse van de brontekst, (b) het ontwerp en de toepassing van een geschikte vertaal- of adaptatiestrategie, in functie van het tekstgenre en de vertaalopdracht, (c) de ontwikkeling van adequate zoekstrategieën, (d) het gebruik van hulpinstrumenten (terminologische databanken, corpustools, vertaalgeheugens enz.), (e) de professionele afwerking van het eindresultaat (taal, presentatie).
- Revisie (vertalingen van peers; output van automatische vertaalsystemen).
Studiemateriaal
Al het nodige studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld door de docenten.
3 sp. Vlaamse Gebarentaal: tolken (B-KUL-YL3213)
Inhoud
- Verdere ontwikkeling van de Vlaamse Gebarentaal taalvaardigheid door middel van communicatieve oefeningen.
- Inleidende tolkoefeningen (o.a. aandacht voor stem, uitspraak, professionele houding; geheugentraining; taalgebonden tolkstrategieën; vertaling van het blad, van Vlaamse Gebarentaal in het Nederlands)
Studiemateriaal
Al het nodige studiemateriaal wordt ter beschikking gesteld door de docenten.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Vlaamse Gebarentaal: vertalen en tolken (B-KUL-YL7141)
Toelichting bij herkansen
De tweede examenkans is een examen bestaande uit een praktische proef tijdens de examenperiode.