Spaans: taalkunde 2 (B-KUL-YL0128)

4 studiepuntenSpaans26 urenEerste semester
Buyse Kris |  González Melón Eva (plaatsvervanger)
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

  • Studenten onderzoeken en interpreteren verschillende fenomenen van de Spaanse grammatica vanuit het perspectief van Cognitieve Linguistiek.
  • Studenten herkennen en situeren de taalvariatie van het grammaticaal systeem (bv. ser vs. estarpretérito perfecto vs. imperfectoindicatief vs. subjunctiefpor vs. para, enz.).
  • Studenten leren authentieke voorbeelden van taalgebruik verzamelen en bestuderen op basis van corpus en sociale media, zodat ze de contextuele taalvariatie kunnen beschrijven en verklaren.
  • Studenten kunnen hun bevindingen beschrijven in het geschikte academisch register en met een taalgebruik dat overeenstemt met niveau B1(-B2) (mondelinge taalvaardigheid) en B2 (schriftelijke taalvaardigheid) van het Europees Referentiekader voor de Talen (ERK)

In staat zijn een uiteenzetting in het Spaans te volgen en in het Spaans notities te nemen. Basisnoties hebben van de grammaticale structuur van de taal (Spaans taalkunde 1).

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00531 : Spaans taalkunde 2 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Spaans: taalkunde 2 (B-KUL-YL3154)

4 studiepuntenSpaansWerkvorm: College26 urenEerste semester
Buyse Kris |  González Melón Eva (plaatsvervanger)
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

Via de behandeling van centrale thema’s van de Spaanse grammatica krijgen de studenten een beeld van de variatie en complexiteit van de Spaanse taal. Ze vergelijken de norm met het taalgebruik van moedertaal sprekers in authentieke contexten. Ze scherpen hun observatiecapaciteit aan en ontwikkelen zo hun taalbewustzijn, wat hen voorbereidt op de autonome taalstudie.

 

Een selectie teksten en werken waarop de grammaticale analyse wordt beheerd en toegepast (op Toledo).

Aanvullend materiaal zoals schema’s, podcasts, artikels en PowerPointpresentaties (op Toledo).

Combinatie van hoorcollege en leergesprek. Schematische inleiding door de docent, waarna de studenten uitgenodigd worden om het thema in al zijn complexiteit en variatie verder te analyseren in fragmenten uit teksten van hedendaagse auteursn ayrhentieke materiaalk, enz. De studenten nemen de handboeken en de aanvullende documenten uit de leeromgeving thuis door, zodat ze actief aan de leergesprekken kunnen deelnemen.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Spaans: taalkunde 2 (B-KUL-YL7128)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen


De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen (60%) en het verwerken van taken op een wekelijkse basis (30%) in het kader van permanente evaluatie. De student bestudeert, beschrijft  en verzamelt voorbeelden van de besproken grammaticale fenomenen en situeert ze ten opzichte van de norm en algemene tendensen. De  studenten moeten deze taken verzamelen in een online portfolio. Om voor het vak te slagen moet de student voor beide onderdelen geslaagd zijn. Het schriftelijk examen bestaat o.a. uit invul- en commentaaroefeningen waarbij de student de bestudeerde grammaticale fenomenen reflecteert en analyseert. Actieve medewerking in de les en progressie in eigen onderwijsprocess wordt van de student verwacht (10%).

Bij de tweede examenkans (in de derde examenperiode) wordt het resultaat op dezelfde manier bepaald als bij de eerste examenkans. De evaluatie bestaat uit een schriftelijk examen (70%) en een takenportfolio (30%). Om voor het vak te slagen moet de student voor beide onderdelen geslaagd zijn. Het schriftelijk examen heeft dezelfde formule als bij de eerste examenkans. Er moet een nieuwe versie van het portfolio ingediend worden.