Spaans: taalkunde 1 (B-KUL-YL0125)

6 studiepuntenSpaans52 urenBeide semesters
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

3.1  Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem.
3.2  Kennis hebben van en inzicht hebben in sociale en geografische taalvariatie.
3.3  Kennis van taalsysteem en taalvariatie hanteren bij het duiden van taaluitingen.

Geen voorkennis vereist.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y00536 : Spaans taalkunde 1 (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Spaans: taalkunde 1 (B-KUL-YL3150)

6 studiepuntenSpaansWerkvorm: Practicum52 urenBeide semesters
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

  • Verwerven van grammaticale basis (morfologie en syntaxis; orthografie en fonologie waar relevant)
  • Verwerven van taalkundig inzicht m.b.t. de functionaliteit van en variatie in grammaticale structuren

 

Curso Básico de Gramática Española, F. Blockeel, uitgeverij Acco, 2024

Cuaderno de Ejercicios del Curso Básico de Gramática Española (Ejercicios reunidos por I.Van Loon, H.Hanegreefs & Francesca Blockeel) Acco, 2024

De onderwijstaal van de colleges in het eerste semester is bij aanvang het Nederlands en geleidelijk aan wordt overgegaan naar het Spaans. In het tweede semester wordt het Spaans gehanteerd als onderwijstaal, maar bij begripsproblemen bij de studenten kan uitleg wel in het Nederlands gegeven worden.

Taalkunde wordt enerzijds gedoceerd in de vorm van een hoorcollege, gebaseerd op de 'Curso básico de gramática española' (F.Blockeel et.al.), anderzijds in de vorm van een practicum met oefeningen. De lessen worden thuis door de studenten voorbereid, tijdens de les is er de mogelijkheid tot vraagstelling en interactiviteit en volgt er verdere uitdieping.  Oefeningen op de geziene leerstof worden thuis gemaakt en tijdens de colleges gecorrigeerd en besproken. De taken en oefeningen vormen een essentieel onderdeel van de cursus.

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Spaans: taalkunde 1 (B-KUL-YL7125)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen


Schriftelijk examen in eerste en tweede semester.

Examenperiode 1: 30%

Examenperiode 2: 50%

Permanente evaluatie: telt voor 20% van het eindresultaat van het OPO taalkunde 1 (10% eerste semester - 10% tweede semester)

Bij een tekort op een van de onderdelen wordt het eindresultaat naar beneden afgerond (bijv. 9,6/20 wordt 9/20).

De punten van permanente evaluatie vallen weg. De resultaten van de tweede examenkans tellen voor 100% mee en betreffen de leerstof van het hele OPO.