Casussen in de meertalige communicatie Nederlands A (B-KUL-YL0024)

6 studiepuntenNederlands34 urenEerste semesterUitgesloten voor examencontract
POC Meertalige communicatie

Studenten realiseren in het OPO de volgende doelen:

  • Zij kunnen het bestaande toegepast-taalkundige onderzoek rond specifieke thema’s die van centraal belang zijn voor meertalige communicatie maatschappelijk situeren en kritisch evalueren. Daarbij passen zij verworven inzichten uit de studie van communicatie in organisaties en van meertalige en interculturele contexten kritisch toe in uiteenlopende communicatieve situaties.
  • Zij kunnen zelfstandig en in groep diverse vormen van (schriftelijke en mondelinge) meertalige communicatie over geselecteerde thema’s ontwerpen, produceren en analyseren, in uiteenlopende professionele contexten. Ze kunnen daarbij het volledige werkproces strategisch aansturen en verschillende communicatievormen op elkaar afstemmen, en dit in meerdere vreemde talen op het niveau C1 of, voor het Nederlands, op niveau C2 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen. Dit geldt voor begrijpen (luisteren en lezen), spreken (productie en interactie) en schrijven.
  • Zij kunnen het resultaat van het projectwerk in mondelinge en schriftelijke vorm op het niveau van de professionele taalgebruiker presenteren en erover in discussie treden.

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Casussen in de meertalige communicatie Nederlands A (B-KUL-YL3036)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum34 urenEerste semester
POC Meertalige communicatie

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt rond het thema “diversiteit en inclusie”.
Studenten krijgen een inleiding in (toegepast) taalkundige perspectieven, inclusief discours-analytische en genrebenaderingen.
In creative labs werken studenten een project uit in het Nederlands. Zij worden daarbij gecoacht door een docent.
Er is een afsluitend evenement (posterbeurs), waarop alle studenten rapporteren over hun projecten.

Toledo

De colleges voor dit OPO zijn als volgt (modulair) opgebouwd:

  • 1 inleidende sessie per thema (bv. diversiteit en inclusie) 4u
  • 7 weken sessies per OPO/taal 28u 
  • 1 gemeenschappelijke posterbeurs met toelichting in het Nederlands 2u

Evaluatieactiviteiten

Evaluatie: Casussen in de meertalige communicatie Nederlands A (B-KUL-YL7024)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio


  • medewerking 20%. Bij niet deelname aan de colleges krijgt de student een NA voor dit deel van de evaluatie, en dus ook een NA voor het OPO.
  • portfolio 80%, waarvan 35% reflectie en analyse (in het Nederlands), 35% mondelinge en schriftelijke productie (in het Nederlands), 10% posterpresentatie in het Nederlands. Het niet indienen van een of meerdere opdrachten voor het portfolio leidt tot een NA voor het portfolio, en dus ook een NA voor het OPO. De evaluatie gebeurt voor alle OPO’s Casussen in de meertalige communicatie basis van een gemeenschappelijke evaluatiematrix.

Studenten kunnen bij de voorbereiding van mondelinge of schriftelijke opdrachten AI-tools gebruiken voor aspecten van taalverwerving en -productie, maar niet voor inhoudelijke aspecten. De gebruikte tools moeten in de bibliografie worden vermeld. Als er AI-tools gebruikt werden, moet er kort en kritisch worden toegelicht hoe die tools werden ingezet.

100% portfolio. De student neemt zelf contact op met de docent om de nodige praktische afspraken rond timing, modaliteiten en inhoud te maken. De evaluatie voor 3EP gebeurt uitsluitend op basis van het in 3EP ingediende portfolio.

Studenten kunnen bij de voorbereiding van mondelinge of schriftelijke opdrachten AI-tools gebruiken voor aspecten van taalverwerving en -productie, maar niet voor inhoudelijke aspecten. De gebruikte tools moeten in de bibliografie worden vermeld. Als er AI-tools gebruikt werden, moet er kort en kritisch worden toegelicht hoe die tools werden ingezet.