Italiaans: taalbeheersing 1 (B-KUL-YL0099)

8 studiepuntenItaliaans78 urenBeide semestersUitgesloten voor examencontract
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

De Italiaanse taal beheersen op het niveau A-B1 van het "Common European Framework of Reference for Languages" voor begrijpen (luisteren en lezen), spreken (productie en interactie) en schrijven.

Een brede waaier van geschreven en gesproken bronteksten in de taal begrijpen en ze samenvatten.

  • Adequaat mondeling communiceren en grammaticaal correcte  eenvoudige Italiaanse zinnen kunnen produceren.
  • Adequaat schriftelijk communiceren en eenvoudige zinnen en teksten grammaticaal correct van het Nederlands in de vreemde taal kunnen vertalen.
  • Kennis van de taal functioneel en creatief inzetten en hierbij het juiste register gebruiken.

 

Taalstructuren en taalvariatie herkennen en zelfstandig interpreteren, met aandacht voor contrastieve aspecten tussen het Italiaans en het Nederlands.
 Kennis hebben van en inzicht hebben in het fonologisch, morfologisch en syntactisch taalsysteem van het Italiaans.

Zich in eenvoudige communicatieve situaties mondeling en schriftelijk uitdrukken in het Italiaans aangepast aan doel, publiek en medium.
In een eenvoudige situatie adequaat mondeling communiceren met aandacht voor doel, publiek en medium

In een eenvoudige situatie adequaat schriftelijk communiceren met aandacht voor doel, publiek en medium.

Het eigen taalgebruik in het Italiaans kritisch analyseren en evalueren.
  Eigen taaluitingen en communicatie kritisch evalueren. 
  Teksten corrigeren met aandacht voor doel, publiek en medium.

 

 

Geen voorkennis vereist.

Onderwijsleeractiviteiten

4 sp. Italiaans: taalbeheersing 1A (B-KUL-YL3119)

4 studiepuntenItaliaansWerkvorm: College39 urenEerste semester
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

Inoefenen van mondelinge (spreekvaardigheid en luistervaardigheid) en schriftelijke taalvaardigheid (schrijfvaardigheid en leesvaardigheid), voor receptieve en productieve taalvaardigheid.

Woordenschat en het correct toepassen van grammatica.

Cursusmateriaal zoals documenten op digitale leeromgeving, syllabus, …. En het boek ‘Thematische Woordenschat’

De onderwijstalen zij Nederlands en Italiaans.

Blended onderwijs - Presentatie - Verslag

4 sp. Italiaans: taalbeheersing 1B (B-KUL-YL3120)

4 studiepuntenItaliaansWerkvorm: College39 urenTweede semester
POC Toegepaste taalkunde Antwerpen

  • Inoefenen van mondelinge (spreekvaardigheid en luistervaardigheid) en schriftelijke taalvaardigheid (schrijfvaardigheid en leesvaardigheid), voor receptieve en productieve taalvaardigheid.
  • Woordenschat en het correct toepassen van grammatica.

Cursusmateriaal zoals documenten op digitale leeromgeving, syllabus, …. En het boek ‘Thematische Woordenschat’

De onderwijstalen zijn Nederlands en Italiaans.

Blended onderwijs - Presentatie - Verslag

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Italiaans: taalbeheersing 1 (B-KUL-YL7099)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Verslag, Presentatie, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Cursusmateriaal, Computer, Naslagwerk


Vier keer wordt in de loop van het academiejaar (twee in semester 1, twee in semester 2) in permanente evaluatie een toets woordenschat (voor in totaal 4 punten op 20) georganiseerd.

Vier keer per academiejaar (twee in semester 1, twee in semester 2) heeft in permanente evaluatie een toets spreekvaardigheid (voor in totaal 4 punten op 20) plaats.

Voor schriftelijke taalvaardigheid (voor in totaal 4 punten op 20) worden in permanente evaluatie toetsen schrijfoefeningen in het Italiaans en toetsen vertaaloefeningen van het Nederlands naar het Italiaans georganiseerd: één toets schrijfoefening in het eerste semester (1 punt), één toets schrijfoefening in het tweede semester (1 punt), één toets vertaaloefening in het eerste semester (1 punt) en één toets vertaaloefening in het tweede semester (1 punt).

