Vlaamse Gebarentaal: taalkunde 1 (B-KUL-YL0134)

6 studiepuntenVlaamse Gebarentaal52 urenBeide semesters
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

Dit OPO draagt bij tot de volgende leeresultaten en kerndoelstellingen geformuleerd voor de bachelor:

3.  Taalstructuren en taalvariatie herkennen en zelfstandig interpreteren, met aandacht voor contrastieve aspecten tussen de opleidingstaal en andere talen.
3.1  Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem.
3.2  Kennis hebben van en inzicht hebben in sociale en geografische taalvariatie.
3.3  Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.

12.6  Kritisch reflecteren over de geraadpleegde literatuur.

Specifieke doelstellingen:

De studenten weten wat gebarentalen zijn en hoe ze zich verhouden tot gesproken talen. 

De studenten hebben een basiskennis van de taalkundige structuren van gebarentalen op de verschillende niveaus (fonologie, morfologie, syntaxis, semantiek). 

De studenten hebben een basiskennis van gebarentaalverwerving en van (socio-linguïstische) aspecten van gebarentaalgebruik.

De studenten hebben inzicht in het lexicon van de Vlaamse Gebarentaal en de fonologische opbouw van lexicale gebaren. 

De student kent het belang van de iconiciteit voor de taalkundige structuur van de Vlaamse Gebarentaal. 

De studenten kennen de basisstructuren van de grammatica (morfologie en syntaxis) van de Vlaamse Gebarentaal.


 

 

Algemene kennis van (Nederlandse) termen uit de Algemene Taalkunde, evenals van grammaticale vaktermen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YL0137 : Vlaamse Gebarentaal: taalkunde 2

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00834 : Vlaamse Gebarentaal taalkunde 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Vlaamse Gebarentaal: taalkunde 1 (B-KUL-YL3161)

6 studiepuntenVlaamse GebarentaalWerkvorm: College52 urenBeide semesters
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

Dit opleidingsonderdeel biedt enerzijds een inleiding tot de Algemene Gebarentaalkunde en anderzijds tot de taalkundige structuren van de Vlaamse Gebarentaal. Wat betreft de inleiding tot de Gebarentaalkunde wordt de student vertrouwd gemaakt met de notie "gebarentaal". Er wordt ingegaan op wat een gebarentaal nu eigenlijk is en wat de plaats is van gebarentalen in relatie tot gesproken talen. De taalkundige structuren op de verschillende niveaus (fonologie, morfologie, syntaxis, pragmatiek) worden besproken waarbij de nadruk ligt op de Vlaamse Gebarentaal maar er ook aandacht is voor andere gebarentalen. Daarnaast komen ook aspecten van taalgebruik, taalverwerving en taalgemeenschappen aan bod.

Daarnaast is er dus de studie van de fonologie en de grammatica van de Vlaamse Gebarentaal (morfologie en syntaxis maar ook pragmatiek) met bijzondere aandacht voor de rol van de visueel-gestuele modaliteit en de daarmee verbonden linguïstische eigenschappen van de Vlaamse Gebarentaal.

Handboek:

Baker, Anne, van den Bogaerde, Beppie, Pfau, Roland & Schermer, Trude; (Red). 2008. Gebarentaalwetenschap: Een Inleiding. Deventer: Van Tricht Uitgeverij.
 

Andere materialen:
Hand-outs en documenten ter beschikking gesteld door de docent (aan te vullen met eigen notities), artikelen en andere leermiddelen beschikbaar op Toledo

De lessen worden in principe gedoceerd in het Nederlands. Indien er anderstalige studenten deelnemen (vb. in het kader van Erasmus of dove gebarentaligen) kan hiervan worden afgeweken en kan er les worden gegeven in het Engels. Ook het inzetten van een tolk Vlaamse Gebarentaal is mogelijk. Leermaterialen zijn hoofdzakelijk in het Nederlands maar ook teksten in het Engels kunnen worden gebruikt. Voorbeelden en illustraties in Vlaamse Gebarentaal.

 

Omschrijving
Hoorcolleges, met actieve deelname vanwege de studenten. Tevens zelfstudie: er zal bijvoorbeeld geregeld gevraagd worden om voorafgaand aan een college literatuur door te nemen. Ook zijn er huiswerkopdrachten en oefeningen waar zelfstandig en buiten de colleges aan gewerkt dient te worden.

Begeleiding
De begeleiding gebeurt klassikaal tijdens de contacturen. Vragen om verduidelijking worden best tijdens de les gesteld of eventueel onmiddellijk daarvoor of daarna. De docent is, indien nodig en in de mate van het mogelijke, ook beschikbaar voor individueel advies. Hiervoor dient een afspraak gemaakt te worden.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Vlaamse Gebarentaal: taalkunde 1 (B-KUL-YL7134)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen


Schriftelijk examen met open vragen dat peilt naar kennis van de behandelde leerstof.

Zelfde vorm en type als in 2EP