Spaans: taalkunde 1 (B-KUL-YL0125)
Doelstellingen
3.1 Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem.
3.2 Kennis hebben van en inzicht hebben in sociale en geografische taalvariatie.
3.3 Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.
Begintermen
Geen voorkennis vereist.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00536 : Spaans taalkunde 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Spaans: taalkunde 1 (B-KUL-YL3150)
Inhoud
- Verwerven van grammaticale basis (morfologie en syntaxis; orthografie en fonologie waar relevant)
- Verwerven van taalkundig inzicht m.b.t. de functionaliteit van en variatie in grammaticale structuren
Studiemateriaal
Curso Básico de Gramática Española, F. Blockeel, uitgeverij Acco, 2024
Cuaderno de Ejercicios del Curso Básico de Gramática Española (Ejercicios reunidos por I.Van Loon, H.Hanegreefs & Francesca Blockeel) Acco, 2024
Toelichting onderwijstaal
De onderwijstaal van de colleges in het eerste semester is bij aanvang het Nederlands en geleidelijk aan wordt overgegaan naar het Spaans. In het tweede semester wordt het Spaans gehanteerd als onderwijstaal, maar bij begripsproblemen bij de studenten kan uitleg wel in het Nederlands gegeven worden.
Toelichting werkvorm
Taalkunde wordt enerzijds gedoceerd in de vorm van een hoorcollege, gebaseerd op de 'Curso básico de gramática española' (F.Blockeel et.al.), anderzijds in de vorm van een practicum met oefeningen. De lessen worden thuis door de studenten voorbereid, tijdens de les is er de mogelijkheid tot vraagstelling en interactiviteit en volgt er verdere uitdieping. Oefeningen op de geziene leerstof worden thuis gemaakt en tijdens de colleges gecorrigeerd en besproken. De taken en oefeningen vormen een essentieel onderdeel van de cursus.
Evaluatieactiviteiten
Evaluatie: Spaans: taalkunde 1 (B-KUL-YL7125)
Toelichting
Schriftelijk examen in eerste en tweede semester.
Examenperiode 1: 30%
Examenperiode 2: 50%
Permanente evaluatie: telt voor 20% van het eindresultaat van het OPO taalkunde 1 (10% eerste semester - 10% tweede semester)
Bij een tekort op een van de onderdelen wordt het eindresultaat naar beneden afgerond (bijv. 9,6/20 wordt 9/20).
Toelichting bij herkansen
De punten van permanente evaluatie vallen weg. De resultaten van de tweede examenkans tellen voor 100% mee en betreffen de leerstof van het hele OPO.