Op luistervaardigheid staan in totaal 3 punten op 20. Die onderwijsleeractiviteit wordt als volgt in permanente evaluatie getoetst: één keer in het eerste semester in de vorm van een dictee voorgelezen door de docent (1 punt) en één keer in het tweede semester in de vorm van een dictee voorgelezen door de docent (1 punt) en één keer in het tweede semester in de vorm van een geluidsfragment waarover de studenten schriftelijk een aantal vragen dienen te beantwoorden (1 punt).

Het examen in de tweede examenperiode bestaat uit de volgende evaluatie-activiteiten: een vertaaloefening Nederlands-Italiaans (2 punten) en een schrijfoefening Italiaans (3 punten).

Voor bepaalde permanente evaluatie-activiteiten en voor een deel van het examen mogen de studenten een aantal welomschreven hulpmiddelen gebruiken, voor andere evaluatie-activiteiten en voor een ander deel van het examen mogen de studenten geen hulpmiddelen gebruiken .

Concreet: er zijn geen hulpmiddelen toegestaan voor de permanente evaluatie-activiteiten woordenschat, dictee en spreekvaardigheid. Voor de permanente evaluatieactiviteit schrijfvaardigheid vertalen van Nederlandse zinnen in het Italiaans is geen hulpmiddel toegelaten. Voor de schrijfoefeningen Italiaans mogen studenten (online) woordenboeken en grammatica’s gebruiken. Uitgesloten zijn hulplijnen naar andere studenten en professionals en het gebruik van vertaalprogramma’s zoals o.m. Deep L. Het gebruik van AI is niet toegestaan tijdens toetsen permanente evaluatie noch tijdens de examens. De afspraken over de hulpmiddelen gelden ook voor de examens in de tweede en derde examenperiode. De afspraken worden tijdig via Toledo en tijdens de colleges gecommuniceerd.

Om globaal voor het OPO Italiaans taalbeheersing 1 te kunnen slagen, dienen studenten voor alle getoetste onderwijsleeractiviteiten en evaluatie-activiteiten, zowel in permanente evaluatie als op het examen, minstens de helft van de punten op iedere getoetste onderwijsleeractiviteit en evaluatie-activiteit te behalen. De data van de toetsen en evaluatieactiviteiten in permanente evaluatie en de datum van het examen worden in de loop van het academiejaar tijdig zowel tijdens de colleges als via Toledo bekendgemaakt.

Het gebruik van AI is niet toegestaan tijdens toetsen permanente evaluatie en tijdens de examens.

 

 

Studenten die niet geslaagd zijn voor Italiaans taalbeheersing 1, maken uiterlijk in de eerste week na de bekendmaking van de examenresultaten van de tweede examenperiode afspraken met de docenten over de evaluatiemodaliteiten in de derde examenperiode.

Studenten die globaal niet geslaagd zijn voor Italiaans taalbeheersing 1 behouden het cijfer voor onderwijsleeractiviteiten waarvoor ze geslaagd zijn en dienen alleen de onderwijsleeractiviteiten te herkansen waarvoor ze niet geslaagd zijn.

Studenten die niet geslaagd zijn voor de onderwijsleeractiviteit spreekvaardigheid dienen na afspraak met de docenten in de zomervakantie een aantal opdrachten te maken. Op die opdrachten staan 4 van de 20 punten.

Studenten die niet geslaagd zijn voor de onderwijsleeractiviteit woordenschat leggen een examen woordenschat af tijdens de derde examenperiode. Het examen beslaat alle voor de eerste opleidingsfase afgesproken hoofdstukken uit het boek Thematische Woordenschat. Op dat examen staan 4 van de 20 punten.

Studenten die niet geslaagd zijn voor de onderwijsleeractiviteit luistervaardigheid krijgen tijdens de derde examenperiode een dictee. Op dat dictee staan 3 van de 20 punten.

Studenten die niet geslaagd zijn voor de onderwijsleeractiviteit schrijfvaardigheid krijgen tijdens de derde examenperiode een examen vertalen van Nederlandse zinnen in het Italiaans (4 van de 20 punten) en een examen schrijven van een Italiaanse tekst (5 van de 20 punten)

Het gebruik van AI is niet toegestaan tijdens toetsen, opdrachten en examens.